Vanmorgen rijd ik vanuit Mechelen naar Willebroek over de N16.
Nu dit is een weg met één rijvak in elke richting, waar de snelheid beperkt wordt tot 70.
Zelf rij ik er +/- 80, maar ik merk in m'n achteruitkijkspiegel dat een grote witte bestelwagen met grote snelheid nadert.
Hij kon me echter niet inhalen door de veelvuldige tegenliggers, dus komt hij aan m'n bumper kleven.
Op zich al een aardig gevaarlijke situatie, dus ik haal m'n voet van m'n gaspedaal, en uiteindelijk rijden we verder aan 50.
Vlak voor Willebroek is hier een kleine rotonde voorzien, meer meerdere afslagen (maar nog steeds maar enkele baan).
Ik rij de rotonde op, en meneer denkt me te snel af te zijn: hij draait de rotonde op in de VERKEERDE richting. Alleen komen we elkaar tegen, want hij moet een afslag verder dan ik. Dus ik stop, hij ook, en hij maakt druk gebaren dat ik maar moet achteruit rijden. Ik doe teken naar hem, dat hij niet goed wijs is, en dat hij maar achteruit moet rijden.
Op dat moment stapt hij uit, om zijn verhaal te komen halen. Zelf ben ik ook zowat van het kleerkast-type, dus ik stap ook uit, maar net op de moment dat we bijna elkaar begroetten, kwam achter mijn wagen een wagen van de politie aangereden. Twee minuten later mocht ik zonder problemen rondrijden, maar de chauffeur van de bestelwagen kreeg een hoop ticketjes
Valt eigenlijk wel mee qua reeële cijfers, wellicht omdat ook bij ons telt, dat bijna altijd de bestuurder in het ongelijk wordt gesteld bij een aanrijding met een "zwakke" weggebruiker.
Bovendien zijn bloedvlekken moeilijk te verwijderen van de kunststof bumpers van tegenwoordig
Dat verbaast me dan echt, in NL is de bestuurder van de auto ook degene die ongelijk heeft bij een aanrijding met een fietser. Maar ik vind het wel prettig dat de fietser zijn handje gebruikt om mij duidelijk te maken wat hij gaat doen en als de fietser dit niet doet kan hij een boete krijgen, het maakt het verkeer een stuk transparanter.
Geloof me, sommige fietsers hebben al moeite genoeg om hun fiets recht te houden met twee handen, die wil je niet het stuur zien loslaten met één hand
Toeteren helpt ook al niet veel, want tegenwoordig hebben ze allemaal oortjes in met loeiharde muziek.
Is er toch eens eentje die je hoort toeteren, krijg je steevast een middelvinger opgestoken
Mijn advies ? Zie je een fiets op of rond een rotonde, rij langzaam, blijf achter hem, en zit met je voet klaar op de rempedaal, want alles is mogelijk.
Het zal allemaal niet zoveel uitmaken, in Nederland is richting aangeven door de fietser wel verplicht, maar ik heb niet de indruk dat er door de politie aktief op gecontroleerd/verbaliseerd wordt (fiets zelf ook regelmatig).
Dus het blijft altijd een verrassing welke kant men uitgaat ...
Vandaar dus ook, dat de doorstroming op dit soort wegen/rotondes flink in het honderd loopt, doordat je als automobilist verplicht bent voor elke fietser te stoppen.
Want hij zou zomaar eens voor jou langs kunnen gaan ...
Idd, een aanrijding met een fietser wil niemand, ook de fietser niet die zijn hand niet uitsteekt.
Toen ik nog geen niet zo vele km's heb gereden heb ik ook anders gefietst, gewoon niet bij stilgestaan, dat het voor automobilisten handig kan zijn als ik mijn hand uitsteek om duidelijk te maken waar ik naar toe wil.
Ik kan me voorstellen, dat het bij heel veel mensen op de fiets niet anders is...
Ik had gisteren bijna een meisje van een jaar of 12 met een fiets op de motorkap. Kwam ineens, zonder te kijken, van een uitrit de weg over.
Dat kinderen nog eens vreemde manoeuvres uithalen zonder kenbaar te maken wat ze gaan doen kan ik goed begrijpen. Ze hebben zelf geen ervaring met autorijden en beseffen ook totaal niet hoe het is om niet te weten wat de fietser gaat doen als je auto rijdt.
Maar soms zie je wel eens volwassenen mensen zo'n dingen doen en daar gaat het echt mijn petje te boven dat ze helemaal geen rekening houden met de autobestuurder. Die krijgen dan ook een orkest te horen van mijn toeter.
Vandaag bij het invoegen op de A12:
Donker auto voor mij voegt met een lage snelheid in, lichte auto op de hoofdrijbaan moet naar links.
Vervolgens gaat de donkere auto snelheid maken, zodat de lichte auto moeite moet doen om deze te halen.
Nadat de de donkere auto is ingehaald gaat de donkere auto op zijn beurt de lichte auto inhalen.
Vervolgens neemt de donkere auto de eerstvolgende afrit door van links 2 rijstroken over te steken voor de lichte auto langs.
Dit alles binnen 2km ...
En dat kan vervelend aflopen. Koste wat het kost diagonaal oversteken om de afrit maar niet te missen.
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Zo heftig ging het gelukkig niet, had wel ruim uitzicht naar voren. Maar dit draaien om elkaar heen, ik verbaas me erover.
Blijf er gewoon achter die paar km, opa/oma vindt het heus niet erg als je een paar minuten later aankomt ...
Dat filmpje waar je aan refereert, is al heel internet overgegaan, de vrouw in de auto schijnt het wel te hebben overleefd, wonder boven wonder ...
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Vanmorgen even een angstig momentje gehad.
Een auto die mij tegemoet kwam wilde linkafslaan een inrit in en moest op mij wachten.
Hij stuurde alvast met de wielen in terwijl er nog auto's achter hem moesten stoppen.
Ging gelukkig goed, er werd achter de tegenligger op tijd gestopt ...
Ik heb zelf geleerd, pas in te sturen voor afslaan als je door kunt rijden.
Zo loop je niet het risico dat je bij een kopstaartbotsing op de weghelft
van het tegemoetkomende verkeer terecht komt ...