Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

  1. #1
    Mattias's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Hallo Iedereen,

    Ik heb even een vraag over het olie verbruik van mijn auto!

    Wat is een normaal olie verbuik bij een audi? Mijn auto is een A3 uit 1998 met een 1.6 benzine motor erin. hij heeft nu rond de 174.000 gelopen.

    Ik heb laats olie bij gevuld en dat is ongeveer 5 weken geleden. Sinds dien heb ik iets meer dan 1000 kilometer gereden en nu moet ik het olie weer bijvullen omdat hij nu nog maar iets boven minimum staat. de vorige keer heb ik 300ml bijgevuld.

    dat zou betekenen dat hij 300ml verbruikt op 1000km is dat normaal?

    Ik zal het nu nauwkeuriger bij houden maar vroeg me af of dit wel normaal is zo snel?

    Ik hoor het graag van jullie

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Verplaatst naar het A3 8L-subforum, zou je hier zelf voortaan de vragen over deze auto willen plaatsen?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Audi_R1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    635
    Kudos
    12
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Van een maat van me weet ik dat de golf 4 (ook een 1.6) van zijn ouders op zo'n zelfde verbruik zitten. Ik weet dus dat het wel (vaker?) voorkomt, maar of het schrikbarend is durf ik niet te zeggen.

    Zelf heb ik een 1.8 en daar mag ik eerlijk over zeggen dat die echt zuinig is! Ik durf geen exact aantal km's te noemen, maar weet wel dat het olieniveau op de pijlstok na 2-3 maanden ergens tussen laag en half vol zit.
    Car: Audi A3 8L 1.8 92kW/125PK || Audi A4 B7 1.8T stage1 195PK/300Nm
    Bike: Yamaha R1 RN01 (1998) 110kW/150PK
    (audiforum.audi_R1@hotmail.nl)

  4. #4
    Royka's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    34
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Mijn 1.8 ook. Heb ongeveer 11xxx gereden vanaf augustus 2011. Toen was mijn olie tot het randje gevuld (maatstreepje) Nu 11xxx kilometer later is ie nog iets minder als de helft vol.
    -// Audi A3 // 8L // 1.8 20V //-

  5. #5

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Ik moet zeggen dat ik het veel vind (alhoewel het normaal kan zijn) omdat mijne ook ongeveel zoals Royka het zegt.. verbruikt.
    Audi S6 C7 Avant 530PK


  6. #6
    Mattias's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Ik heb laats dus 300 ml bijgevuld en ruim 1000 kilomter erbij op gereden! Ik heb eht neit precies bij gehouden kan dus ook wel 1500km zijn.

    Toen ik hem bijgevuld heb was hij bijna vol en nu iets boven minimum.

    Ik vraag me dus inderdaad af of het normaal is of dat het erg veel is.

    Ik rij de laatste tijd veel kleine afstanden op een dag, zou dat misschien iets uitmaken? Maar vind het raar dat ik hem nu alweer bij moet vullen!

    Zat al te denken aan verkeerd afgestelde zuigers enzo of moet ik me daar niet druk om maken? Hij is immers wel van 1998 dus ook geen nieuwe auto natuurlijk

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Posts
    104
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Ik heb ook een A3 uit 1997 en 1.6L motor, heb er nu zoon 10,000 mee gereden en heb de eerst liter olie er al door heen... dat zou 100ml per 1000km zijn!
    Het hangt er denk ik ook wel van af wat voor olie je gebruikt, volgens de kroon olie site moet ik Specialsynth MSP 5W-40 gebruiken en die gebruik ik ook..
    Weet niet welke olie jij gebruikt?

  8. Ad
  9. #8
    Mattias's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hofstra A3 Bekijk Berichten
    Ik heb ook een A3 uit 1997 en 1.6L motor, heb er nu zoon 10,000 mee gereden en heb de eerst liter olie er al door heen... dat zou 100ml per 1000km zijn!
    Het hangt er denk ik ook wel van af wat voor olie je gebruikt, volgens de kroon olie site moet ik Specialsynth MSP 5W-40 gebruiken en die gebruik ik ook..
    Weet niet welke olie jij gebruikt?
    Ik gebruik 5w40 van Mobil gekocht bij de audi dealer!

    Zou het soms aan het merk liggen of maakt dat niet uit? Deze werd mij aangeraden namelijk.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Posts
    104
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Ik zal morgen eens precies kijken hoeveel ik gereden heb en zal het eens uitrekenen...

    Ken het merk persoonlijk niet, maar zal wel oke zijn als ze het verkopen bij de audi dealer...
    Het ligt ook sterk aan je rij gedrag uit eigen ervaring.. als je een pittige rijder bent zal de auto toch iets meer olie gaan gebruiken..

    Auto laatst nog grote beurt gehad? Misschien eens al je olie laten vervangen en filter!
    2 of 3 verschillende merken\olie er in is ook niet de beste keus! Altijd nog beter dan geen olie maar ja :P

  11. #10
    Mattias's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hofstra A3 Bekijk Berichten
    Ik zal morgen eens precies kijken hoeveel ik gereden heb en zal het eens uitrekenen...

    Ken het merk persoonlijk niet, maar zal wel oke zijn als ze het verkopen bij de audi dealer...
    Het ligt ook sterk aan je rij gedrag uit eigen ervaring.. als je een pittige rijder bent zal de auto toch iets meer olie gaan gebruiken..

    Auto laatst nog grote beurt gehad? Misschien eens al je olie laten vervangen en filter!
    2 of 3 verschillende merken\olie er in is ook niet de beste keus! Altijd nog beter dan geen olie maar ja :P
    Haha snap wat je bedoeld! Ik rij over het algemeen erg zuinig, trek hem af en toe weleens even door!
    Ik heb hem in januari gekocht en hij heeft eind december nog een beurt gehad, olie is toen bijgevuld maar inmiddels nog weer een keer haha. Of het olie filter is vervangen toen durf ik niet te zeggen. Misschien moet ik het even aanzien hoe die het nu doet en mocht het nou weer snel op zijn, andere olie proberen of even naar de garage misschien?

    Ik rij over het algemeen kleine afstanden hier in de buurt misschien dat hij dan meer olie verbruikt? dat heb ik weleens gehoord namelijk

  12. #11
    Der Typ Siebzehn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    ik rij ook maar korte stukjes met m'n '99er A3 1600, motorcode "AKL", en 't olieverbruik is gering. Met de voorganger, 'n Golf 3 1800 90 PK moest ik net als bij jou A3 na elke 1000 km ermee te hebben gereden zo'n 300 a 350 ml olie bijvullen, en dat gedurende de hele periode dat ik die auto had, toen ik 'm pas had bij 140.000 km, en op 't einde 100.000 km verder...

    300 ml olieverbruik per 1000 km is niet abnormaal veel, volgens de fabriek mag dat zelfs 1 liter zijn...
    Audi - Vorsprung durch Technik

  13. #12
    Mattias's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Der Typ Siebzehn Bekijk Berichten
    ik rij ook maar korte stukjes met m'n '99er A3 1600, motorcode "AKL", en 't olieverbruik is gering. Met de voorganger, 'n Golf 3 1800 90 PK moest ik net als bij jou A3 na elke 1000 km ermee te hebben gereden zo'n 300 a 350 ml olie bijvullen, en dat gedurende de hele periode dat ik die auto had, toen ik 'm pas had bij 140.000 km, en op 't einde 100.000 km verder...

    300 ml olieverbruik per 1000 km is niet abnormaal veel, volgens de fabriek mag dat zelfs 1 liter zijn...
    Okee, ik vind het toch wel een dure grap elke keer haha.

    Zou het helpen om hem te laten flushen en dan olie te laten verversen + nieuw oliefilter. ik wou een keer zo'n aanbieding afwachten bij een garage, hopelijk dat dat helpt!

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Ben zelf ook in het bezit van een 8L 1.6 en heb hier ook last van.
    Gedurende 40dkm gaat er ongeveer elke 1500-2000km een liter olie in (ik gebruik wel 10w40).
    Olie wisselbeurt heeft nagenoeg geen effect op het verbruik.
    Ik denk dat er mss een lekkageprobleem zit in deze modellen?

  15. #14
    Ranchdude's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    34
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Normaal olie verbruik Audi A3 1.6 1998

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattias Bekijk Berichten
    Ik heb laats dus 300 ml bijgevuld en ruim 1000 kilomter erbij op gereden! Ik heb eht neit precies bij gehouden kan dus ook wel 1500km zijn.

    Toen ik hem bijgevuld heb was hij bijna vol en nu iets boven minimum.

    Ik vraag me dus inderdaad af of het normaal is of dat het erg veel is.

    Ik rij de laatste tijd veel kleine afstanden op een dag, zou dat misschien iets uitmaken? Maar vind het raar dat ik hem nu alweer bij moet vullen!

    Zat al te denken aan verkeerd afgestelde zuigers enzo of moet ik me daar niet druk om maken? Hij is immers wel van 1998 dus ook geen nieuwe auto natuurlijk
    Is ruim onder de max. toegestane verbruik(1liter op 1000km) sommige motoren verbruiken meer dan de andere,constructie technisch,iets dikkere olie geeft vaak een lager verbruik,mobil 1 is een goede olie,sommige motorfietsen gaan hierdoor zelfs minder olie verbruiken
    1998 Audi A3 Exclusive ambiente 1.8 5v 92kW---1996 Audi A3 1.8 5v 92kW maya geel :)
    1989 sakawaki zx-10 tomcat
    1990 Harley Davidson XLH 1200--1986 XLH 883 (under construction).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •