• Audi A8 hybrid debuteert op IAA, marktintroductie in 2012

    Audi toont op de IAA in Frankfurt (15-25 september) de productie-uitvoering van de Audi A8 hybrid. De serieproductie start in 2012. De Audi A8 hybrid heeft een aandrijflijn met een 2.0 TFSI-krachtbron, een elektromotor en een lithium-ion accu. Het systeemvermogen komt uit op 180 kW/245 pk en het maximale koppel op 480 Nm. Het gemiddelde verbruik bedraagt nog geen 6,4 l/100 km. De Audi A8 hybrid kan over een afstand van maximaal drie kilometer volledig elektrisch aangedreven en dus lokaal emissievrij rijden.
    De Audi A8 hybrid is een zogenaamde parallelle hybride. De 2.0 TFSI-motor werkt samen met een schijfvormige elektromotor, die wordt gevoed door een lithium-ion accupakket. Het systeemvermogen van 180 kW/245 pk en het maximale koppel van maar liefst 480 Nm zorgen voor een sprint van 0-100 km/h in slechts 7,7 seconden en een topsnelheid van 235 km/h. Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik nog geen 6,4 l/100 km. De gemiddelde CO2-emissie ligt lager dan 148 g/km (voorlopige cijfers).

    Uitsluitend elektrische aandrijving mogelijk
    De Audi A8 hybrid biedt keus uit verschillende aandrijfmodi. In EV-modus ligt de nadruk op elektrische aandrijving. In deze stand kan de Audi A8 hybrid over een afstand van drie kilometer ( bij een constante snelheid van 60 km/h) gebruik maken van uitsluitend elektrische aandrijving. Daarbij is hij lokaal emissievrij. In D-modus worden de TFSI- en de elektromotor zo efficiënt mogelijk ingezet en in de S-modus wordt de maximale dynamiek van de aandrijflijn benut. Ook recuperatie- en boostfuncties zijn beschikbaar. Twee displays laten precies zien welke aandrijfmodus in gebruik is.

    Lithium-ion accupakket
    De Audi A8 hybrid beschikt over een lithium-ion accupakket dat slechts 36,7 kg weegt. Dit accupakket is op een veilige plaats in de kofferruimte ondergebracht. Het heeft een capaciteit van 1,3 kWh en levert een maximaal vermogen van 40 kW. De accu wordt gekoeld door lucht uit het passagierscompartiment of via een aan de airconditioning gekoppeld separaat koelcircuit.

    Herkenbaar efficiënt
    De efficiency van de Audi A8 hybrid komt ook op het conto van de lichtgewicht Audi Space Frame technologie. Daardoor behoort hij tot de lichtste limousines in zijn segment. Het hybride-model onderscheidt zich van de andere Audi A8-modellen door de tienspaaks lichtmetalen velgen met turbinedesign en de hybride-badges. De standaarduitrusting omvat onder meer metallic lak, automatische airconditioning met drie klimaatzones, LED-hoofdverlichting en een BOSE sound system. De Audi A8 hybrid wordt medio 2012 op de Nederlandse markt verwacht.


    Reacties 6 Reacties
    1. dobbelsteen's Avatar
      dobbelsteen -
      Toch wel een droomauto.
    1. Shifu's Avatar
      Shifu -
      Ik ben benieuwd of ik hem van dichtbij kan zien, we gaan toevallig naar de IAA ;-)
    1. Heuv's Avatar
      Heuv -
      hij is wel erg mooi
    1. raverke95's Avatar
      raverke95 -
      Leuk wagentje, maar net als de Q5 hybrid mis ik toch de gewone toerenteller.
      Waarschijnlijk zal je er wel anders mee gaan rijden zodat dit exemplaar "power" teller nuttiger is om te hebben.
      *wish mode on*: hopelijk kan ik er ooit eens zelf mee rijden... *wish mode off*
    1. A4FSI's Avatar
      A4FSI -
      Ik heb altijd gehoopt dat hybrid-techniek tijdelijk van aard zou zijn maar het lijkt er op dat het blijvend is. Wat betreft auto rijden, ben ik lekker ouderwets. Benzine of diesel er in en rijden met de banaan. Niks gas, niks elektro. Tot aan de laatste druppel zal ik een auto blijven rijden die op fossiele brandstoffen rijdt. Wel zo heerlijk!
    1. dobbelsteen's Avatar
      dobbelsteen -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yuxel Bekijk Berichten
      Ik heb altijd gehoopt dat hybrid-techniek tijdelijk van aard zou zijn maar het lijkt er op dat het blijvend is. Wat betreft auto rijden, ben ik lekker ouderwets. Benzine of diesel er in en rijden met de banaan. Niks gas, niks elektro. Tot aan de laatste druppel zal ik een auto blijven rijden die op fossiele brandstoffen rijdt. Wel zo heerlijk!
      Goh, mij ga je niet horen klagen over gas (supergoedkoop en je verliest er geen power mee) en over elektrische auto's (onvoorstelbaar veel koppel).
      Trouwens diesel is ook niet erg ouderwets he .

      Alleen ben ik benieuwd of elektrische wagens een blijvertje zijn, of alleen tussenstadium voor biobrandstof of waterstof.
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 135,816
    Totaal onderwerpen: 113,791
    Totaal aantal berichten: 1,909,979
    Momenteel Online: 188
  • Foto albums

    -pict0961.jpg
    PICT0961 door wazzup01
    -6236.jpg
    IMG 1811 small door themadpilot
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie