Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 45

Onderwerp: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

  1. #1

    Question Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Ik heb een Audi A3 8L uit 97, 1.8T

    Mijn auto heeft weereens een nieuwe kwaal. De auto heeft de afgelopen maanden vrij weinig gereden (vooral veel stil gestaan, elke 2 weken even 10-30km gereden ofzo, meer niet). Elke keer droog en dus geen ruitenwisser gebruikt sinds september (ja echt...). Ik ben namelijk op stage in München, kan lopen naar mn werk en de auto staat droog onder het huis geparkeerd. lijkt me wel prima. Eind van de maand eerst een weekje oostenrijk, wintersport en dan weer terug naar NL.

    Vandaag weer eens rondje gerededen. Raam was vies (stof en bende) dus ik probeer met de sproeier het raam schoon te maken, sproeien gaat prima maar de wissers gaan maar 2 cm omhoog en stoppen, om vervolgens +-15sec later weer naar de begin stand te gaan.

    Ik heb de armen er af gahaald maar ik kon niets geks zien, geen roest. Toch nog de scharnierpunten even ingespoten met WD40 maar dit mocht niet baten.

    Even gezocht op het forum en alles wat ik tegen kom is toch anders (traag, of helemaal niets etc etc.) bij mij verspringt ie dus 2-3 cm omhoog, om na een korte pauze weer terug te zakken. Alsof deze ergens geblokkeerd zit...?

    Iemand dit een keer meegemaakt? of een idee wat het kan zijn? Ik denk zelf dat het een nieuwe ruitenwissermotor zal worden ofzo, maar ik denk ik vraag het even na. In september toen ik hier heen reed was er iig helemaal niets aan de hand. niet langzaam, alles prima.
    ook enig idee wat zon motor kost mocht dat het probleem zijn?
    Straks zal ik nog wel even de contacten en relais bekijken, al lijkt het me stug dat dat het is omdat de auto droog binnen stil stond....

    alle tips zijn welkom, bedankt alvast

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Zelfde verhaal als iedereen, motor zit waarschijnlijk vast.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    niets aan te doen, nieuwe motor dus ?

    moet het normaal mogelijk zijn om de motor met de hand te bewegen?

    gelukkig hier om de hoek bij mijn werk een audi/vw dealer. Morgen even de motor uitbouwen om te kijken welk nummer het exact is. dan daar maar even in mijn beste duits een nieuwe motor bestellen.
    Laatst gewijzigd door Wabs; 16-01-10 om 16:39.

  4. #4
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    die motoren zitten niet zo vaak vast. Het probleem is dat de bussen waar de geleidepennen inzitten waarop je vervolgens je ruitenwissers monteert vaak vast roesten. Je kan eerst de volgende zaken nalopen.

    Ruitenwisserelais! wat gebeurt er als je hoogste stand activeert?
    Geleidepennen vastgeroest/vast in bussen

    Daarna komt pas de motor aan bod. Tweedehands vanaf ong 60e. Nieuw meende ik rond de 150 euro ofzo.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  5. #5

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    ja, heb even gekeken hoe het in elkaar zit, morgen even het geheel uit bouwen en kijken of het vast gerot zit.... lijkt me logischer dan dat de motor er ineens mee stopt terwijl de auto binnen staat.

    al is roesten binnen ook vreemd, maar zou toch kunnen als er vocht in zit. We gaan het morgen zien.
    Overigens beweegt het toch wel als ik de hendel beweeg, paar cm heen en weer elke keer, vreemd...

    maargoed, moet er toch uit als ik het onderdeel nummer wil zien.


  6. #6
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    ja heb dat ook gehad, die motoren gaan niet zomaar stuk. Je moet even het hele ruitenwissermechanisme uitbouwen zit met 2 moeren vast onder je regenvangbak. Daarna naar voren uitbouwen, stekker uit de motor en klaar dan heb je de boel los.

    Dan zie je op de bussen waar de ruitenwissers komen op elke bus een clip zitten. Die kan je er met een punttang afhalen. Daarna de ringen eraf, en dan zijn er twee opties:

    je tikt voorzichtig op de pennen en ze zakken meteen naar achteren uit de bussen
    je tikt voorzichtig maar er gebeurt niks. Dan weet je dus dat ze pennen vast zitten in de bussen :-)

    bij optie 2 heb je dus meteen je probleem te pakken. Oplossen door de boel nadat je het wel uit elkaar hebt gekregen door wat meer geweld. Dan de de geleidpennen even mooi schuren, en invetten. De bussen van binnen schoonmaken en even een schuurpapiertje oprollen en er doorheen halen. Dan ook dit lekker invetten. Dan de pennen er van achteren weer in duwen. ring terugplaatsen en borgclip terugplaatsen. Daarna kijken of het werkt durf eig te wedden dat dit het probleem is.

    wat je zegt over roesten binnen maakt niks uit het is een heel lang proces en als het regent wordt dit altijd nat en vochtig. Door de jaren heen gaat het steeds vaster zitten tot je dus dit euvel krijgt.
    Laatst gewijzigd door MikeV; 16-01-10 om 18:48.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  7. #7

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    prima, duidelijk! Bedankt voor de uitleg, ga hier even morgen mee aan de slag.

    Net gekeken naar de relais, die leken allemaal prima (geen corrosie of wat dan ook) toch alles met een klein beetje contact spray bewerkt maar kan me niet voorstellen dat dit het is. Snelste stand van de ruitenwisssers doet overigens net zo weinig als interval / langzaam / 1 tikje omlaag of wat dan ook.
    Het is overigens hier -7 graden (munchen he), dus is nu wat fris om te klussen. Morgen ff blokje om rijden tot motor weer warm is en dan kan ik weer aan de gang (motor houdt me lekker warm dan, hehe).


    hopen dat jouw verhaal inderdaad het probleem is, scheelt weer wat centjes! Wel makkelijk dat het hele systeem zo makkelijk uit te bouwen is! (al is het altijd even klooien om de ruitenwissers van die pennen af te krijgen...).

  8. Ad
  9. #8
    brasko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    45
    Posts
    60
    Kudos
    0

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Is zeer waarschijnlijk wat MikeV zegt, bekende kwaal voor alle VAG-producten van die tijd, tot ongeveer 2004.
    Als je de pennen er moeilijk uit krijgt, verwarm ze dan even met een gasbrandertje terwijl je met een tang steeds probeert te draaien tot ze los komen te zitten. Er komt heel veel roest uit, dus pas op dat je die troep niet ademt door er te dicht bij te zitten met je hoofd.
    Ow, de ruitenwissers kun je er makkelijk uit trekken, nadat je de bouten hebt los gedraaid door de ruitenwissers schuin naar voren te drukken waar ze vast zitten en dan eruit te trekken. Kostte me bijna mijn bovenlip door de kracht waarmee ik ze eruit probeerde te trekken, waardoor ik die ruitenwisser in mn gezicht kreeg
    En onthou de stand, maak er een foto van, anders dan wordt het bij het terugbouwen, flink pielen.
    Laatst gewijzigd door brasko; 16-01-10 om 23:21.
    Audi A3 1.9 TDI 1999 Attraction of Ambition, ik weet niet welke het is...

  10. #9
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    En keramisch vet gebruiken op die pennen en pallen. dat blijft echt lang zitten..
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  11. #10

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    hahaha, mooie verhalen! bedankt voor de tips.
    zit hier alleen op mn stage en heb niet mega veel gereedschap hierzo, dus zal wel grof geweld worden ofzo... we komen er vast wel uit.

    ruitenwissers demonteren doe ik altijd met een waterpomp tang. De moer los draaien maar nog 3 slagen op de bout laten zitten, dan waterpomp tang op de bout en onder de ruitenwisser en knijpen maar (kost dan nog vrij veel kracht, maar werkt goed) als je goed oplet waar je de tang zet beschadig je ook zo goed als niet of wellicht alleen de onderkant van we wisser en zie je dus niets daarvan.

    Ik hoop idd dat het probleem die roestvorming is, scheelt weer 150e en tijd, hoef ik niet meer naar de dealer etc etc. morgen post ik wel of en hoe het gelukt is.
    wederom, bedankt voor de tips / uitleg.

  12. #11
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Zoals jeroenGT zegt keramisch vet gebruiken heb ik ook gedaan, ik heb remmenvet gebruikt. Dat blijft veruit het langst werkzaam.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  13. #12

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    nou, dat is idd het probleem, is echt geen beweging in die bussen te krijgen! probleem is dat ik hier ook geen hamer heb, even kijken of de bouwmarkt vandaag ook open is en een hamer halen + keramisch vet...

    1 bus is er nu half uit (met GROF geweld) ander krijg ik tot nu toe gewoon geen beweging in. snap nu wel dat die motor niets voor elkaar kreeg.

    update: 1 bus is er uit :P die ander is echt geen bewging in te krijgen, nu ff opzoek naar een buis om de hefboom te vergroten om uberhaupt een draaiende beweging te maken.... (bouwmarkt was overigens ook dicht, en nee, heb geen gasbrander mee genomen op mn stage, hehe)
    Laatst gewijzigd door Wabs; 17-01-10 om 13:21.

  14. #13

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    nou, we zijn een stuk verder (en een paar uur ook) Alles is uit elkaar, 2e bus ging echt verdomde lastig! zeker een uur mee ana het klote geweest, buis van 40cm er op geschoven om een grotere hefboom te maken, flinke klappen geven, veel wd40.... uiteindelijk los! pfft....

    Idd mega veel roest, echt stom geklust, buitenkant is van alu, pin zelf van staal of een of andere legering die veel harder is iig. vervolgens hebben ze aan het begin en einde van die alu buitenkant wel koperen busjes gedaan maar het midden deel niet. Dat midden deel rot dus vast.... maak dan een koper buisje over de hele langte van dat ding...

    maargoed, morgen schuurpapier halen en vet, dan alles weer in de auto en kijken of alles weer werkt. Ga er vanuit van wel iig. tips hierboven waren zinvol, bedankt!

  15. #14

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    even melden dat alles weer werkt. De motor was dus nog prima, bovenstaande verhaal was de oplossing.

    let er wel op bij het her-bouwen van het mechanisme dat de 2 kanten niet identiek zijn, de wisser aan het midden van de auto heeft een langere slag dan de buitenste. Ik heb dit natuurlijk net verkeerd om in elkaar gezet dus nu doet de buitenste wisser een net iets langere slag dan vroeger. Gaat wel goed, raakt niet de rand ofzo. Als ik weer in NL ben dit maar weer terug zetten zoals het hoort maar voor nu is het prima (klussen in een ondergronde parkeergarage met weinig licht is erg irritant).

    Hele klus is erg makkelijk zelf te doen alleen het los krijgen van de pinnen kost wat geweld, let er op dat je het schroefdraad van de pinnen niet kapot slaat met een hamer, eerst de moer er op draaien voor je gaat slaan is dan wellicht wel slim.
    Grote kans dat een dealer gewoon het mechanisme vernieuwt en hier snel 100e of niet meer voor gaat vragen, als je ook dit probleem hebt zou ik het zeker zelf proberen op te lossen voordat je de auto weg brengt en geld weg gooit.

  16. #15
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Mooi dat het weer werkt. Ruitenwissers is een vanzelfsprekendheid tot ze het niet goed doen :-) Het is ook een ongelukkig stukje engineering van Audi. Dat terugbouwprobleem had ik ook!

    En de audi Dealer rekent voor het hele mechanisme inclusief nieuwe motor een whopping 320 euro ex inbouwen ex btw :-)
    Die centen hou je maar mooi in je zak, is vast wel een goed biertje mee te koop daar in Duitsland.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  17. #16
    brasko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    45
    Posts
    60
    Kudos
    0

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Mooi dat het gelukt is
    Geen stukje engineering van Audi maar van Volkswagen. Voorheen hadden ze pennen van kunststof, werkte probleemloos tot je auto op was. Maar iemand bedacht zo rond 1995 dat een stukje roestgevoelig metaal ook wel kon :/
    Audi A3 1.9 TDI 1999 Attraction of Ambition, ik weet niet welke het is...

  18. #17

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    oplossing zou heel simple zijn, in die aluminium bus maak je het gat wat groter, hier drop je een nylon buisje in en daar die pin doorheen, nooit meer gezeik.... maargoed, dat vond ik iets te veel werk en heb hier de spullen daar ook niet voor liggen.
    Laatst gewijzigd door Wabs; 21-01-10 om 08:59.

  19. #18
    series
    Guest

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    heeft een A6 hetzelfde systeem by the way?

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Niet exact hetzelfde maar het zit 'm meer in de materiaalkeuze en de constructie, die komt overeen.

    Erfenis van de heer Lopez, die nog lang na-ijlt...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser beweegt nauwelijks meer

    Nieuw mechanisme voor een A3 kost ongeveer 60 euro. heb hem net een maand geleden vervangen aangezien mijn ruitenwissers in slow motion bewogen. Het is een half uurtje werk voor het uitbouwen, overzetten en inbouwen. Voor die 60 euries wil ik die ellende van het reviseerwerk van die vastzittende ellende er niet van hebben...:P
    Laatst gewijzigd door Audi Quattro 2.3E 20V; 14-05-10 om 14:45.
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •