Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

  1. #1

    Standaard Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Ik ervaar vage (elektronica) klachten sinds de kou is ingetreden. Deze heb ik bijgehouden.

    Dinsdag 7.45: klok staat ineens op een andere tijd. Motor aan, koelvloeistof alarm voor 30 seconden dat vanzelf weer uitgaat. Controle, vloeistof niveau goed.
    Dinsdag 18.30: klok opnieuw op een andere willekeurige tijd. Tijdens rijden vespringt de radio uit zichzelf ineens van frequentie.
    Woensdag: 7.45: klok niet versprongen. Bij starten koelvloeistof alaram dat na 15 seconden uit zichzelf meer dooft.
    Woensdag: 18.30: auto start heel even en valt direct uit. Startmotor gaat moeilijk rond. Na even proberen start hij weer. Zodra ik gas los laat, valt hij direct uit.
    ANWB gebeld. Meting accu geeft 12.2V. Achterruit verwarming aan: 10.9V. Met startkabels erop, start de auto loopt 3 seconden beroerd en 'pakt' dan. Laadstroom 13.5-13.8V. Laag volgens ANWB. ANWB test accu met speciaal apparaat. Apparaat geeft accu 'ok' aan. ANWB geeft wel aan dat accu leeg was.
    Donderdag 7.45: auto start zonder problemen, wel klok weer versprongen.
    Donderdag 18.30: auto start zonder problemen, klok niet versprongen.
    Vrijdag auto naar de garage: bij wegrijden koeivloestof alarm en klok weer versprongen.
    Uitslag garage: laadstroom dynamo: 14.2V. geen fouten in VAG. Niks kunnen ondekken. Ik haal de auto weer op.
    Vrijdag 19.00: elektronische stuurbekrachting alarm bij het aanzetten. Stuur bekrachting werkt gewoon. Lampje blijft wel aan. Na 8 km stop ik even bij en tankstation en zet ik de motor even uit en aan. Lampje weer uit.

    Ik krijg steeds meer het idee dat alle storingen verband houden met elkaar. Het zijn er wel erg veel. Als de auto gewoon rijdt, merk ik ondanks de storingen helemaal niks geks. Hebben jullie tips en of oplossingen voordat ik in de kou ga kijken? Ik verdenk zelf toch de accu (is 3 jaar oud) of een massa probleem.
    Ik zal straks in ieder geval wat metingen qua voltage doen bij rust stand en bedrijfsstand.

  2. #2
    jarnoklein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    31
    Posts
    400
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    De vloeistoffen krimpen bij koud weer. Ik krijg ook vloeistof meldingen.
    Niet te veel van aan trekken.

    Heb jij ook een antenne symbool bij je klok staan?

  3. #3

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Hoi Jarno,

    Ik heb geen antenne symbool. Ik heb ook een uitvoering die geen atoomgestuurde klok heeft. Gewoon eentje die nog met de hand moet.
    Dat had de garage nog gezegd vrijdag. Auto is trouwens een 1.9TDI van 2004 met 232.000 km. Dat even voor de volledigheid.

  4. #4
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jarnoklein Bekijk Berichten
    De vloeistoffen krimpen bij koud weer. Ik krijg ook vloeistof meldingen.
    Niet te veel van aan trekken.

    Heb jij ook een antenne symbool bij je klok staan?
    Haha meen je dat nou? Natuurlijk onzin, dus in zweden ofzo zou je altijd meldingen moet krijgen volgens jouw?

    Ik denk ondanks dat de testapparatuur aangeeft dat je accu goed is, gewoon kapot is.

  5. #5
    A4FSI
    Guest

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle.. Bekijk Berichten
    Haha meen je dat nou? Natuurlijk onzin, dus in zweden ofzo zou je altijd meldingen moet krijgen volgens jouw?

    Ik denk ondanks dat de testapparatuur aangeeft dat je accu goed is, gewoon kapot is.
    Het kan haast ook niet anders met zulke meldingen tegelijk. Laadstroom moet niet onder 14.1V komen. Ik zou voor een nieuwe accu gaan. Welicht een iets sterkere accu het overwegen waard.

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk


  6. #6
    The Wale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    3.169
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Als de accu getest is met een tester, waarom dan toch de accu vervangen?

    Ik heb met deze koude ook de melding dat kvs niveau te laag is, heb er een klein beetje bijgedaan en sindsdien geen melding meer.
    De fout ivm je stuurbekrachtiging zou nochtans uitgelezen kunnen worden.
    Audi A3 8P | 1.9 Tdi BLS | Hartog Tuned | Kw Street Comfort Coilover | MTM Bimoto

    VCDS 14.10.1 Sint-Truiden

  7. #7
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Omdat een tester ook niet alles wil zeggen. Heb een paar jaar terug ook eens een accu laten testen, deze zou ook nog helemaal goed zijn. Wat achteraf toch niet zo bleek te zijn.

  8. Ad
  9. #8
    The Wale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    3.169
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Kunnen ze die beter weggooien...
    Audi A3 8P | 1.9 Tdi BLS | Hartog Tuned | Kw Street Comfort Coilover | MTM Bimoto

    VCDS 14.10.1 Sint-Truiden

  10. #9

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    ik heb ook af en toe gehad dat de koelvloeistof melding kwam... vind het ook vaag..

  11. #10

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Ik heb inmiddels wat voltmetingen gedaan. Daar komt eigenlijk niks geks uit.

    Auto op contact: 12.5V
    Auto op contact met lampen aan: 12.2V
    Auto op contact met lampen, airco en achtterruitverwaring aan: 12.0V
    Auto met motor aan: 14.3V
    Auto met motor, lampen, airco en achtteruitverwaring aan: 14.0V

    Ik heb de bon van de accu nog even opgezocht en deze is van november 2010. Het is er een van Varta. Ook het indicatielampje op de accu is goed.
    Ik rijd elke dag minimaal 70 km met de auto, dus ook niet alleen kleine stukken. Dat zou dus vrij snel zijn dat deze niet goed meer is.

    Met de garage afgesproken om het nu even aan te kijken zolang ik niks echt merk bij een lampje. Over 6 weken moet hij voor APK en beurt en dan kijken nemen ze dit punt ook mee door massapunten e.d. na te kijken.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Hallo,

    dat koelvloeistofprobleem heb ik ook gehad (bij lagere temperaturen een melding dat het niveau te laag is).
    De voelers in je expansievat kunnen na een tijdje "vet" slaan, aangezien deze op basis van weerstand werken kan je dan een storing krijgen. Zeker wanneer het niveau van de vloeistof bij lagere temperaturen net een fractie lager staat.
    Ik heb dit opgelost door een schoon stuk doek om een lange schroevendraaier te wikkelen en met beleid de voelers schoon te poetsen. Sinds dien nergens meer last van.
    Met je overige problemen kan ik je helaas niet helpen. Succes ermee!

  13. #12
    jarnoklein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    31
    Posts
    400
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle.. Bekijk Berichten
    Haha meen je dat nou? Natuurlijk onzin, dus in zweden ofzo zou je altijd meldingen moet krijgen volgens jouw?

    Ik denk ondanks dat de testapparatuur aangeeft dat je accu goed is, gewoon kapot is.
    Ja. Het is toch wel heel raar dat als het heel koud is dat ik te weinig kvs heb..
    En ik heb in de zomer voor het laatst bijgevuld en heb dus gewoon te weinig. Gewoon wat erbij gooien en het is weer klaar..

  14. #13

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Vandaag even bij de dealer geweest, lampje bleef maar aan sinds gisteren en piepte steeds 3x. Storing in de elektronische stuurbekrachting zat hem in het feit dat de stuurhuissensor verkeerde waardes aangaf. Dit zeer waarschijnlijk vanwege de accu storing. Het '0' punt was niet goed (?). Deze hebben ze opnieuw ingeleerd en zou over moeten zijn. Koelvloeistof waarschuwing ook niet meer gezien. Maar goed de afgelopen 2 dagen was het dan met min 3 ook iets warmer waardoor het wel goed gaat. Bij min 7 of lager kan de waarschuwing.
    Hopelijk blijft het hier nu weer even bij.

    Even een nieuwe accu plaatsen schijnt ook nog een heel gedoe te zijn met inleren, codes etc. Zoals ik begreep kan je niet zomaar een accu vervangen. Kans is groot dat er dan weer zaken ingeleerd moeten worden.

  15. #14
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Nee idd als je bijvuld is het weg als het goed is. Maar het kwam over alsof het bij koud weer hoort dat je meldingen krijgt.

  16. #15
    The Wale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    3.169
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    @davidwerf : Ik heb vorige jaar nog een nieuwe accu geplaatst, en er moest niks ingeleerd worden zoals bij de A6.
    Audi A3 8P | 1.9 Tdi BLS | Hartog Tuned | Kw Street Comfort Coilover | MTM Bimoto

    VCDS 14.10.1 Sint-Truiden

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    77
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard re: Klok verspringt, diverse foutmeldingen, auto start niet maar accu is goed?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ruud111 Bekijk Berichten
    Hallo,

    dat koelvloeistofprobleem heb ik ook gehad (bij lagere temperaturen een melding dat het niveau te laag is).
    De voelers in je expansievat kunnen na een tijdje "vet" slaan, aangezien deze op basis van weerstand werken kan je dan een storing krijgen. Zeker wanneer het niveau van de vloeistof bij lagere temperaturen net een fractie lager staat.
    Ik heb dit opgelost door een schoon stuk doek om een lange schroevendraaier te wikkelen en met beleid de voelers schoon te poetsen. Sinds dien nergens meer last van.
    Met je overige problemen kan ik je helaas niet helpen. Succes ermee!
    Hoi Ruud,

    Mijn Audi heeft dezelfde klacht dus wil ik ook proberen de voelers schoon te poetsen.
    Waar zitten de voelers precies? Dop eraf en dan??

    Bij voorbaat dank,
    Jeroen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •