Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 40

Onderwerp: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

  1. #1

    Standaard Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Beste allemaal,

    ik heb dus al enige tijd last van een raar geluid tijdens het starten en dat geluid blijft van haken voor 1 a 2 seconden.
    Ik dacht geluid aan het contactslot/startmotor/vliegwiel.
    Met deze gedachte ben ik naar mijn dealer gegaan. Ze wilden het geluid horen, maar iedere keer al kwam ik daar, was het geluid precies niet te horen. Het is dus soms wel en soms niet. Ik ben wel 20 keer bij mijn dealer geweest om het te laten horen, maar elke keer (toeval..) al kwam ik daar was het geluid niet te horen.
    Vervolgens een afspraak gemaakt en hem een dag laten staan zodat de motor koud was en de garage het zelf kon horen en beoordelen. 'S ochtends maakt die het geluid altijd.

    Vervolgens.. Komt de dealer met de rekening van 104,36 euro en met de oplossing: We hebben de startmotor schoongemaakt en opnieuw ingevet, dit moet het probleem geweest zijn.
    Ook hebben we de olie bijgevult, want je kleppen tikten een heel klein beetje, komt door het koude weer!

    Vervolgens rij ik naar huis, start hem thuis nog is een keer om naar de supermarkt te gaan en jahoor, precies het geluid waar ik mij al die tijd aan ergerde was weer te horen.
    De dealer weer opgebelt en het verhaal uitgelegt.

    Eerst zeggen ze: We hebben dat geluid niet gehoort 's ochtends.
    Ik zeg: Waarom repareer je dan iets zonder een diagnose te hebben kunnen stellen?
    Zegt dealer: Ja, we hoorde wel dat de startmotor kleefde, maar niks anders.
    Dus ik zeg: Dus het is niet goed gerepareert?

    Weer een dag laten staan en nu zegt de dealer: Ja, we hebben niks vreemds gehoort, behalve dat de kleppen in het begin even geluid maken, dus we gooien iets bij de olie, want die is waarschijnlijk iets verontreinigt.

    Dus ik hoor al wekenlang hetzelfde geluid, na 'reparatie' nog steeds hetzelfde geluid en nu beweren zij dat het zowel de startmotor was als de kleppen.
    Waar sta ik nu? Wat zijn mijn opties, want ik vind dit gewoon geen doen van de garage. Je kan toch als dealer niet iets gaan repareren, zonder dat je weet of dat het wel is. (niks gehoort te hebben).

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    223
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Direkt na het starten 1 of 2 sec een metaalachtig "krakend/schurend" geluid?
    Ook ik denk dat het de startmotor is. Als het toplager van deze startmotor is versleten dan gaat de bendix na het aanslaan van de motor heel erg slingeren bij het uitlopen van de startmotor. Dit duurt ong 1-2 sec.
    Een paardemiddel is: Startmotor demonteren en toplager smeren met dik vet. Dan gaat het weer een hele tijd goed.
    De ultime oplossing is: ruil-startmotor of nieuw.
    Kun je allemaal zelf doen als je niet al te onhandig bent. Wel eerst de akku ontkoppelen.
    Zwollywood a/d IJssel...

  3. #3

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Dat is het nu juist, de startmotor heb ik laten schoonmaken en opnieuw laten invetten bij de dealer. Hierna hoorde ik dat geluid dus weer, vervolgens is er een 'goedje' bij de olie gegooit, aangezien de monteur nu dacht dat de motor verontreinigt was. Dus dat je in het begin de kleppenstoters even hoorde. (ivm vuil in de olie). Dat goedje is erin gedaan en nu hoor ik in principe tot vandaag de dag niks meer.
    Dan mag het wel opgelost zijn, maar dat goedje kost 10 euro en de arbeid ervan 10 seconden. Maar ik heb betaald voor de arbeid van de startmotor schoonmaken en invetten en dat was 1,5 uur.

    De dealer gaat daar natuurlijk verder niet op in en zegt dat ze ook het geluid hebben gehoort van de startmotor. Wat onmogelijk is, want ik heb nooit 2 verschillende geluiden gehoort.
    Dus mijn vraag was eerder: Waar ik nu sta in deze zaak?
    Kan ik geld terugkrijgen of is het :dagcenten?

  4. #4
    MenW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Posts
    500
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Rijdt je ook Quattro?
    Merk dit fenomeen ook op wanneer het echt koud is geweest. Volgens de dealer is dat geluid dat de koppeling/aandrijving even blijft "plakken".
    Starten in zijn vrij zou dan een oplossing kunnen zijn (indien je met een Quattro kan/mag starten op deze manier). Gewoonlijk start ik de auto met ingetrapte koppeling
    om geen extra frictie/wrijving te hebben.
    Maar het schijnt geen kwaad te kunnen of het moet echt blijven aanhouden.
    Woaaaww, wat een power!!!

    Audi 4 ever

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    223
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Ik denk: Dag centen... Tenzij je van te voren duidelijke afspraken hebt gemaakt.
    En dan dit: Vervuiling van de motor? Hoe komt dat dan, via de vuldop?
    Krijgt je auto normaal z'n beurten en heeft niet extreem veel kilometers gemaakt?
    Vastzittende klepstoters losmaken met een "goedje" in de olie vind ik niet Audi-dealer-waardig, die moeten daar andere methodes voor gebruiken.
    Nogmaals, een gezonde auto heeft voldoende aan de reinigende dopes die in de voorgeschreven motorolie aanwezig zijn.
    Versleten motoren kunnen last hebben van koolresten die langs de klepgeleiders naar onder het kleppendeksel worden geblazen.
    Dit zet zich overal vast en is met het blote oog goed te zien oa via de olie-vulopening op het kleppendeksel. Deze koolresten kunnen ook de klepstoters
    verstoppen waardoor ze niet meer goed werken en een te grote klepspeling ontstaat (tikkend geluid).
    Dit tikkende geluid is echter een heel ander geluid dan dat van een startmotor met een versleten lager!
    Ga anders es langs bij een andere garage (bv Vakgarage) en laat daar je "startmotor-geluid" horen.
    Succes, Febe.
    Zwollywood a/d IJssel...


  6. #6

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    @Menw:
    Nee ik rij niet met een quattro, wel start ik de auto ook altijd met ingetrapte koppeling. Het is nu al een aantal weken, misschien wel maanden zo.
    Starten in z'n vrij hebben we ook een aantal keren geprobeert, maar zelfs dan is het geluid te horen.

    @Febe:
    En toch is dat mij verteld en is er een 'goedje' ingegooit. De vervuiling is (waarschijnlijk) ontstaan door het rijden van korte ritjes. Normaal gesproken rol ik hem altijd lekker warm, maar er zijn ook momenten dat ik naar de supermarkt ga die op 10 minuten afstand ligt met de auto. Dus dan is de motor nog niet eens warm, laat staan de motorolie.
    Ik zal dat advies zeker opvolgen zodra ik het geluid weer hoor. Momenteel is er (jawel, na dat 'goedje') geen geluid meer te horen. Vreemd genoeg...

    Toch bedankt voor jullie reacties!

  7. #7

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Oke, ik werd dus gek van het geluid en na overleg met de garage, startmotor toch laten reviseren. Vandaag opgehaald en jullie raden het al..... Geluid is nog steeds aanwezig bij sommige starten.
    Ik word niet goed denk ik. Heeft niemand ideeen?? Want ik ga echt niet voor de revisie betalen, terwijl de garage zegt dat het alleen maar de startmotor kan zijn. En vervolgens is het er nog.

  8. Ad
  9. #8
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.967
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MenW Bekijk Berichten
    Rijdt je ook Quattro?
    Merk dit fenomeen ook op wanneer het echt koud is geweest. Volgens de dealer is dat geluid dat de koppeling/aandrijving even blijft "plakken".
    Effe een zij sprongetje van het onderwerp; ik heb quattro en start 75% in zijn vrij maar heb nog niet een verschil gemerkt van in zijn vrij starten of met ingetrapte koppeling starten. Waarom zou bij quattro de koppeling gaan plakken bij de start en bij een FWD versie niet?

    Ik heb trouwens wel af en toe een soort van "hangende" koppelingspedaal bij vlot schakelen tussen 3 en 4 . Lijkt alsof op het laatste stukje bij omhoog komen de koppelingspedaal iets trager omhoog komt. Mijn voetzool is dan bijna helemaal los van de pedaal en dan voel je de pedaal licht tegen mijn voetzool tikken. Heb je dit verschijnsel ook?
    gr.
    Nico
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  10. #9

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Nee dit probleem heb ik niet.
    Ik heb ondertussen na 3 uur zoeken, een filmpje gevonden waarin PRECIES hetzelfde geluid te horen is.
    http://www.youtube.com/watch?v=73xNt...eature=related

  11. #10
    MenW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Posts
    500
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Dat geluid herken ik zeker niet...(dat is toch een Toyota in dat filmpje
    Woaaaww, wat een power!!!

    Audi 4 ever

  12. #11

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Klopt, maar ik zeg ook niet dat het een audi is. Het is alleen excact hetzelfde geluid. Morgen maar even mee naar de garage en langs de audidealer. Ben het zat.

  13. #12
    MenW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Posts
    500
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deccoa3 Bekijk Berichten
    Klopt, maar ik zeg ook niet dat het een audi is. Het is alleen excact hetzelfde geluid. Morgen maar even mee naar de garage en langs de audidealer. Ben het zat.
    Was ook een geintje! ;-) Suc6 met de zoektocht.
    Woaaaww, wat een power!!!

    Audi 4 ever

  14. #13

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Net bij 2 garages geweest. M'n eigen garage zegt dat het de klepstoters zijn, die even zonder olie staan, vervolgens komt er weer druk op het systeem te staan en worden de kleppen weer gevuld met olie.
    Audi garage zei alleen dat ze 105 euro per uur kosten en dat ze moeten gaan zoeken naar de oorzaak.
    Ik blijf er maar mee rijden denk ik en ga op zoek naar een nieuwe auto.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    223
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deccoa3 Bekijk Berichten
    een filmpje gevonden waarin PRECIES hetzelfde geluid te horen is.
    http://www.youtube.com/watch?v=73xNt...eature=related
    Dit geluid klinkt niet als een versleten startmotor, dat is de oorzaak dus niet.
    Maar leegelopen klepstoters klinken ook héél anders, dat is een soort getikker (grote kepspeling) dat na een seconde of 5 (of langer) weer overgaat.
    Ik kan het niet thuisbrengen, heb je dual-vliegwiel of zo?
    (Laat dit filmpje es horen bij www.problemcar.nl)
    Zwollywood a/d IJssel...

  16. #15

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    M'n dealer zegt toch echt dat het de kleppenstoters zijn. Het tikken is als ze zwaar versleten zijn. Dan is vervanging nodig. Nu is het alleen dat ze in het begin ratelen door te weinig olie. Dus verder geen schadelijk gevolg.

  17. #16

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    dat is de distributieketting die eventjes droog draait.. ik heb dat ook, klinkt effe als een oude kletterende diesel voor 2 sec en dan is het voorbij..

  18. #17

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Zo klinkt het inderdaad. Hm, ga dit toch even aankaarten bij de garage. Wat is er aan te doen?

  19. #18

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    niets zeiden ze bij mij..

  20. #19

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Hm, schiet lekker op zo. Morgen maar weer langs. Ze zijn nog niet van me af.

  21. #20
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Raar geluid tijdens het starten en 1/2 sec daarna nog. Startmotor?

    Ik ga mee voor de kettingspanners.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •