Arlo's 1972'er Fongers is klaar! Qua tijd heeft deze veel meer uren gekost dan de anderen, die lieten zich snel herbouwen... Deze gaf verrassingen! (foto's zijn vóór en ná behandeling bij elkaar gezet)
Allereerst was de lak wat mooier dan van de Phoenix, daarom heeft ie wat minder opvallende clean-patina look gekregen. Toen bleek na demontage dat bij loshalen van de snelspanner van het achterwiel de achteras (met kogellagers) gebroken was. (door opklemming van het geheel, kon je er gewoon op fietsen).
Da's meteen handig als je van twee fietsen onderdelen switcht, de Phoenix had een overgebleven goede achteras in zijn kromme velg! beide spatborden (best uit 4) zijn uitgedeukt en ingekort.
Verder zijn van de Phoenix gebruikt: Het voorspatbord, de koplamp+beugel (na 1,5 uur poetsen weer zeer acceptabel!), de komplete trapas/cranks, derailleur, dubbele shifters, achtercasette. Pasgemaakt Intercycle achterlichtje verhuisde van scherm naar bagagebeugel, Rest is allemaal zoals origineel geleverd. Enige nieuwe is, alle (binnen)bekabeling, buitenbanden, ketting, twee spatbordklemboutjes, trappers en stuurlint, ook kwam er een vintage 70's snelheidsmeter bij van IKU.
Een hoop uren verder kwam de eerste proefrit! Hmmm, de aandrijving sloeg over... eerst verdacht ik de (te) schoongemaakte casette achter, maar dit bleek de lengte van de ketting te zijn.
Tweede proefrit kwam de crankarm links los (moer bij terugwandeling gelukkig teruggevonden!). Eenmaal thuis een grote knal! PAAANG! klapband achter!
(trouwens al de tweede deze maand, hoe toevallig!!).
Na wat gefriemel vandaag is het geheel toch nog geslaagd afgekomen, hij rijdt erg lekker (deed ie al goed, dus gelukkig maar)!