Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Zo maar wat HDR spielerei

  1. #1
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Zo maar wat HDR spielerei

    Zo de laatste tijd flink bezig geweest met mijn nieuwe camera de Canon EOS 70D. Daarmee al aardig wat mooie HDR foto's gemaakt na aangestoken te zijn met het HDR virus door @SCHUTTERSPEET

    Bij deze mijn creaties en zou het leuk vinden als meerdere mensen met deze hobby ook hun HDR creaties hier neer willen zetten.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  2. #2

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    +1 voor je creativiteit, en ga zo door, maar: dit is tonemapping, geen HDR (high dynamic range). HDR is het samenvoegen van verschillende niveaus van belichting, zodat je een bijv. overbelichte lucht (bij een goed belicht onderwerp) kan samenvoegen met een goede lucht (met een onderbelicht onderwerp). Daarmee vergroot je het dynamische bereik (zwart > wit in 25 stappen, normaal bijv. 13 'stops' in een foto, door samenvoegen vergroot je dit tot bijv. 18 stops).

    Het aanpassen van kleuren en het toevoegen van effecten is tonemapping, of gewoon post processing. Het eerste waar ik aan denk bij je foto's is eigenlijk het 'plastic wrap' filter in Photoshop, samen met wat 'oil painting' of 'charcoal' effecten.

    HDR kan potentieel schitterende effecten opleveren (details in de lucht, zelfs bij minimale bewolking), maar wanneer gecombineerd met véél te veel post processing (filters, tonemapping) resulteert het vooral snel in wat vage plaatjes.

    Dus, ga zo door, maar ik persoonlijk vind het niet mooier dan een goede non-tonemapped (HDR) foto..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Thanks voor je bericht. Maar dit zijn idd allemaal samengevoegde foto's met verschillende belichtingen. Vervolgens middels HDR Toning deze creaties gemaakt

    Edit: je post nog eens goed gelezen. Ga toch nog eens wat andere functies proberen in PhotoShop
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  4. #4

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Zo te zien in Doel geweest?
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  5. #5
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Ja idd in Doel geweest. Gaan binnenkort nog een keer maar dan bij avond schemering 😉
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)



  6. #6
    metalpat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    803
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Kan je gelijk de dijk opgaan thv de molen heb je dan mooi zicht op de koeltorens van de kerncentrale. Altijd wel leuk om in Doel foto's te gaan maken.

    Voor tonemapping gebruik ik Photomatix pro, hier kan je nog een groot aantal instellingen aanpassen. Bij de tonemapping kan je al snel erover gaan zodat er van die rare randen ontstaan thv overgang lucht met huizen of bomen. is allemaal beetje uitzoeken he maar je hebt alvast enkel leuke plaatjes gemaakt.
    Audi A6 - 4F Avant

  7. #7
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Ja bij de molen zijn we ook geweest voor een drankje. Ik ken de app die je noemt maar ik doe dit met PhotoShop. De randen wat je zegt kan je met PhotoShop ook eruit krijgen. Das geen enkel probleem. Ik vond het effect zo wel grappig ermee 😉

    ImageUploadedByTapatalk1408313314.997382.jpg
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Leuk om er mee te experimenteren! Ben het deze zomervakantie helemaal vergeten In het verleden wel mee gespeeld en vond het resultaat toen wel erg vet. Maar je kan inderdaad snel te ver gaan met het bewerken. Ik weet niet meer in welk programma ik ze destijds heb gemaakt (foto's heb ik in de zomer van 2007 en 2008 gemaakt, met Canon EOS 400d, die ik nog steeds gebruik). Tegenwoordig bewerk ik de RAW foto's in Lightroom. Met die combinatie kun je al veel corrigeren qua belichting. Ik vind zelf bijvoorbeeld interieur foto's van auto's erg lastig. Deze zijn meestal zwart tegen een heel licht voorruit. Als je dan in RAW schiet kun je de voorruit wat donkerder maken en het donkere dashboard weer wat lichter.

    Hier dus nog wat HDR's van mij, uit de zomer van 2007 en 2008. 3 verschillende belichtingen (2 tops onder, normaal en 2 stops over), niet in RAW geschoten, dat had ik toen helaas nog niet ontdekt Sommige vind ik nu wel een tikkeltje te veel, maar aan de andere kant zijn die donkere dreigende wolken ook weer erg vet!

    IMG_2640_1_2_tonemapped.jpg

    IMG_2643_4_5_tonemapped.jpg

    IMG_2907_8_9_tonemapped.jpg

    IMG_2910_1_2_tonemapped.jpg

    IMG_2916_7_8_tonemapped.jpg

    IMG_3322.jpg

    IMG_3328.jpg
    Laatst gewijzigd door Lohran; 18-08-14 om 12:39.
    Audi A2 1.4

  10. #9

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    1e foto is eigenlijk nog het meest wat HDR werkelijk is: samenvoegen van de diverse belichtingen om een totaal kloppend plaatje te krijgen. De 3e foto is wat mij betreft de grens van post processing, deze is nog erg mooi maar valt niet meer uit de toon qua licht.

    De rest doet me vrij weinig, eigenlijk..

    De foto hierboven van de molen illustreert wat ik er op tegen heb: alle randen hebben een 'glow', waardoor je overduidelijk ziet dat er met de foto gerommeld is. De kleuren kloppen nergens meer en het extreme schaduw/highlight contrast doet het wat mij betreft meteen aan geloofwaardigheid verliezen. Eigenlijk mag dit van mij geen HDR heten, of in elk geval niet zo genoemd worden. Tonemapping is een hele andere tak van werken, en kan op zichzelf erg mooi zijn, en verdient dus ook een eigen noemer. Net als auto tuning (afstelling, prestaties) en auto styling (looks, customizing).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Dit is inderdaad meer HDR. De eerste twee hadden voor mij een tandje minder gemogen.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  12. #11

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Ja ze hadden van mij (nu) ook wel een tandje minder gemogen. Maar ik was toen net begonnen met fotografie. Wat wel en niet HDR is vind ik lastig te zeggen. De ene kant is om het zo natuurgetrouw mogelijk te maken, de andere kant is het extremer te maken (zoals de foto's in dit topic, sommige meer dan andere). Beide zijn HDR, alleen weer een andere tak daar van. Ik ben destijds ook niet met HDR begonnen om een betere belichting te krijgen, maar juist om die effecten te kunnen maken. Ondanks dat is het nog steeds een HDR, ze bestaan nog uit 3 foto's door middel van de verschillende belichtingen kun je deze effecten krijgen. Een goed belichte natuurfoto maakt elke spiegelreflex wel als het bewolkt is, zeker als je in RAW schiet. Maar het is juist leuk om er mee te experimenteren en de extremen op te zoeken, zo leer je er mee te werken en wat er mogelijk is. Het is ook iets om je weer een beetje te onderscheiden van de andere. Tegenwoordig heeft iedereen bijna een DSLR, maar halen niet de mogelijkheden er uit (alleen maar op de automatische stand zetten bijv.).

    Die randen (glow) op de foto's van JockJam kom ik op mijne niet echt tegen. Kan het zijn dat je handmatig dingen hebt geselecteerd in PhotoShop? Schiet je in RAW? Dan zou ik Adobe Lightroom eens proberen, daar kun je ook echt veel mee om een foto net even wat meer 'schwung' te geven.
    Audi A2 1.4

  13. #12
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Ja ik gebruik ook LightRoom om mijn library te ordenen en bulk operations mee te doen. Als ik speciale dingen wil doen doe dat ik met PhotoShop. Verder schiet ik uiteraard alles in RAX format ander zou ik ook geen DSLR camera hoeven te kopen

    Ik zal vanavond nog eens wat sleutelen aan de HDR's want die Glow kan je gewoon eruit halen met PhotoShop.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  14. #13
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.332
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Die "Glow" heet "ringing" of nog beter "halo's" .. dat is echt een teken dat je te ver gaat met de schuifjes



    Dit zijn een paar oude van mij ... ik doe steeds minder met HDR en tonemapping:





    One liter, driver's licence eater...


  15. #14
    metalpat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    803
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    @Arlo zeer mooie foto's die veel sfeer uitstralen.

    bij deze ook enkele foto's toegevoegd die ik enkele jaren geleden gemaakt heb (laatste tijd iets minder foto's gemaakt en al helemaal wat minder om HDR / tonemapping mee te doen)

    1ste foto is gemaakt aan het verlaten tankstation in Doel





    Audi A6 - 4F Avant

  16. #15
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door metalpat Bekijk Berichten
    Voor tonemapping gebruik ik Photomatix pro,....
    dat gebruik ik ook, aanrader dat programma; vaak is dat de luie mensen manier om een wat lastig te belichten foto *) goed te krijgen, de RAW laden in photomatix, kies preset "natural" en hoppa ik betrap mezelf er de laatste tijd op dat als het onderwerp t toelaat ik standaard 3 exposure bracketed (-2, 0, +2) foto's schiet en daar dan thuis een HDR van maak. ik gooi later nog wel wat imho leuke plaatjes van mn jongste trip naar Parijs hier neer, met verschillende postprocessing.

    *) zelfs met mn 5D krijg ik dat minder goed dan met de analoge camera, op z'n gunstisgst is het net zo goed als met diafilm, maar haalt t niet bij negatieffilm


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  17. #16
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.171
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo Bekijk Berichten
    Die "Glow" heet "ringing" of nog beter "halo's" .. dat is echt een teken dat je te ver gaat met de schuifjes



    Dit zijn een paar oude van mij ... ik doe steeds minder met HDR en tonemapping:





    Erg mooi deze HDR's !!!
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  18. #17
    Wally0's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Posts
    58
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Hadden jullie geen last van die gekke vent die in z'n oude wagen rondrijdt en net doet of hij de politie is? Ik had m'n A4 netjes voor het benzinestation gezet, komt die vent langs dat ik er geen foto van mag maken en dat hij de politie ging bellen. We deden werkelijk niks verkeerd.

  19. #18
    metalpat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    803
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    zelf geen last gehad van deze rare snuiter. Maar is wss nog één van de inwoners van Doel die nog een oogje in het zeil houdt ivm kraken. dat er geen foto's mogen gemaakt worden is uiteraard onzin maar het zal je maar overkomen he
    Audi A6 - 4F Avant

  20. #19
    ShuttersPeet's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    54
    Posts
    3.784
    Kudos
    1350
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    2 van heden ochtend.

    image.jpg

    image.jpg
    "Shoot for the moon, even if you miss, you''ll land amongst the stars!
    #2-A4 Avant 2.0TFSI S-Tronic Sport Proline-S - Virtual Cockpit - MMI+ - Afgeplat MF Sportstuur - Verwarmbare stoelen - Zonwering - Getint glas - Audi Connect - Lichtpakket - Alcantara bekleding - SCM/ TNO alarm - 19" PQ5 Velgen.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zo maar wat HDR spielerei

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wally0 Bekijk Berichten
    Hadden jullie geen last van die gekke vent die in z'n oude wagen rondrijdt en net doet of hij de politie is? Ik had m'n A4 netjes voor het benzinestation gezet, komt die vent langs dat ik er geen foto van mag maken en dat hij de politie ging bellen. We deden werkelijk niks verkeerd.
    Ben je misschien in een pand geweest? Want dat is namelijk verboden.
    Voor zover ik weet is er niets in Doel waar er portretrecht op rust, dus foto's zullen het probleem wel niet zijn. Wel van waar je de foto trekt .
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •