Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

  1. #1
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Slightly offtopic. Al heb ik getwijfeld over 'Algemene discussie'.


    Ik heb een aanhangwagen die ik af-en-toe gebruik voor kluswerk aan mijn huis en tuin (of die van anderen). Veel kilometers maakt hij niet, over het algemeen staat hij gestald. Voor mijn wagen ben ik eens aan het kijken voor een set nieuwe bandjes. En dat blijkt nog niet eenvoudig. Zaken die voor een auto van belang (kunnen) zijn als rolweerstand, geluid, grip en een snelheidsindex zijn voor banden voor een aanhanger (uiteraard) totaal niet van belang. Het enige wat van belang is, is dat ze heel blijven.

    En daar zit 'em nou net de bottleneck. Mijn enkelasser staat op kenteken (maximaal toegestane massa van 1300kg). Maar er zitten nu banden onder met een loadindex van 86 -> 530kg. Dat lijkt me niet in orde, al heb ik er eerlijkheidshalve nooit eerder op gelet en hem zwaarder belast dan 2x530kg.

    Ten eerste: op zoek naar banden in de maat 185/70r13 (jawel ) is er praktisch geen keuze zeg voor loadindex 93 -> 650kg. En: alle banden klinken volkomen honkieponkie kwa merk dan, en dat hoeft natuurlijk niets te zeggen (maar kan wel. Who knows).

    Dus: wie heeft er ervaring met bandenkeuze voor een aanhanger/paardentrailer/sleurhut/auto-ambulance/etc, zijn er merken oké voor karretjes (of juist niet), zijn er meer opties in deze maat met een pittiger loadindex, zie ik dingen over het hoofd?
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Rij-eigenschappen zijn niet zo van belang voor een aanhanger, load index des te meer. Misschien dat een aanhangerboer meer keus kan leveren in banden voor aanhangers.

    Overigens, een enkelasser met zoveel laadvermogen? Ik dacht altijd dat >750 kg = tandemasser...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.318
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Overigens, een enkelasser met zoveel laadvermogen?.
    Yep.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik dacht altijd dat >750 kg = tandemasser...
    Noop. Heb een Hapert R1350 enkelasser met oplooprem. Totaal toegestane massa 1350 kg. Eigen gewicht 300 kg. Ruim 1000 kg laadvermogen.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Weer wat geleerd.

    Maar goed, het bandenmerk is minder belangrijk bij een aanhanger, ik zou een onbekend merk niet laten liggen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Totaal toegestane massa 1350 kg. Eigen gewicht 300 kg. Ruim 1000 kg laadvermogen.
    Zoiets heb ik inderdaad ook (maar dan Humbaur); totaal 1300, eigen gewicht 250, ruim 1000 vrij te besteden. Maar ben inderdaad op zoek naar bandjes (in die maat) die daar ook geen problemen mee hebben.

    Wil je eens kijken welke bandjes jij er op hebt, aangezien (ongeveer) dezelfde configuratie?
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw


  6. #6
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.318
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grollie Bekijk Berichten
    Zoiets heb ik inderdaad ook (maar dan Humbaur); totaal 1300, eigen gewicht 250, ruim 1000 vrij te besteden. Maar ben inderdaad op zoek naar bandjes (in die maat) die daar ook geen problemen mee hebben.

    Wil je eens kijken welke bandjes jij er op hebt, aangezien (ongeveer) dezelfde configuratie?
    Ik zal eens voor je kijken. Bij mij zitten de originele banden er nog onder. Wordt wel volgende week.
    Ik kwam op de onderstaande site een band met de juiste maat voor je tegen.
    http://www.aanhangwagendirect.nl/banden-en-velgen/
    Bij bedrijven die aanhangeronderdelen verkopen maak je de beste kans op banden.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  7. #7

