Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: S-tronic schokt en hapert bij schakelen (update)

  1. #1
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard S-tronic schokt en hapert bij schakelen (update)

    Ik heb een issue met mijn A3 limo; ik merk de laatste tijd af en toe dat het schakelen van de s-tronic niet geheel vlekkenloos gaat. Soms bij het wegrijden dat 't schakelen van de 1 naar 2 wat schokkerig gaat. En ik heb ook al een aantal keer gehad dat de bak leek te twijfelen bij het invoegen op de snelweg, van de 4e naar de 5e versnelling. De toerenteller pingelde dan 1 a 2 seconde (tussen de 1800 - 2200 toeren ongeveer) om vervolgens door te schakelen naar z'n 5. Ik reed dan met halfgas. Met volgas heb ik er minder problemen mee.

    Nu heb ik al wat rondgezocht op internet en kwam ik vergelijkbare klachten tegen die met het updaten van de s-tronic software opgelost kunnen worden. Alleen ik heb ook altijd het idee gehad om de wagen te laten chippen (stage 1, kleine verhoging voor wat meer vermogen), dus is het dan slim om dit met elkaar te combineren? En waar ben ik dan beter af; VAG? Hartog? JD? TVS/DSG Doktor?

    Betreft een 1.4 TFSI COD S-tronic, uit 2013.
    Laatst gewijzigd door Brentnl; 25-05-18 om 20:41.

  2. #2
    svkaster's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    525
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Voor wat betreft software update kan ikzeggen doen. Dit heeft bij mij veel geholpen. Voor wat betreft tuning ben ik altijd naar JD gegaan maar kan/ weet niks over die andere. Ik zou wel eerst zorgen dat alles weer goed rijd alvorens te chippen anders weet je helemaal niet waar je blijft.
    VCDS Regio Eindhoven - Originele Ross Tech kabel - 17.1.3

  3. #3
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svkaster Bekijk Berichten
    Voor wat betreft software update kan ikzeggen doen. Dit heeft bij mij veel geholpen. Voor wat betreft tuning ben ik altijd naar JD gegaan maar kan/ weet niks over die andere. Ik zou wel eerst zorgen dat alles weer goed rijd alvorens te chippen anders weet je helemaal niet waar je blijft.
    Ja precies, dat was ook mijn gedachte; eerst schakelen verhelpen en dan chippen, alleen ik dacht dat het slim zou zijn dat door hetzelfde bedrijf te laten doen, zodat het op elkaar afgestemd kan worden. In plaats van dat 2 bedrijven elkaars software gaan overschrijven. Maar ik weet dus niet zeker of het puur software is én ook niet of die genoemde bedrijven beide dingen kunnen.

  4. #4
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Ben bang dat hier de (2e) koppeling al stuk is.

    Jos.

  5. #5
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.822
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svkaster Bekijk Berichten
    Voor wat betreft software update kan ikzeggen doen. Dit heeft bij mij veel geholpen. Voor wat betreft tuning ben ik altijd naar JD gegaan maar kan/ weet niks over die andere. Ik zou wel eerst zorgen dat alles weer goed rijd alvorens te chippen anders weet je helemaal niet waar je blijft.
    Welk sw update heb je gehad en was het voor je bak?
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com


  6. #6
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Ben bang dat hier de (2e) koppeling al stuk is.

    Jos.
    Hi Jos, waar baseer je dit op? Het probleem doet zich namelijk lang niet altijd voor.

  7. #7

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Ik zou eerst eens kijken naar motor- en versnellingsbaksoftware en de bak goed kalibreren. Als dat niet werkt kun je altijd nog de portemonnee trekken voor je dubbele koppeling of mechatronic. Ik heb al zo vaak gezien dat bedrijven (dure) dubbele koppelingen en mechatronics willen vervangen terwijl er softwarematig mis is. Er zijn talloze softwarematige verbeteringen geweest voor alle DQ200 s-tronic bakken en ook zeker updates bij de COD motoren. De kans is groot dat die updates bij jou ook kunnen worden doorgevoerd, maar ik garandeer je niets natuurlijk

  8. Ad
  9. #8
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Ik zou eerst eens kijken naar motor- en versnellingsbaksoftware en de bak goed kalibreren. Als dat niet werkt kun je altijd nog de portemonnee trekken voor je dubbele koppeling of mechatronic. Ik heb al zo vaak gezien dat bedrijven (dure) dubbele koppelingen en mechatronics willen vervangen terwijl er softwarematig mis is. Er zijn talloze softwarematige verbeteringen geweest voor alle DQ200 s-tronic bakken en ook zeker updates bij de COD motoren. De kans is groot dat die updates bij jou ook kunnen worden doorgevoerd, maar ik garandeer je niets natuurlijk
    Dat zou inderdaad zomaar kunnen, daarom lijkt me dat ook een slimme 1e stap.
    Zijn er (nog meer) mensen met ervaring met dergelijke updates? Bij welk bedrijf heb je dat laten doen en kunnen die me tevens helpen met de tuning-wens?

  10. #9
    svkaster's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    525
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rainesh Bekijk Berichten
    Welk sw update heb je gehad en was het voor je bak?
    Ik heb een motor software update gehad ivm COD pingelen. Daarna totaal geen last meer gehad van pingelen
    VCDS Regio Eindhoven - Originele Ross Tech kabel - 17.1.3

  11. #10
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brentnl Bekijk Berichten
    Hi Jos, waar baseer je dit op? Het probleem doet zich namelijk lang niet altijd voor.
    Dit komt gewoon vaak voor, maar uitlezen geeft altijd uitsluitsel.

    Jos.

  12. #11
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Dit komt gewoon vaak voor, maar uitlezen geeft altijd uitsluitsel.

    Jos.
    Je hebt gelijk, uitgelezen/proefrit door VAG-Techniek en koppeling is kapot en wordt vervangen.... Klote maar is niet anders...
    Laatst gewijzigd door Brentnl; 17-05-18 om 10:43.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Posts
    174
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    De 2e keer, dat is niet best. Hoe zit zoiets met de coulance? Wordt dit volledig vergoed lijkt me toch best snel en ondanks dat het een slijtage deel is, is dit wel erg snel.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Hoeveel kilometers staan er op je A3?
    Heb je een brute rijstijl of een zeer rustige?

  15. #14

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Software nog gecontroleerd? Het is bekend dat de oude software slecht is voor je DQ200 dubbele koppeling.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 19-05-18 om 15:23.

  16. #15
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    66.000 - Woon/werk-verkeer rij ik gewoon normaal, ga niet lopen jagen, S-stand/Flippers gebruik ik daar ook nooit voor. Langere trips rij ik wel door (lees 140km/u snelweg) en aardig optrekken, maar niets absurds.

    Stond er dan ook van te kijken dat een koppeling al zo vroeg versleten kon zijn .. Volgens VAG-techniek was dit echter relatief 'normaal', ze zagen ze ook al met 30k op de teller binnenkomen. Ze vertelde me dat het met name kwam door het vroege schakelen van de bak (65km/u en je zit al in z'n 7e versnelling ongeveer), dat hij zo snel slijt. Hij schakelt daardoor dus vele malen vaker dan een handbak én ook nog eens bij hele lage toeren om maar zuinig te kunrijden, maar dat is ook niet echt bevorderlijk voor de bak.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Software nog gecontroleerd? Het is bekend dat de oude software slecht is voor je DQ200 dubbele koppeling.
    Ze hebben de software niet direct gecontroleerd volgens mij, enkel uitgelezen en dat bevestigde zijn vermoeders van de testrit; uitlezen gaf ook aan dat de koppeling er meerdere malen langs had gegrepen. Ik ga uit op de recensies/ervaringen die mensen met VAG-techniek hebben, en ik vertrouw erop dat hun alleen deze keuze maken als het ook écht nodig is..

    Nu wordt dus eerst de koppeling in z'n geheel vervangen (1250 euro's ), dan DSG software update + tuning, zodat hij niet meer zo absurd vroeg opschakeld en daarna chip-tuning, waar ik dus eigenlijk voor kwam
    Laatst gewijzigd door Brentnl; 22-05-18 om 20:12.

  17. #16

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brentnl Bekijk Berichten
    Ze hebben de software niet direct gecontroleerd volgens mij, enkel uitgelezen en dat bevestigde zijn vermoeders van de testrit; uitlezen gaf ook aan dat de koppeling er meerdere malen langs had gegrepen. Ik ga uit op de recensies/ervaringen die mensen met VAG-techniek hebben, en ik vertrouw erop dat hun alleen deze keuze maken als het ook écht nodig is..

    Nu wordt dus eerst de koppeling in z'n geheel vervangen (1250 euro's ), dan DSG software update + tuning, zodat hij niet meer zo absurd vroeg opschakeld en daarna chip-tuning, waar ik dus eigenlijk voor kwam
    Niet alleen vroeg schakelen maar ook het optrekken vanuit z'n 2 met veel koppelingswerk heb ik zelf meermaals ervaren in auto's met DQ200-bak en oude software. Nieuwe originele software is ook al een stuk beter, helaas bij jou al te laat. Dat wordt extra genieten na de tuning!

  18. #17
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Zo dan. Met die km stand al. Hier 90dkm en stage 1+ zonder problemen met de koppeling.

  19. #18
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    Inmiddels een heftige update, met uiteindelijk alleen maar lof voor VAG Techniek!

    Woensdag de auto gebracht voor het vervangen van de koppeling, en de donderdag zouden ze dan nog een halve dag nodig hebben voor het aanpassen van de DSG-software (stage 2) en het chippen van de motor (stage 1+). Donderdag werd ik netjes gebeld dat 'ie klaar stond en ben ik vol enthousiasme m'n auto gaan halen. De pijn van de kosten voor de koppeling waren al snel verdwenen bij het wegrijden, want hij reed heerlijk soepel. Het vermogen goed testen was echter lastig, want het was rond de spits en dan zijn er meer mensen op de weg rondom Eindhoven. Wel had ik een mooie uitdraai op zak van de rollenbank met 200,5 pk en een koppel van max 322nm.

    Ik was bijna thuis toen ik de keuze maakte om in Oss nog even het industrie-terrein op te gaan; wilde toch graag even het nieuwe vermogen ervaren. Zo gezegd zo gedaan, ik trap het gas in, auto trekt heerlijk op, en rond de 70km/u gebeurd er 'iets' onder de motorkap, ik hoor geratel, en m'n vermogen is weg. Ik kon nog wel vooruit komen, maar het ging niet van harte. Direct de auto langs de kant gezet en een bevriend monteur gebeld (VAG was inmiddels net dicht, dus kon alleen berichtje op facebook achterlaten).
    Bevriend monteur beaamde dat het in ieder geval goed fout was en adviseerde na één keer zelf gestart te hebben om ook niet meer te starten en de auto af te laten slepen door de ANWB.

    Inmiddels kreeg ik een telefoontje van Lucas van VAG die m'n FB-bericht had gelezen en was geschrokken van het mankement. Hij bood aan m'n auto de volgende dag direct op te laten halen bij me thuis, aangezien de ANWB hem alleen tot aan huis wilde brengen (was 4km verderop).

    Eenmaal bij VAG is vandaag de conclusie getrokken dat de turbo kapot is gegaan; heel het binnenhuis was al naar z'n grootje. VAG neemt dit geheel voor haar rekening wat ik erg netjes vind! Ook al was het euvel al na een uur na ophalen van de auto, ze hadden ook kunnen zeggen 'ja hij reed toch goed toen je hier weg ging?' . Zoals ik het zie is het een ongelukkige samenhang van omstandigheden, waarbij de turbo waarschijnlijk al niet optimaal meer was door wat voor reden dan ook ..

    Klote dat het zo moet lopen, maar nogmaals erg netjes hoe VAG hier mee omgaat.
    Over een week is m'n auto hopelijk weer klaar, en dan kan ik pas écht testen hoe de tuning bevalt.

    Ik hou jullie op de hoogte.

  20. #19

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    @Brentnl en dan voor de zekerheid iets minder pk's afstellen of laat je het zo?

  21. #20
    Brentnl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    193
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic schokt en hapert bij schakelen

    ja dat lijkt me sowieso niet onverstandig, maar heb ook niet bewust voor 200 gekozen ofzo, had doorgegeven dat het verantwoord moest blijven.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •