Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 22 van de 22

Onderwerp: Xenon kit van pilot?

  1. #21
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    De xenon ballast is niks anders dan een hoogspanningstrafo met een hoge startspanning (hoogspanning). De ballast werkt op een (ingangsspanning) voedingsspanning van 9-16 volt (voedingsspanning van de auto). Daartussen zal de ballast dus gewoon zijn werk doen en de lamp zijn lichtopbrengst hebben. Is de spanning lager zal de ballast vermoedelijk de lamp niet laten ontsteken, is de spanning te hoog zal dit ten koste gaan van je ballast en/of je lamp. Dus in dit geval heb je gelijk om dat de ballast zijn werk tussen 9 en 16 volt doet. Echter voor een trafo is de (ingangsspanning) voedingsspanning wel degelijk belangrijk voor wat er uit komt aan spanning. Daarom wordt zo’n meting (in dit geval lichtopbrengst en kleurtemperatuur) altijd gemeten met een vaste voedingsspanning, in dit geval 12,8 volt. Dit om een goede en eerlijke meting te kunnen doen. De startspanning van de ballast ligt op hoogspanningsniveau; meer dan 500 volt. Dit is nodig om de lamp te laten ontsteken. Het stroomverbruik bij 12,8 volt is ongeveer 3,5 ampere (hier in de werkplaats gemeten) wat neer komt op 35Watt. Dit komt weer overeen met de specificaties die op de ballast staan. Toch wel interessant natuurkunde en de wet van Ohm

    @Leon
    Wanneer de lamp is ontstoken zal deze spanning zakken naar ongeveer 85 volt. Deze uitgangsspanning is de werkspanning. Dit is dus een terechte opmerking van je Leon. Deze uitgangsspanning van 85 volt levert de ballast bij een voedingsspanning van tussen de 9 en 16 volt en zou kunnen varieren bij een afwijkende ingangsspanning/voedingsspanning,
    dat is het princiepe van een trafo.

    Over de kleurtemperaturen nog even het volgende:



    Hieruit valt te zien, dat het meest witte licht rond de 4000/5000 K (Kelvin) wordt geproduceerd. Hoe hoger de kleurtemperatuur, des te blauwer wordt het licht.Vanaf zo'n 10.000 Kelvin komt er een paars-violette kleur bij en bij 14.000 Kelvin is het licht echt paars. Kelvin (K) wordt gebruikt om de hoeveelheid wit licht te meten en aan te duiden en is een eenheid om thermodynamische temperatuur ook wel kleurtemperatuur te kwantificeren. Er doet zich alleen een vreemd verschijnsel voor: hoe hoger de kleurtemperatuur wordt, des te lager wordt de lichtopbrengst in Lumen.

    Kleurtemperatuur Vermogen uitgangsspanning Voedingsspanning lichtopbrengst in lumen
    4300k 35W 85 volt 9-16volt 3200
    6000k 35W 85 volt 9-16volt 2900
    8000k 35W 85 volt 9-16volt 2500
    Laatst gewijzigd door tom; 06-04-11 om 13:53.
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    37
    Posts
    852
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Xenon kit van pilot?

    Ik geef even dit topic een bump omdat ik niet nóg een xenon topic wil aanmaken.
    Mijn a3 uit 1997 geeft wel aan als er een lamp stuk is, alleen niet welke. Ik geloof dat hij alleen apart aangeeft of de remlichten werken, en verder gewoon of er 'een' lamp stuk is. Moet ik in dit geval dan voor een Pro Line gaan, of kan een classic line ook? Volgens mij moet ik in dit geval dan ook voor LEDs met een resistor kabel gaan. Als iemand het kan bevestigen (of ontkrachten..) graag.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •