Beste,
Ik heb nu ongeveer 4 weken mijn s3 sedan en heb een vraagje i.v.m. de temperatuur van de motor.
Na lang zoeken waar ik de temperatuur kon vinden heb ik bemerkt dat de temperatuur kan oplopen tot 104° op een afstand van 12 km's en ongeveer 15 minuten rijden met rustige rijstijl.
Heb nog wel niet de koeling horen aanslaan dus neem ik vermoedelijk aan dat ok is?
Is dit normaal of moet ik even langs de garage gaan?
Groeten,
spo0n
Beste spo0n,
Ik rij zelf een 1.4 en rij ook 's morgens 17 km in 15 min. naar mijn werk, maar dan haalt ie net de 80-85° (buitentemp. ± 15°).
Het kan zijn dat bij de nieuwe motor de inwendige wrijving een stuk hoger is en dat ie daardoor nu meer warmte ontwikkelt.
Toch vind ik het vrij hoog als je normaal rijdt, om boven de 100° te komen.
Ik haal ook de 109° maar dan rij ik topsnelheid op de Duitse Autobahn.
Ik weet niet of de S3 een oliekoeler heeft, kan daar ook nog mee te maken hebben.
Anders bel je toch even met de garage, die kunnen je vast wel een verklaring daarvoor geven.
Mijn 1.6 TDI geeft soms wel 115 graden olietemperatuur aan, en ook dan slaat de fan niet aan. Is ook niet erg, olie mag best heet worden. Mijn fan slaat alleen aan als de water temperatuur hoger dan 90 graden is, of hij is het partikkelfilter aan het schoonbranden, maar dan blijft deze ook draaien als de auto uit staat.
Is normaal,
Bij heel warm weer al is 110 gehaald,
Ik rij trouwens enkel door vanaf 100 graden olietemperatuur,duurt ongeveer een 10 tal kilometer schat ik,
Wij s3 rijders hebben trouwens enkel een olietemp te vinden in menu laptimer,
Op de plaats van de boostmeter staat bij een "gewone"a3 de watertemperatuur,
Vind ik trouwens wel spijtig dat je altijd dat menu moet ingaan maar goed is een gewoonte geworden
Olie temperatuur onder boordcomputer tussen het verbruik is via vagcom aan te zetten.
20140611_140609.jpg
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Die Vagcom is wss alleen beschikbaar voor garagisten?
Heb nog een tweetal vragen.
Waarom springt de snelheidsindeling van 70 opeens naar 100?
2014-Audi-S3-8-800x573.jpg
Andere vraag is waarom de rand van de uitlaat zwart uitslaat?
2014_abt_audi_s3_7_1920x1080.jpg
Foto's zijn via google gevonden, maar heb ook bij mijn wagen die zwarte uitslag aan de uitlaat bemerkt.
Aangezien het een benzine motor is vraag ik me af waarom die zwart uitslaat.
Wanneer de wagen proper is zal ik eens een foto posten
Groeten,
spo0n
Vagcom kun je gewoon kopen, en er zijn hier diverse mensen die er 1 hebben (ik ook).
Weet niet zeker maar gok erop dat het te maken hebt met de snelheid op de provinciale wegen in Duitsland.
En laatste komt door verbrandings- resten die in de uitlaatgassen zitten (is ook bi een diesel), kun je schoonmaken met belgom poets.
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com