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Waterafvoer is bij aanhangers wel echt belangrijk; laatste dat je wil is een scharende of glijdend hutje achter de wagen... Load index geldt bij maximaal toegestane snelheid van de band; vaak kunnen ze bij lage snelheid veel meer hebben (een 93Y band kan 650kg hebben bij 300km/u, bijvoorbeeld)..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    ..wil en kan me uiteraard niet mengen in NL regelgevingen,maar :+; kan en mag je niet ,als je de steek van je staalvelg afleest, er een 14",of zelfs 15" velgband (met lager profiel uiteraard) voor in de plaats schroeven?
    In die maten heb je wat meer keuze in load-index toewijzingen
    En een 185/70/13 band is eigenlijk een beste balon-band,rijd je niet zo veel daarmee ,heb je die hoge wangen voor de koeling niet echt nodig ,toch?
    Of is het bij die merknaam gewoon een sleurhut?

  10. #9
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Waterafvoer is bij aanhangers wel echt belangrijk; laatste dat je wil is een scharende of glijdend hutje achter de wagen...
    Dat is zeker zo! Echter hoe weet je dat? Ten eerste niet met heel versleten banden rijden, en ten tweede zou ik dan toch enigszins van de reputatie van bandjes in aanhangwagenland uit willen kunnen gaan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Load index geldt bij maximaal toegestane snelheid van de band; vaak kunnen ze bij lage snelheid veel meer hebben (een 93Y band kan 650kg hebben bij 300km/u, bijvoorbeeld)..
    Dat is ook waar en ik rijd (uiteraard) nooit harder dan ~100km op de tellert. Toch vind ik het wenselijk dat de loadindex van de banden minimaal die is van de (helft van de) maximale massa. Call me crazy
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  11. #10
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen Brh Bekijk Berichten
    ..wil en kan me uiteraard niet mengen in NL regelgevingen,maar :+; kan en mag je niet ,als je de steek van je staalvelg afleest, er een 14",of zelfs 15" velgband (met lager profiel uiteraard) voor in de plaats schroeven?
    Daar heb je een prima punt, bedankt. Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Een vluchtige zoekopdracht leert dan Humbaur o.a. 5x112 gebruikt, naafgat weet ik nog niet en et zal er minder toe doen gezien de ruimte in de spatlappen. Maar ik heb nog een set overbodige 16" audi-wielen liggen... Het is in elk geval het onderzoek waard of dat gaat passen, zal ik eens doen als ik de kar in de buurt heb.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  12. #11

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Nou,als die as 5x112 slokt lijkt 't mij logisch; kijk 's naar VW Transporter T4(LM?)velgen/banden,die kunnen wel wat grammetjes houden.
    Zou alleen de lagere series zoeken,omdat de hoge wangen het "dweilen" ook mede beïnvloeden.
    Laatst gewijzigd door Koen Brh; 16-06-16 om 05:36.

  13. #12
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.318
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grollie Bekijk Berichten
    Zoiets heb ik inderdaad ook (maar dan Humbaur); totaal 1300, eigen gewicht 250, ruim 1000 vrij te besteden. Maar ben inderdaad op zoek naar bandjes (in die maat) die daar ook geen problemen mee hebben.

    Wil je eens kijken welke bandjes jij er op hebt, aangezien (ongeveer) dezelfde configuratie?
    Hoi Grollie. Excuus voor mijn late reactie. Ik weet niet of je vraag nog actueel is. Ik heb onder mijn aanhanger gekeken en daar zitten banden onder die alleen voor aanhangergebruik gebruikt mogen worden. Maat is 185R14C/104/102N Tubles. Merk en type GT Radial, ST 6000. Ik heb de aanhanger laatst gebruikt met de maximale belading en de 100 km die ik er mee gereden heb, is goed gegaan en de banden zijn heel gebleven.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  14. #13
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenadvies aanhangwagen, ervaringen

    Bedankt @Superavenger69!

    De kar staat nu al geruime tijd in de stalling, niet nodig gehad. Als hij er weer eens uit komt ga ik kijken welke van de twee opties het wordt: GT Radial Kargomax (eigenlijk de enige goede optie in de maat, lijkt het) of naar een ander VAG-wiel als het past, bijvoorbeeld 15". Just for the fun of it
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •