Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Audi A3 bj 2005, 125k km, schokt bij warme motor in 2e en 3e versnelling

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Audi A3 bj 2005, 125k km, schokt bij warme motor in 2e en 3e versnelling

    Beste mensen,

    Ik heb een kleine maand geleden een audi a3 gekocht bij een dealer. de audi komt uit 2005 en heeft 125.000 op de teller.
    voor de verkoop heb ik een proefritje gedaan en alles was perfect.
    Tijdens de rit naar huis (zo'n anderhalf uur) merkte ik tijdens het stoppen voor stoplichten dat ik de automaat "voelde" schakelen. Dit was voor mij de eerste keer in een automaat dus ik dacht dat het erbij hoorde (misschien had ik het automaat rijden nog niet onder de knie).

    De eerste week merkte ik al dat het niet goed zat; bij een warme motor schokte de auto heel erg bij het opschakelen naar de 2 en vooral de 3e versnelling. Ook terugschakelen verliep zo schokkend dat ik dacht dat de motor er elk moment mee kon ophouden.

    Na die week heb ik de automaatbak laten reinigen door een professioneel bedrijf. Wat bleek: de olie bij de koppeling was ONTZETTEND vies. De monteur maakte hem open en begon nog net niet hardop te lachen. Hij vroeg me om eens te ruiken, en jawel; verbrande olie. Ze hebben hem leeggepompt en er kwam erg vieze drab uit. Schone olie er in en de terugweg leek het goed te gaan. Echter na een wek begonnen de problemen weer; schokkend opschakelen naar 2 en 3, soms ook in hogere versnellingen.

    Nu heb ik contact gehad met de dealer van wie ik hem heb gekocht en hij zegt dat ie er weinig aan kan doen omdat de auto zonder garantie is gekocht. Toch heeft hij bij Car garantie een verzekering afgesloten nadat ik hem op de hoogte heb gesteld van de problemen. Hij zegt dat ie dit standaard doet bij auto's die ie verkocht. Vreemd dat ik deze na anderhalve week pas kreeg. Deze garantie geeft mij recht op 100% arbeidsloon en 60% materiaal kosten vergoeding.

    Ik ben het hier niet mee eens omdat ik nog geen 1000 km met de auto heb gereden en al vanaf de eerste week problemen heb. Er bestaat wel een wet dat ik recht heb op reparatie/vervanging wanneer ik een auto koop met verborgen gebreken neem ik aan? Heeft iemand hier ervaring mee, of misschien tips over hoe ik dit kan aanpakken?

    Daarnaast heb ik contact gehad met het bedrijf dat mijn bak heeft "geflusht" en ze zeggen dat het mogelijk is dat er nog troep in de bak is blijven zitten na het flushen. Ze willen me helpen door de bak nogmaals aan het apparaat te hangen en de olie eruit te pompen. Wanneer blijkt dat deze olie weer vies is, kan ik ervoor kiezen om hem nogmaals te flushen. Wanneer de olie schoon blijkt te zijn ligt het probleem toch ergens anders.

    Ik ben langs meerdere garages geweest en de een zegt dat het een typisch DSG probleem is. Maar mijn bak is geen DSG. De ander zegt dat het een typish multitronic probleem is, maar ook dat is mijn bak niet. Schijnbaar is de mijne een normale automaatbak.

    Een dealer wist wel precies mijn probleem te beschrijven, nog voordat ie de auto had getest; ik vertelde hem dat de bak schokt en stoot bij het schakelen. toen zei hij: en als je hem in de achteruit zet, schokt ie dan ook 1 keer?. Dat is dus precies wat ik ook heb. Hij hing hem toen aan de computer en verwachtte een aantal typische foutmeldingen tegen te komen, maar de computer(s) geeft geen foutmelding.

    Een lang verhaal waar, ik verwacht, nog niet snel een einde aan zal komen.

    Ik hoop dat iemand mij tips kan geven om met de dealer om te gaan, die mij een auto heeft verkocht met verborgen gebreken.
    En tips voor het probleem met de auto zelf.

    groet,
    Robbert

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 bj 2005, 125k km, schokt bij warme motor in 2e en 3e versnelling

    Je had beter met de auto naar de verkoper kunnen gaan toen je problemen kreeg, en niet naar een ander bedrijf.

    Vaag verhaal overigens. Geen garantie, maar wel een verzekering afgesloten?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Audi A3 bj 2005, 125k km, schokt bij warme motor in 2e en 3e versnelling

    Ik heb de verkoper meteen op de hoogte gesteld en hij raadde aan om hem te laten flushen. De garantiepapieren kreeg ik drie dagen nadat ik hem had gebeld.

    ter verduidelijking; ik heb de garantie papieren per post ontvangen, met de vraag of ik een deel ondertekend terug wilde sturen.
    Laatst gewijzigd door RobbertA3; 20-11-13 om 21:46.

  4. #4
    Parvizio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    471
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 bj 2005, 125k km, schokt bij warme motor in 2e en 3e versnelling

    Mee eens, ik zou meteen naar de verkoper gaan voor een oplossing en anders mijn geld terug.

    Heeft me zus ook laatst gehad, wel eens waar met een BMW(1 serie) daar was de differentieel defect. Na een goed gesprek besloot de verkoper toch de geld terug te geven, 2 weken later stond de auto weer te koop!

    Autohandelaren zijn gewoon boeven, een eerlijke verkoper is zelden te vinden nu. Wanneer de verkoper zegt dat hij geen garantie geeft op de auto loop ik al weg.
    Schrijf en taalfouten zijn voorbehouden.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •