Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 56

Onderwerp: 'SP is over tien jaar de grootste'

  1. #1
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard 'SP is over tien jaar de grootste'

    'SP is over tien jaar de grootste'
    Door MARK VAN DER WERF

    DEN HAAG - Op 22 november minstens 18 zetels halen. Die verwachting koestert SP-leider Jan Marijnissen.

    Marijnissen tijdens zijn bezoek aan het AD. FOTO JOOST HOVING

    De SP is over tien jaar de grootste partij. Dat zegt lijsttrekker Jan Marijnissen. Hij is ervan overtuigd dat zijn partij ‘een enorme sprong’ maakt en dat de groei de komende jaren doorzet. ,,Wij gaan de PvdA leegeten.’’

    De 53-jarige politicus, die gisteren op de AD-redactie was om lezersvragen te beantwoorden, denkt op 22 november minstens 18 zetels halen; een verdubbeling van het huidige aantal van 9. ,,Maar misschien zit er een verdriedubbeling in.’’

    Van het doemscenario van de vorige verkiezingen, toen hij de winst in de peilingen niet verzilverde, is volgens hem dit keer geen sprake. ,,Kiezers kozen in het stemhokje toen toch voor Bos, maar zijn in hem nu zo teleurgesteld dat ze het niet weer doen. Ze noemen Bos niet voor niks ‘Marijnissen light’.’’

    In 2003 stond Marijnissen op het hoogste punt op 24 zetels en kreeg er maar 9. Nu staat de SP in een van de opiniepeillingen al op 25 en streeft zelfs de VVD voorbij. Marijnissen: ,,Een historisch moment.’’

    De SP-leider verwacht niet alleen van de PvdA kiezers weg te snoepen. ,,Wij trekken ook CDA’ers en VVD’ers die genoeg hebben van de neoliberale politiek van de laatste jaren.’’ Een regering met SP en CDA is uitgesloten. Marijnissen wil een links kabinet met PvdA en GroenLinks maar schat de kans daarop klein in. PvdA-leider Bos kiest uiteindelijk toch voor het CDA, denkt hij. ,,Als Bos een links kabinet wil, had hij zich daar al sterker voor uitgesproken.’’

    Marijnissen gaat ervan uit dat anderen in 2010 niet meer om hem heen kunnnen. ,,Over vier jaar zitten we in de regering.’’

    Dat schrijft het AD dus.

    Ben ik de enige die dat niet zo'n geweldige ontwikkeling vindt? Of zijn er meer forummers die het toch liever anders zien? Het sociale gedeelte is niet helemaal mijn ding, klinkt stom maar mensen die hard leren en tijd en geld in hun toekomst steken horen gewoon meer te verdienen dan mensen die er op of voor de middelbare school al mee kappen. Kernenergie acht ik een goede oplossing, want groene energie uit windmolens en zonne-energie levert in de verste verte niet genoeg energie om nederland draaiende te houden. Bovendien is het afval ook nog bruikbaar voor bestralingen in ziekenhuizen, en anders is het nog altijd minder afval dan wat er aan CO wordt uitgestoten door kolencentrales. Ook willen ze minder uitgeven dan dat er binnen komt, maar wel investeren in meer onderwijs, meer zorg, meer milievriendelijke dingen en meer uitkeringen, etc. Waar komt dat geld dan vandaan? Nog meer belastingen voor hardwerkende mensen? Verder zijn er nog wel een aantal punten waar ik het niet mee eens ben, en waar ik ook wel tegenop zie als de SP later, als ik klaar ben met mijn opleiding, inderdaad de grootste zou zijn.

    Achja... De vraag is hoe de rest van het forum hier over denkt, gezien het feit dat er een hoop mensen zitten hier, en de SP stemmen schijnt te trekken: mensen die SP stemmen, waarom? Mensen die "tegen" stemmen, ook waarom uiteraard.

  2. #2

    Standaard

    Alle lof voor de SP hoor..Maar er zijn genoeg issues die ze over het hoofd zien!... Dat ze wat betere fundering krijgen dan de PVDA vind ik wel okee.
    Met die partij heb ik het al jaren gehad!

    Zeker met 'Kabouter Bos', wat een jankerd zeg! Maar gelukkig kan ie weer op turkse stemmers rekenen nadat wat standpunten overboord gegooid heeft ( :-? ).
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  3. #3
    Chaos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    11.405
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    nouhja leuk als Jan M. daar op hoopt maar ik zie het niet 123 gebeuren :P

    ik stem geen SP omdat het ik niet eens met met hun visie en hoe ze tegenover bepaalde stellingen staan... datzelfde geld ook voor groenlinks.
    Audi 200 Quattro 20V | 2.2T 220pk | KONI Sport geel | H&R 40mm verlaging | 16" BBS V8 | GTM oliekoeler | GTM radiator | CAC RVS exhaust


  4. #4

    Standaard

    Tegen de tijd dat Mao aan de macht komt, ben ik weg. Of ik blijf ff de uitkeringsruif leegvreten voor ik opstap! :-D

    En dat gaat voor meer partijen in de buurt van de SP op.

    In mijn ogen onzinnige issues opblazen, belangrijke zaken doodzwijgen, en een financieel beleid van Jan Joker. Er klakkeloos van uitgaande dat bijvoorbeeld de rijkeren en het bedrijfsleven de kosten wel even ophoesten, zonder zich de vraag te stellen of die dan niet heel misschien de grens over trekken. Werknemersbeschermingen die volledig doorslaan, evenals de beloningen die soms nergens over gaan, en het vreemd vinden dat veel werk de grens overgaat.

    Een béétje kortzichtig denk ik zo...

    Natuurlijk is een goed sociaal stelsel een mooi iets, maar dat wat we hier hebben wordt al jaren straffeloos over de kling gejaagd, en is daardoor onbetaalbaar.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  5. #5
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    U go appie, denk ik ook.

    Neem een mooi voorbeeld: Mensen die ik ken hebben een apotheek. Die verkopen ze aan een bedrijf en gaan daar in loondienst, om van de druk af te zijn van een eigen bedrijf. Blijven ze in Nederland, dan moeten ze ruim een miljoen aan de belasting betalen. Gaan ze naar belgië dan besparen ze een miljoen. Ze hebben wel jarenlang hard gewerkt om die apotheek op te kunnen zetten, en daar ook voor gestudeerd. Deze mensen jaag je nog harder weg met een SP-beleid. Waarom zou je je inspannen als je toch niet veel meer kunt verdienen, en met ongeschoold werk bijna hetzelfde krijgt als wanneer je ongeveer 20 jaar (bijv VWO en geneeskunde) gestudeerd hebt?

    Gekke vent, die marijnissen. Ons sociale stelsel wordt inderdaad onbetaalbaar, wat de SP helaas niet begrijpt.


  6. #6

    Standaard

    Het zou niet best imo.

    Ben persoonlijk van mening dat de overheidsinvloed geminimaliseerd moet worden voor economische zaken. De onzichtbare hand (Adam Smith) zorgt voor automatische verdeling. Hard werken, risico's nemen, ondernemen moet beloond worden, en niet bestolen worden.
    Het wordt steeds onintressanter om iets op te bouwen vanwege de kosten/lasten die dat met zich meebrengt in dit land. Op de lange termijn kost dit vele malen meer wanneer men wegtrekt uit Nederland dan waneer bijvoorbeeld de lasten verlaagd zouden worden ipv steeds te verhogen.
    Blijft tenslotte een kringloop. Lastenverlaging, besteedbaar inkomen hoger, bestedingen hoger, vraag hoger, zorgt voor meer werkgelegenheid, waardoor ook weer meer consumenten ontstaan en daarmee weer meer belastingbetalers etc etc etc etc
    Het ontbreekt in dit land aan de wil om te werken, en imo komt dit mede omdat het de lasten hierop zo vreselijk hoog zijn.


    Sociaal zekerheidsstelsel is zeker mooi iets, zoals reeds gezegd. Maar inderdaad uit de hand ge-escaleerd ;-)

    Mvg
    Just because you're paranoid doesn't mean I'm not after you..

  7. #7
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y0®iZz
    U go appie, denk ik ook.

    Neem een mooi voorbeeld: Mensen die ik ken hebben een apotheek. Die verkopen ze aan een bedrijf en gaan daar in loondienst, om van de druk af te zijn van een eigen bedrijf. Blijven ze in Nederland, dan moeten ze ruim een miljoen aan de belasting betalen. Gaan ze naar belgië dan besparen ze een miljoen. Ze hebben wel jarenlang hard gewerkt om die apotheek op te kunnen zetten, en daar ook voor gestudeerd. Deze mensen jaag je nog harder weg met een SP-beleid. Waarom zou je je inspannen als je toch niet veel meer kunt verdienen, en met ongeschoold werk bijna hetzelfde krijgt als wanneer je ongeveer 20 jaar (bijv VWO en geneeskunde) gestudeerd hebt?

    Gekke vent, die marijnissen. Ons sociale stelsel wordt inderdaad onbetaalbaar, wat de SP helaas niet begrijpt.
    Ik ken mensen die ook in die apotheek wereld zitten, (vrouwlief is apoth. assistente) en het is ronduit a-sociaal hoe daar de prijzen voor pillen opgejaagt worden waardoor verzekeringen die jij en ik moeten ophoesten veel te duur worden. Prijsafspraken tussen producenten en apothekers, dikke onderhandse bonnusen die betaald worden aan apothekers om bepaalde medicijnen te promoten. Dat noem ik a-sociaal, en heb absoluut geen medelijden als dat eens aangepakt wordt. Dat noem ik pure diefstal uit jouw en mijn portomonee. Mijn opa noemde dat witte boorden criminaliteit. Dat heeft niets te maken of iemand nu hard geleerd heeft of niet. Het zelfde geld voor dat tuig van die energie leveranciers, en maar duurder dat gas en electra, maar onderhand zit het bestuur van die toko's zich te verrijken met bonnusen waar de honden geen brood van lusten. En dat zit scheef hier in dit land. Ben benieuwd of J.M. daar eens wat aan gaat doen. Die andere clowns hoor je daar niet over.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    En ook dat is helemaal waar hoor!

    Zo zijn er plenty misstanden aan te wijzen, maar bedisussieren of een één of ander l*llig spelletje wel of niet op tv moet blijven heeft natuurlijk prioriteit, dat snap je zelf ook wel...


    Nee, regeren is tegenwoordig meegaan in de waan van de dag, en heeft weinig meer met vooruitzien te maken blijkbaar. Om te janken soms... :?

    De meest dubieuze en peperdure projecten met 0% slagingskans zijn de revue al gepasseerd, en dat kan allemaal, maar ondertussen. Denk aan een flop als de Betuwelijn, of het rekeningrijden, en kijk eens wat dat al wel niet heeft gekost., En da's dan nog maar 1 ministerie...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Nee, regeren is tegenwoordig meegaan in de waan van de dag, en heeft weinig meer met vooruitzien te maken blijkbaar. Om te janken soms... :?
    Dat is dus waar ik mij het meest aan stoor. Niks willen inzien en hap en snap handelen! Zeker weer in de verkiezingsstrijd zet ieder weer eens zijn beste beentje voor met wat 'wij' graag willen horen....
    Is de zetel eindelijk binnen gebruiken ze 'm ook echt waar ie voor gemaakt is... Lekker achterover met dat ding!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hij kan wel willen dat de SP zo groot is, maar dat lijkt me een weinig realistische wens. Nederland is altijd een samenleving van het midden geweest en dat zal niet veranderen.

    Ik moet Marijnissen wel nageven dat-ie een van de weinige integer overkomende politici is, het lijkt er niet op dat-ie snel water bij de wijn zal doen- iets wat we bij PvdA, CDA en VVD wo vaak hebben zien gebeuren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Nee, regeren is tegenwoordig meegaan in de waan van de dag, en heeft weinig meer met vooruitzien te maken blijkbaar. Om te janken soms... :?
    Dat is dus waar ik mij het meest aan stoor. Niks willen inzien en hap en snap handelen! Zeker weer in de verkiezingsstrijd zet ieder weer eens zijn beste beentje voor met wat 'wij' graag willen horen....
    Is de zetel eindelijk binnen gebruiken ze 'm ook echt waar ie voor gemaakt is... Lekker achterover met dat ding!

    Maare, je zegt regeren id vooruitzien. Compleet mee eens. Maar als zelfs politici daartoe al niet in staat zijn, laat staan de gemiddelde stemgerechtigde. Zou het kiesrecht dan een positieve invloed hebben op het landsbelang?
    Just because you're paranoid doesn't mean I'm not after you..

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Ik moet Marijnissen wel nageven dat-ie een van de weinige integer overkomende politici is, het lijkt er niet op dat-ie snel water bij de wijn zal doen- iets wat we bij PvdA, CDA en VVD wo vaak hebben zien gebeuren.
    Yep.... Dat is idd wel waar! Maar dat is ook niet zo moeilijk als je weinig hebt te vertellen en in de opositie zit. Als er straks geregeerd moet worden met andere partijen in een coalitie zal blijken of ie nog zo standvastig blijft. (Denk van wel hoor)

    @ MvdBosch..Positief?.... Nee, we moeten alleen weer effe door deze 'idols' periode heen en iemand moet de stoel vullen natuurlijk!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De LPF en Fortuyn zijn inderdaad een goed voorbeeld van het feit dat de democratie niet altijd het beste voor een land is... het duurt jaren voor we weer van die clowns af zijn. Maar afgaande op de voorbeelden van dictaturen, is democratie misschien wel het minst slechte.

    Het ergert me trouwens ook mateloos dat Balkenende c.s. zich nu op de borst slaan over de zaken die er bereikt zijn in de afgelopen kabinetsperiode (en het lijkt erop dat de kiezer erin trapt) terwijl onze economie alleen maar heeft meegelift op de opwaartse golf van de landen om ons heen en de Rekenkamer heeft bewezen dat de regeringsmaatregelen de groei alleen maar hebben beperkt. :?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mvdbosch
    Maare, je zegt regeren id vooruitzien. Compleet mee eens. Maar als zelfs politici daartoe al niet in staat zijn, laat staan de gemiddelde stemgerechtigde. Zou het kiesrecht dan een positieve invloed hebben op het landsbelang?


    Uh, ik heb al heel wat mensen op de kast gekregen met mijn stellingen die betrekking hebben op het kiesrecht... :mrgreen:


    Als ik figuren zie die te onnozel zijn om hun naam te schrijven, en/of te beroerd zijn om iets uit te vreten, en/of een hekel hebben aan politiek zonder zich ooit ergens in te verdiepen, behalve een half uurtje tv vóór de verkiezingen, of lukraak ergens op stemmen omdat pa dat vroeger ook altijd deed... :? Tenenkrommend!


    Je zou er haast toe komen om een kiesrecht-examen of zo in te stellen...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mvdbosch
    Maare, je zegt regeren id vooruitzien. Compleet mee eens. Maar als zelfs politici daartoe al niet in staat zijn, laat staan de gemiddelde stemgerechtigde. Zou het kiesrecht dan een positieve invloed hebben op het landsbelang?


    Uh, ik heb al heel wat mensen op de kast gekregen met mijn stellingen die betrekking hebben op het kiesrecht... :mrgreen:


    Als ik figuren zie die te onnozel zijn om hun naam te schrijven, en/of te beroerd zijn om iets uit te vreten, en/of een hekel hebben aan politiek zonder zich ooit ergens in te verdiepen, behalve een half uurtje tv vóór de verkiezingen, of lukraak ergens op stemmen omdat pa dat vroeger ook altijd deed... :? Tenenkrommend!


    Je zou er haast toe komen om een kiesrecht-examen of zo in te stellen...
    Amen Appie, Amen

    Altijd goed voor een overheerlijke discussie tijdens een borrel of diner :-)
    Just because you're paranoid doesn't mean I'm not after you..

  17. #16
    Chaos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    11.405
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    waar ik wel naar benieuwd ben is waar de Af'ers wel op stemmen, misschien kan er een Poll van de partijen opgesteld worden?
    Audi 200 Quattro 20V | 2.2T 220pk | KONI Sport geel | H&R 40mm verlaging | 16" BBS V8 | GTM oliekoeler | GTM radiator | CAC RVS exhaust


  18. #17

    Standaard

    Heehee.. Ook d'n onozele mens dient vertegenwoordigd te worden....! :-|
    Anders mogen straks alleen 'gestudeerden' een kruisje zetten.

    (@johan prima!, maar mijn keus krijg je niet) 8)
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  19. #18

    Standaard

    Hahaha. Als je ergens geen medelijden mee moet hebben zijn het apothekers(argumenten pagina 1).
    Rolf heeft helemaal gelijk.
    Naar mijn mening ben je een onbeschofte eikel als dan ineens naar bijv. België vertrekt. Eerst jarenlang je geld verdienen in dit land en dan ineens vluchten.

    Mijn stem heeft de SP, tuurlijk niet alles staat mij aan maar de gigantische bedragen die de top van het bedrijfsleven verdient op het moment en de leuke bonussen die men krijgt als het misloopt.
    Vooral in de zorg is het echt dramatisch op het moment en JPB maar zeggen dat alles beter gaat.

    Grote leugens, de aantrekkende economie komt door hele andere zaken. Jammer dat een groot deel van de mensen erin trapt.

  20. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx
    Heehee.. Ook d'n onozele mens dient vertegenwoordigd te worden....! :-|
    Anders mogen straks alleen 'gestudeerden' een kruisje zetten.

    In feite wel, al hebben die vaak geen idee wat hun keuzes voor effect hebben, en al helemaal op de lange termijn niet. Hoe het betaald moet worden is ze ook al een raadsel, en van dat kun je ze voorspiegelen wat je wilt, ze geloven het toch wel, want weerleggen kunnen ze het niet.


    Als je zelfs bedenkt dat er idioten rondlopen die hun stem beoordelen op het uiterlijk van iemand zonder dat ze een idee hebben wat die uitkraamt, hoef ik denk ik weinig meer te zeggen... :?


    Oh, en aan een poll kun je niet afzien wie wát aangevinkt heeft... ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  21. #20
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Oh, en aan een poll kun je niet afzien wie wát aangevinkt heeft... ;-)
    Zullen we dan maar een polletje openen?
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •