Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    120
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    Hoi,


    Ik twijfel tussen beide motorisaties. Aangezien ik weinig van motoren ken, zou ik graag hier wat extra info bekomen.
    Wat is het verschil tussen beiden? (behoudens de brandstof natuurlijk :-) )

    Ik merk dat de 1.4 COD sneller sprint naar 100 Km/uur, en een koppel heeft van 250 nm.
    De diesel heeft een koppel van 320 nm.

    Kan iemand dit even vertalen? :-)

  2. #2
    Jerreke76's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    48
    Posts
    321
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
    Hoi,


    Ik twijfel tussen beide motorisaties. Aangezien ik weinig van motoren ken, zou ik graag hier wat extra info bekomen.
    Wat is het verschil tussen beiden? (behoudens de brandstof natuurlijk :-) )

    Ik merk dat de 1.4 COD sneller sprint naar 100 Km/uur, en een koppel heeft van 250 nm.
    De diesel heeft een koppel van 320 nm.

    Kan iemand dit even vertalen? :-)
    8,4s (1.4 cod) tov 8,7s (2.0tdi) is echt geen mega verschil maar het extra koppel van de 2.0tdi is volgens mij wel van goudwaarde...
    Audi A3 SB 8V 2.0TDI 150PK

  3. #3
    DeSheriff
    Guest

    Standaard Re: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    Bij een benzine ga je in hogere toeren rijden terwijl een diesel redelijk snel naar de volgende versnelling moet (vandaar dat de CoD ook sneller bij de 100 is)

    Als money geen issue is zou ik voor de TDI gaan, die extra koppel is toch wel lekker

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    120
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    En hoe uit dat extra koppel zich in het rijden?

  5. #5
    R Lauren's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    83
    Kudos
    6
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    Denk dat een testrit veel duidelijk zal maken, want het is lastig uitleggen en ieders ervaring is natuurlijk ook anders......

    Ik ben namelijk bewust van een 1.4TSI (nieuw gekocht en 2 jaar mee gereden) naar een 2.0TDI geswitchd (verwacht ik binnen 2 weken te ontvangen), vanwege het soepeler rijden van een diesel en vanwege het feit dat mijn 1.4TSI ook problemen kende...
    De 2.0TDI pakt bij lage toerentallen al heel erg vlot op en je hoeft door het hoge koppel en de gunstige koppelkromme minder te schakelen bij bijv. inhaalacties...


  6. #6

    Standaard Re: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    Wat er hierboven gezegd wordt; testen is weten!

    Ondanks dat ik het eens ben met de argumenten dat een diesel soepeler is door het vele koppel en dat dat soms erg prettig is, vind ik zelf benzine fijner om te rijden. Het klinkt sportiever, het rijdt sportiever, je kunt verder doortrekken in de toeren en het blok is lichter wat scheelt in de wegligging.
    Ik heb veel geld uitgegeven aan alcohol, vrouwen en snelle auto’s. De rest heb ik
    gewoon verbrast.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    120
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    Testritje doen dus.

    Voor mij is vooral het optrekken belangrijk en de reactie van je wagen bij het beneden duwen van het pedaal. (trekt hij vlot bij)

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: A3 SB: 1.4 TFSI COD vs 2.0 Tdi

    Diesel rijdt rustiger en de 2.0tdi vind ik persoonlijk wat meer volwassener aanvoelen dan de 1.4.

    Dat vroeger oppakken bij lage toeren met een diesel is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig hebben benzines allemaal turbo's en leveren vaak al eerder het max-koppel (onderin) dan de turbo-diesels. De 1.4 levert al 250nm bij 1500rpm, de diesel begint later geloof 1750rpm. De 1.8 zelfs 250nm bij 1250rpm!

    Onlangs gereden met de nieuwe octavia 1.4 140pk. De 1.4 140pk is prima blokje, turbo hoor je goed blazen...

    Tevens is het appelen en peren vergelijk. Benzine vs diesel.
    Voorheen werden TDI vergeleken met atmospherische blokken, dat is niet meer zo. Hierover is al wel eens geschreven op het forum zoek maar eens op TDI vs TFSI. Ik geloof dat de vergelijking was dat je de diesel moest vermenigvuldigen met *0.66667 om ongeveer +- het vergelijk te kunnen maken met de Benzine Newtonmeters. Nu was dit een beetje gebaseerd op dezelfde cylinder inhoud.
    320 *0.6667 komt dan neer op 214Nm in de praktijk tov benzine.

    Maar goed er zitten nog veel meer haken en ogen aan, en gezien de vele factoren zul nooit echt een echt getrouw beeld kunnen krijgen.
    Laatst gewijzigd door Fean; 12-04-13 om 14:42. Reden: tpo
    A3 SB Ambition BE 1.8Tfsi 2009

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •