Sensor defect is zeker een optie. Verbaast me alleen dat de diagnose dat niet uitwijst.
Hallo daar,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een probleem met de climate control waar ik echt niet meer uit kom.
Het gaat om de climate control in een Audi A3 1.9 TDI uit 2001
Als ik de auto start en de ECC op LO zet begint hij koude lucht te blazen. Echter houdt de airco (de compressor, deze is in orde) er na enkele minuten mee op en schakelt op geen enkele manier meer in, waardoor de temperatuur in de auto flink oploopt.
Ik heb het volgende al gedaan:
1) Laten checken bij aircospecialist, zij zeiden dat er een electronisch probleem was en verwezen mij naar audi.
2) Bij Audi diagnose uitgevoerd, geen fouten uitgelezen. Bedrading doorgemeten en is in orde en motortemperatuur is ok. Zij stelden vast dat het bedieningspaneel vervangen moest worden omdat deze een fout signaal af zou geven.
3) ECC bediengsunit zelf vervangen voor een nieuwe tweedehandse.
4) Airco af laten vullen
Nog steeds blaast de airco na enkele minuten geen koude lucht meer.
Zou het probleem nu bij een kapotte sensor kunnen liggen die de airco als beveiliging uitzet? Of is iemand misschien bekend met dit probleem?
Er zijn volgens mij maar twee sensors: een voor buiten- en een voor binnentemperatuur. Die voor de buitentemperatuur zit meestal ergens voor onder de auto, die voor de binnentemperatuur achter een roostertje in het dashboard of in de binnenverlichtingsunit. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum voor je autotype, dus de experts zullen hier wel op inhaken.
Blijf het een vreemd verhaal vinden, veel dingen bekeken en vervangen maar toch nog steeds het probleem?
Als eerste waar ik naar zou kijken is de compressor. Blijft deze wel ingeschakeld? Als deze nog een simpele magneetkoppeling heeft dan kun je dit visueel zien, maar nieuwere types hebben een magneetklep aan de binnenkant, en blijft de as aan de buitenkant gewoon doordraaien.
Misschien schakelt de compressor wel ongewenst uit, door b.v. een slecht contact van de magneetkoppeling.
Zijn bij het opnieuw vullen de drukken gecontrolleerd? Niet dat de druk te hoog op loopt en dat daardoor het systeem uit schakelt.
Een ECC systeem heeft ook een mogelijkheid om uit te lezen via het display. Zo kun je zien of de compressor is ingeschakeld, en zo niet waarom. Even met google zoeken op "klima codes audi" dan vind je er wel een paar.
Ik heb zelf wel eens gehad dat de temperatuur sensor van de verdamper kapot was, deze gaf een te hoge temperatuur door waardoor de verdamper door de vocht in de lucht gewoon dichtvroor. (De sensor schakelt de airco uit wanneer de temp. te laag wordt) Hierdoor kwam er amper koude lucht naar binnen terwijl de ventilator wel voluit draaide. Als ik dan de airco even 15 min. uitzette dan kon ik daarna weer 5 minuten genieten van koude lucht totdat hij weer bevroor. De sensor hoeft niet per se een fout te genereren. Geen idee waar de sensor bij deze auto zit. Bij mij (BMW e46 toen der tijd) zat hij achter het dashboard en kon ik hem vervangen via de voetenruimte van de bestuurder.
als je in de zomer de airco uitzet terwijl hij daarvoor een tijdje heeft aangestaan dan beslaan je ramen inderdaad, diit komt omdat alle watercondens op de verdamper dan naar binnen wordt geblazen. Dit zou na een tijdje over moeten zijn. In de winter condenseerd het vocht in de lucht op je raam zolang het raam flink kouder is dan de lucht zelf. Dit zou ook na een tijdje opmoeten houden.(wanneer het raam op temperatuur is) .
Waterlekkage, of een natte jas/ paraplu kan er ook voor zorgen dat de ramen beslaan. Maar dat is dan voornamelijk wanneer het heeft geregend.