Goed om hier een eigen topic over te starten.
Ik ben erg benieuwd naar de toekomst van Facebook en andere social media.
Gisteren nog over gesproken met een marketing club. Je kan als bedrijf tegenwoordig niet meer zonder social media, toch?
Moeten wij hierin meegaan, was het vraagstuk.
Volgens deze club is een goede en actieve Facebook pagina belangrijker dan een website. Er zijn al bedrijven die zelfs geen website meer hebben.
Als je wat meldt, moet het wel waardevol zijn voor de lezer (doelgroep). Met een overkill aan spam red je het niet.
Ik hoorde onlangs ook al dat een like een mediawaarde van 140,- heeft.
Persoonlijk sta ik er nog een beetje sceptisch in.
Dat komt misschien omdat ik er zelf niet veel mee heb.
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Ik werd er een paar jaar geleden bij een date op aangesproken dat ze helemaal niks over me op internet had kunnen vinden. Mijn opmerking dat dat niet toevallig was en dat ze daar die dag alle gelegenheid toe zou krijgen, maar dan live, viel niet in goede aarde... eerste date was meteen de laatste.
S3 8V Limousine Ibis White I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned
Omg ... dat gaat ver zeg!
Wat @Quest zegt is wel pakkend; Inderdaad kun je als bedrijf niet meer zonder webzijde.
Mn pa heeft het jarenlang gered met z'n fietsenwinkel, maar in de laatste, pak 'm beet, 5 jaar werd het toch wel lastig.
Leveranciers dwongen hem z'n spullen online te bestellen (ipv per fax) en klanten wilden 'm toch wel graag emailen.
Toen de electrische fietsen kwamen, die je via USB moet afconfigureren, is-ie om gegaan en heeft een laptop gekocht.
Maar uiteindelijk z'n carriere toch wel uitgezongen zonder website.
Ik weet niet of een bedrijf nog zonder een FB pagina kan. Ik denk dat het belangrijker is dat het bedrijf goed vindbaar op internet (lees google) is dan een FB pagina. Het gebruik van FB is echt minder aan het worden; heavy users daargelaten. Laatst las ik een betoog in de Elsevier waarin stond dat wanneer ouders de foto's van hun uitgaande kinderen gaan liken, de jeugd FB gaat verlaten. Maar het is een zeer interessante discussie!
Ik vind het allemaal nogal wat, social media en opgroeiende kinderen. Een hele zware taak als ouders zijnde om je kinderen op de gevaren van social media te wijzen en ze te 'onderwijzen', bij ons is het een wekelijks terugkerend item aan de keukentafel. Terugkijken op vroeger, hoe deden mijn ouders dat, gaat niet. Pioniers zijn we! :-)
Zelf heb ik meer problemen met Google, dan met social media. Social media is echt 'social' voor mij. Ik heb een hekel aan bellen en zie mijn vrienden weinig door drukte, maar zo blijf ik toch op de hoogte van het reilen en zeilen.
Onze bedrijfs facebookpagina is hoop ik een leuke afwisseling op de tijdlijn van onze likers. We spammen de boel niet vol in ieder geval.
Laatst gewijzigd door marietje; 17-01-14 om 09:43.
Ik ben toch benieuwd hoe dat straks bij ons gaat met die hummels. Die worden gewoon van de post-facebook generatie; Daar zitten pa & ma al op, doen wij écht niet
Voor mij nog een reden om in ieder geval alle socialmediaplatformen een beetje te bekijken, in plaats van dat ik er straks totaal blanco in sta.
Volgens mij een beetje vergelijkbaar met mijn generatie die voor Pa & Ma een computer koopt en de nieuw gekochte TV en DVD speler even instelt
Trouwens, over die oude generatie; Da's dan weer het andere uiterste. Mijn moeder hoort van vele mensen; Ga nou 'ns op facebook. Ik weet dat ze dat wel wil, maar ze is er "bang" voor; Ik heb haar al 3x moeten uitleggen dat er feitelijk niets aan de hand is, als je gewoon alleen meeleest. Zelf is ze van mening dat meteen haar hele leven erop staat, inclusief foto's en alles wat ze aan het doen is Nee, dat moet je er dan toch echt zélf opzetten
1 van de weinige bedrijven die er bij mij wel tussen komt
Inderdaad precies goed, geen overdaad aan posts, kort en bondig, zo hoort het
Even reageren op "Ik weet niet of een bedrijf nog zonder een FB pagina kan"
Om een effectieve bedrijfspagina (dan heb ik het niet over leuke dingetjes posten) op Facebook te hebben moet je er echt intensief mee bezig zijn. Wat ik vooral zie is dat 98% van de bedrijfspagina's gewoon een paginaatje zijn met hun logo en wat info op, nou dan heb je volgens mij nog steeds meer aan een deftige website. Combineer dat met een nieuwsbrief en dan is heel het FB gedoe volgens mij overbodig. Vraag me sterk af hoe FB er uit zal zien binnen 5 jaar.
Dat vind ik dan weer, same met Twitter, één van de meest sneue, trieste en zinloze platforms. Expres je foto's "oud", "vintage", en mislukt maken, om een anderszins 13-in-een-dozijn-foto enigszins toonbaar te maken (En dan vooral te doen alsof je een 'fotograaf' bent, met je iPhone). Het gehalte melkpakjes, poezenfoto's of duckfaces is daar echt bizar hoog.
Juist dat is het probleem: "je hebt niks te verbergen, doe alles dus maar openbaar" is precies wat ze van je willen. Plus, vaak kan je dan getagged worden in andermans foto's/posts, en je kan een beeld scheppen.
De vraag in hoeverre privacy instellingen ook effectief zijn voor Facebook zelf, en voor betalende partners (lees: bedrijven) blijft altijd. Voor niet-ingelogde en/of mensen die niet in je friendlist staan werkt het in elk geval wel. Wie mij opzoekt, ziet alleen een coverfoto en een profielfoto (beide bevatten mij NIET). Wie de directe link naar m'n profielpagina intypt, krijgt een 'pagina niet gevonden'. Via zoekmachines komt mijn profiel NIET naar boven. Daarnaast staat tag-review voor alles aan (posts, foto's, comments), waardoor m'n naam weliswaar verschijnt als plain text, maar niet als link naar profiel, zonder mijn toestemming.
Het kán dus wel, maar het wordt er wel een stuk grimmiger door. Recruiters zullen dus niets vinden van waarde, maar anderen ook niet.
Kan ik me in vinden, maar, het is uiteraard weer net hoe je 't gebruikt. Ik gebruik Facebook vrij intensief (verder geen social media, buiten een half slapend LinkedIn accountje), en zie er ook voordelen in. In plaats van iedereen apart te bellen/sms-en kan je een bericht plaatsen, al dan niet met foto of filmpje, dat iedereen op zijn/haar favoriete moment kan bekijken (of negeren). Het is geen push bericht zoals e-mail of SMS, of een telefoontje. Wie het niet wil zien, ziet het gewoon niet.
Wat voor mij prettig is, is de integratie van al die andere 'media': kalender, berichten, beeldmateriaal, comments.. alles zit er in. Ik zie dus ook geen meerwaarde in Twitter of Instagram - die zelfde shitdingen kan je ook via Facebook doen. MSN/chat, evenzo.
Hier kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn. Krijg 't ook vaak te horen - ze zijn verbaasd dat er niets of zeer weinig te vinden is.
Die waarde is denk ik vooral wat men er zelf aan geeft (het grote bubbel effect). Je zou die like maar kunnen opnemen in cash - moet je eens kijken hoeveel je bedrijf dan ineens waard is. Belachelijk.
Een eigen website is altijd fijner dan een Facebookwebsite. Ik zie inderdaad vaak dat als je zoekt naar een bedrijf, dat de URL doorverwijst naar facebook.com/bedrijfsnaam. Ik ben dan automatisch geneigd om ze weg te klikken, omdat ik dan het gevoel heb dat ze te beroerd zijn om zelf een pagina te (laten) ontwikkelen. Dat voelt voor mij dus meteen als een bedrijf dat zichzelf niet serieus neemt; laat staan z'n klanten.
Een eigen website, met het hele verhaal, is een must. Een Facebook infopagina mag altijd, maar die moet juist (!) doorverwijzen naar je eigen stekkie. Met spam bereik je het tegenovergestelde effect inderdaad.
Social media kan erg nuttig zijn voor bedrijven, als ze er mee om kunnen gaan. Zie de verhalen van Samsung, met z'n Galaxy en het getekende draakje, en wat andere soortgelijke acties. Of het nep is, PR, of echt: dat doet er niet toe. Bedrijven krijgen er een positieve naam van. Veel schaapjes zijn zo achterlijk dat ze 't toch wel geloven, of 't nep is of niet. Los van dat is het leuker dan de standaard papieren folder in je strot duwen .
Inderdaad - plus dat veel mensen anderen taggen, iets waar je veel minder controle over hebt. Zorg er in elk geval voor dat je kids niet zomaar getagged kunnen worden (timeline review). Als iemand een fotootje van ze plaatst, komt hun naam in elk geval niet direct op 't gezicht er bij...
Helemaal mee eens. Het scheelt ook dat Hartog niet 'Facebookt' met promo's, maar met info en projectjes. Dát is wat mensen wél leuk vinden om te zien. Niet 'like ons en win...!'.
Over Google: wolven en honden zijn 't. Alles linken, alles opslaan, en geen privacy clausule. Probeer 't zo veel mogelijk te vermijden ja. Dan maar Bing, of DuckDuckGo.
@Bob: dat je als bedrijf zonder website/internet/email wil fungeren is prima, maar, je moet ook met de tijd mee gaan. Krampachtig e-mail en een website voor basic info afwijzen is ook niet goed. Dat was een eeuw geleden net zoiets als 'telefoon is niet goed, ze komen maar langs!'. Ik stuur ook liever een mailtje, en niet alleen omdat ik niet graag bel. Juist om verwarring te voorkomen: zwart op wit wat ik wil, en in welke maat. Als de fietsenboer (even ter illustratie) vergeet wat ik als wielmaat nodig heb, dan checkt-ie even het berichtje.
Wie anno 2000+ nog geen e-mail heeft, kan rekenen op véél minder klandizie. Iets dat me overigens nog steeds enorm verbaast in de auto branche. Al die slopers, demontagebedrijven, garages, onderdelenboeren of wat dan ook, weigeren pertinent aan e-mail mee te doen. Waarom?? Het bespaart ze zo veel tijd! Als ik bij mijn garagist langs kom, is-ie elke 5 minuten aan het bellen, en elke 5 minuten zucht-ie weer dat de telefoon overgaat...
Ik denk inderdaad dat een website belangrijk is en puur informatief moet zijn. Een Facebook pagina kun je goed gebruiken als middel om je doelgroep actief te bereiken, mits je er serieus en actief mee omgaat. Gaat dus wel tijd in zitten.
En de toekomst, tja, vanmorgen las ik al dat we straks allemaal vanuit de auto de 3D printer thuis aan het koken zetten :
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
@Bastet; Ik vergaat bij mijn relaas over de winkel van mn Pa te vermelden dat dit alles begon te spelen toen hij bijna 60 jaar oud was, en op z'n 63e begon het nog serieuzere vormen aan te nemen. Ik heb toen uiteindelijk een mailadres voor 'm gemaakt, en dus die laptop gekocht. We hebben toen nog over een website nagedacht, maar voor die 2 jaar die hij toen nog zou werken, vonden we dat het niet meer waard. Hij zat met zn winkel ook echt in zo'n kleinschalig winkelcentrumpje en had daar na 35 jaar ook een aardige vracht vaste klanten, daar kon-ie prima van leven, vandaar de beslissing. Als dit alles pak 'm beet 10, 15 jaar eerder was gaan spelen, hadden we natuurlijk meer actie ondernomen.
1 voordeel; Nu hij met pensioen is, heeft ie mooi z'n eigen laptop. En het verbaast me hoe iemand die eigenlijk 60 jaar nagenoeg niets met computers heeft gedaan, alles toch goed oppikt. Ik hoor regelmatig "Dat zoek ik wel even op internet op" van 'm. Had ik 10 jaar geleden ook niet durven denken!
Wat betreft social media en internet, is dat gelijk aan elkaar of moeten we daar een onderscheid in maken? Er is veel op het internet te vinden, ook buiten de social media. Denk aan nieuwsberichten fora's ed. Ikzelf heb een (slapend) facebook, linkedin & twitter account en kijk veelal uit verveling wel eens wat daar gaande is, meer dan dat zit er niet in.
Het kan overigens wel gek worden wanneer je een naam genoot hebt (waarvan zowel de voor als achternaam dezelfde is) wel allerlei dingen post/doet die op het internet komen waarvan een onbekende denkt dat jij dat bent. Zo had ik dat destijds bij een sollicitatie gesprek bij CapGemini, die gaf aan dat ik ergens in een krant stond (negatief). Overigens geeft dat wel weer aan dat zij hun werk niet goed hebben verricht doordat diegene uit een andere plaats kwam.
1 ding weet ik wel zeker, indien ik ooit kinderen krijg dan zullen zij niet continue achter een scherm zitten. Ik vind het nu al jammer dat al die kinderen thuis spelletjes zitten te spelen ipv buiten. Op die leeftijd was ik niet binnen te houden en ja toen was er ook al "social media" alszijnde CU2, MSN, ICQ of mIRC
Ik ben eerder bang voor m'n regering. Zij willen alles opslaan voor een jaar lang. Alles wat we online gedaan hebben.
Niet dat ik bang ben dat zij m'n gegevens gaan opzoeken. Maar wel voor hun ongelofelijk slechte IT-dienst die totaal niet competent is om zo'n informatie bij te houden.
In amerika wordt er tenminste nog fortuinen uitgeven om de goeie IT'ers aan te werven. Hier verdwijnt dat geld allemaal langs onderaannemingen, waarvan de onderste dan uiteindelijk zo weinig geld ziet dat ze ook geen deftig werk meer doen.
Als in België een paar mensen wilt hacken, kan je beter de opslag van de overheid gaan hacken. Veel makkelijker dan die paar mensen rechtstreeks te gaan hacken.
Ik heb veel liever dat ze langs mij moeten passeren eer ze aan m'n gegevens kunnen.