Vorige week reed ik rustig in m'n a3 en ineens begon het uitlaatgascontrolesysteem ( leuk scrabble woord ) te knipperen, auto schudde als een gek en had geen vermogen meer. Na een halve minuut was alles weer normaal en kon ik gewoon verder rijden.
Auto uit laten lezen bij de dealer en er bleken 2 bobines kapot te zijn. Deze vervangen en nu rijd de auto weer goed.
Omdat vorig jaar de ERG klep vervangen is en toen de zelfde melding op m'n dashboard verscheen ben ik gaan zoeken op internet over uitlaatgascontrole systeem problemen en kwam tegen dan veel mensen last hebben van aanslag in de inlaat bij FSI motoren.
Toen ben ik met een camera met een flexibele slang eraan gaan kijken in m'n inlaat spruitstuk. en zag allemaal zwarte aanslag. Zo erg zelfs dat de slang van de camera helemaal onder zat met het spul toen ik de camera er weer uit haalde.
Mijn vraag is... hoe kom ik hier van af.. ik wil geen wonder middeltjes er in gooien want als dat al zou werken dan krijgt m'n 100cell sportkat flink op z'n donder en dan ben ik verder van huis.
Is het te doen om zelf het inlaat traject te reinigen? of moet je dusdanig veel verstand hebben van de motor om alles netjes in en uit elkaar te kunnen halen?
gr
alex
Afgelopen jaar heb ik 3 bobines er doorheen gejaagd in mijn A3, zelfde kenmerken. Ben wel benieuwd hoe dat zit met het inlaatspruitstuk dan, bij mn 8L was het niet bepaald noemenswaardig maar mn 8P is nog niet zover geopereerd... Hou me op de hoogte
Je kunt de zwarte aanslag uiteraard weg halen, maar als je dat doet kun je ook beter meteen de stekker van de EGR klep eraf halen want die veroorzaakt namelijk die rommel...
Helaas is het volkomen normaal dat deze troep in je inlaatsysteem zit en er is eigenlijk niet veel aan te doen behalve dus de klep loskoppelen maar dan krijg je een mooie melding in je display.
(de allernieuwste motoren hebben btw geen EGR meer... dit hebben ze nu eindelijk op een andere manier op kunnen lossen)
En bij een 2.0 FSI kun je beter alle 4 de bobine's vervangen door de laatste types want die zijn nu eindelijk van zodanige kwaliteit dat ze niet meer er mee stoppen
Mvg Niels
hoe kan ik zien dat ik nu het laatste type bobine heb?
de nieuwe bobines zijn wel iets anders van vorm en het lijkt ook wel als of ze iets hoger zijn dan de gene die er nog inzitten, en ze glimme mooi :P.
ik heb geinformeerd bij de dealer en daar koste het reinigen van de inlaat 380 euro, niet bepaald goedkoop dus. Ik heb ook nog even bij Hartog gechecked en die vertelde mij dat het inderdaad tijdrovend en dus duur is om het te laten reinigen en dat je dan binnen een jaar weer met de zelfde troep in je motor zit.
Maar op het rauw starten en pruttelen bij een koude motor loopt hij nu verder weer perfect dus ik denk dat ik het maar lekker laat zoals het is. Ga waarschijnlijk over een jaartje toch een nieuwe auto kopen
cheers
alex
Dat kun je alleen zien dmv het onderdeelnummer en dat de nieuwe bobine een soort van 'verzonken' kop heeft met een opstaand randje aan de buitenzijde.
Ik zou zelf ook niets aan de inlaat doen bij mijn 2.0T is het waarschijnlijk ook en ik kan het gratis reinigen haha
Mvg Niels