tja....we worden gewoon genaait.....die prijs van 0,93 per liter diesel zal nooit meer terug komen, evenals de benzineprijs deze zal niet meer onder de 1,30 komen (als ie daar al in de buurt gaat komen)
Ik weet niet maar ik lees er eigenlijk helemaal niets over. Ongeveer een jaar geleden was de prijs van een vat ruwe olie rond de €80,- toen betaalde ik voor mijn litertje diesel €0,93 duur maar een schapelijke prijs. Vervolgens steeg de prijs van een vat ruwe olie naar €140,-. Dan begrijp ik dat de prijs ook gaat stijgen immers het materiaal waar de brandstof van gemaakt wordt, wordt duurder. Echter wat ik nu niet begrijp is dat de prijs nu niet weer terug gaat naar het oude pijl oke de prijs is gezakt van €1,33 naar €1,21 maar da's nog steeds geen €0,93. Of word de prijs nu bewust zo hoog gehouden omdat Wouter nu even 20.000.000.000 in de banken heeft lopen pompen.
Da's overigens nog zoiets wat ik niet kan begrijpen ik heb niet gespaard bij Icesave maar mag wel meehelpen de mensen die daar gespaard hebben hun geld terug te geven. Indirect krijgen al die mensen een belasting teruggave die iets anders heet. (Let wel voor de kritische lezer ik ben blij voor die mensen dat ze hun zuurverdiende geld terug krijgen want niemand verdiend het om op zo'n manier zijn appeltje voor de dorst kwijt te raken.)
Nog iets na de overname van Fortis en ABN door de staat heeft de staat ook eigenlijk Feyenoord gekocht (hoofdsponsor) hierdoor zijn die spelers meteen ambtenaren geworden en mogen de spelers dus nooit meer verdienen als de minister president. Na dit jaar zal Feyenoord dan ook gigantisch veel geld over houden. Tevens zouden de shirts van de spelers gebruikt kunnen worden voor postbus 51 achtige reclame (denk aan de bankzitters met op het shirt : [ ]geschikt [X]ongeschikt en de spelers met [X]geschikt [ ]ongeschikt.)
Oke misschien iets te zwart maar ik zou zeggen schiet maar raak.....
die dieselprijzen is vreemd, maar dat komt wsch doordat de olie die nu tot diesel verwerkt wordt voor meer dan de huidige prijs op de markt gekocht is en dus duurdere diesel oplevert. Als de olieprijzen zo laag blijven zal de diesel uiteindelijk weer op dat nivo + die 3 ct. belastingverhoging uit gaan komen.
Ligt eraan wat de recessie gaat doen. Hoe minder vraag er is naar olie, hoe lager de prijs wordt. Als amerikanen geen geld meer hebben om veel te rijden, of ze gaan over op zuinige auto's, kopen kleinere huizen die minder verwarming nodig hebben etc. en dat geldt natuurlijk ook voor europenen, zal de prijs dalen. Heb eergister voor 1,389 getankt bij de ANWB, vond ik toch een redelijk overleefbare benzineprijs.
Diesel prijs ging opeens met 20Cent omhoog dit was toch wegens milieu-heffingen of iets dergelijks?
En ja het icesave verhaal, gelukkig dat je nog wel in de situatie kan inleven. Dat kan ik van veel reacties op internet niet zeggen, dan heb ik het natuurlijk niet over hier
Tja,,, een vat ruwe olie staat op dit moment zelfs op 76,3 dollar.. Maar ja....Ik afgelopen jaar ook wel eens gedacht.. 2 jaar terug koste een vat olie 80 dollar x €1,= vorig jaar had je op een gegeven moment 130 dollar terwijl de dollar maar op €0,66. Het zou dus zo moeten zijn met de zwakke dollar dat het voor ons niks had mogen uitmaken... Begint het al te dagen dat onze prijzen aan de pomp niet gekoppeld zijn aan de dollar maar aan hebzucht.. Gaat ie omhoog dan moeten we mee,, gaat ie omlaag dan krijgen we amper een prijsverlaging...
Gegroet Gelato
Klopt, groot deel gaat toch naar de overheid. Lastig om niet over politiek te beginnen, maar beter voor hier van niet. Ik ben het er iig niet mee eens dat het allemaal even goed besteed wordt. Zag overigens net dat de 95 bij de ANWB 1,369 was. Niet onaardig, vergeleken met een paar maanden terug
De relatie tussen olieprijs en brandstofprijs is niet 1 op 1 en is dat nooit geweest.
Vraag en aanbod bepalen veel meer die prijs. De olieprijs bepaalt wel een soort 'instap minimum' (basis voor kostprijs), maar meer ook niet. Al zou de olieprijs dalen naar € 10,=/vat dan is de vraag naar brandstof in Azië met 2,5 miljard inwoners nog bepalend. Die economiën daar groeien >10% per jaar.
Verder is olie een speculatie-artikel. De lading van tankers wordt vaak 2x @ 3x doorverkocht, terwijl het schip onderweg is. Dat betekent dat de olieprijs bij inlading heel anders is dan bij aflevering.
Overheidsbeleid is een absolute invloed, omdat de belasting op brandstof in centen wordt geheven en niet procenten (zoals in België).
En vergeet niet dat:
Olie in dollars wordt gekocht en euro's verkocht. De dollar staat al lang niet meer op 1,60 per euro
De raffinage capaciteit erg beperkt is vanwege de storm in verweggistan. Dat betekend dat raffinage duur is (weinig aanbod) en dat daardoor de geraffineerde producten duur zijn.
Er sneller een verhoging dan een verlaging van de prijs komt omdat de pomphouders ook houden van klantje uitwringen (zou ik ook doen)
En wat IceSave, Fortis en de hele kedrietcrisus betreft:
Ik denk dat je god op je blote knieen kunt danken dat de staat op een of andere manier heeft ingegrepen bij de banken en voor de burger. Een run op banken wil je echt niet meemaken. De komende recessie (want ie komt er) zou anders heel snel een depressie kunnen worden. Kleine indicatie: Op de Dow Jones is op de eerste zwarte beursdag 1100 MILJARD dollar verdampt (we hebben 3 zwearte dagen inmiddels gehad !!). De nederlandse staatsschuld bedraagt 200 Miljard .
Het hele financiele systeem staat op instorten en we hebben het ergste nog niet gehad... de fall out op de economie an sich, waar de gewone burger de meeste pijn van gaat hebben. Uiteindelijk moet het allemaal toch betaald gaan worden . I would say: buckle up, it's gonna be a rough ride !
Ik snap de discussie niet, voor mij is het al jaren even kostbaar, vroeger tankte ik voor EUR 50 en nu nog...;-)
Ter attentie van de originele poster: wat ik daarbij niet begrijp is dat half nederland zich terecht drukt maakt over onterechte topsalarissen in het bedrijfsleven, maar dat bij niemand klaagt over de topsalarissen van de voetballers. De laatste leveren niets op, maar kosten daarbij nog meer staatsgeld.
Olieprijs: vandaag 98 getankt voor 1,42, dat is zo´n 25 cent minder dan een tijdje geleden, blij toe. En het is min of meer al toegelicht, hoogte van de prijs is een kwestie van vraag en aanbod, niet alleen de prijs van ruwe olie en de dollarkoers.
Wat betreft de kredietcrisis: Ik heb de VS nooit begrepen waarom ze toegestaan hebben alles op gebakken lucht (geleend geld) te bouwen en te laten draaien. Iets wat jaren geleden al ter discussie werd gesteld en bekend was.
Schoonbroer van mij woont in de VS, het belangrijkste wat je daar kunt bezitten is je creditrate, je kredietwaardigheid....
De gevolgen zullen we de komende tijd inderdaad wel merken met zijn allen, door de onrust en de opgeklopte massahysterie (media, bedankt ) en iedereen daardoor gelijk lemmingen alles in de verkoop zet zal de waarde en de investeringsbereidheid van veel bedrijven op een heeeel laag pitje komen. wat weer gevolgen heeft voor werkgelegenheid, wat weer tot gevolg heeft dat er minder wordt uitgegeven, wat etc etc.
Paniek is hierin de slechtste raadgever, maar helaas heeft de geschiedenis geleerd dat de markt zich daar weinig van aantrekt.
Heeft die hele krediet crisis toch nog een voordeel.
Kzag vanmiddag diesel voor 1,149 bij de TinQ in maart koste de diesel over de !:40
magoed over een half jaar is die krediet crisis achter de rug en zullen de brandstof prijzen ook wel weer als vanouds zijn. Intussen is het wel leuk tanken!
Ach. Als iets duur wordt heb ik de neiging er niet meer naar te kijken, kunt weinig anders dan betalen...
Als we nu met z'n allen minder gaan rijden, komt er weer minder punika binnen en wordt het ook weer duurder.
(zie energie nota's)
Niet mokken, lekker dokken!
P.s. Ow het is iets goedkoper nu? Zie je, ik let er niet eens op.
Ben ik ook helemaal mee eens, zoals je wellicht in het begin hebt kunnen lezen, daarnaast ben ik blij dat we in nederland wonen waar het eea nog redelijk goed voor elkaar is mbt de diverse banken. Het was meer bedoeld om het mijmeren te starten, immers uiteindelijk is geen schoot groot genoeg als moeders schoot. Want dat is toch hetgene wat de economie laat draaien de portomonee van de huisvrouw/man....
Da's precies wat ik bedoel spelers van oranje worden betaald om op de bank te mogen zitten (150000euro per wedstrijd) kom op zeg ze zouden het als een eer moeten zien om voor hun land, om daarna trots het veld te betreden. Wat nou geld vangen en daarom ook die link met het salaris van Balkenende die verdient 180.000 op jaarbasis. Dus de aanvallers van Feyenoord zouden u ze ambtenaar zijn niet meer mogen verdienen als Balkenende. Daarom ook de link dat de staat (dus wij met z'n allen) nu hun salaris betaald. Want ABNFortis is nu een staatsbank....(oke niet geheel waar maar staat wel leuk)Oorspronkelijk geplaatst door haroldv
Kan niet anders als het helemaal met je eens zijn ik zal er geen meter minder om rijden alhoewel ik de legewegbelasting van Koos en z'n vriendjes overdreven vind. Immers 215 euro betalen om op een lege a7 om drie uur s'nachts met 163km/u (na correctie) te mogen rijden vind ik overdreven. Daar kon ik wel 3 keer voor tanken (diesel bij ons nu ook 1,157 dus prijzen dalen toch nog door we zien wel waar het eindigt)