Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Koelwater temp. boven de 90c (tegen de 120c aan).

  1. #1

    Standaard Koelwater temp. boven de 90c (tegen de 120c aan).

    Ik reed zojuist rustig op de snelweg (120) toen ik merkte dat de temperatuur van mijn koelwater boven de 90 begon te komen. Vreemd want daar heb ik normaal geen last van. Rustig naar huis gereden en net voor ik thuis kwam was de temperatuur tegen de 120c aan. Nu weet ik dat mijn termostaat stuk aan het gaan is en mijn dealer heeft er een in bestelling staan voor me. Zou het zo kunnen zijn dat de termostaat nu echt naar zijn grootje is en dat dit de oorzaak is?

    Wat is in zo'n geval de beste handeling? Ik heb hem hier achter uit gezet en ben er bij gebleven tot de meter weer 90c aangaf. Hoorde ook een soort bubbel geluid toen ie tegen de 120c aan zat.

    Toen ie 90c was de motor nog eens gestart. Maar toen begon ie al weer snel op te lopen.

    Het gaat om een '98 a4 met een 1.8T motor.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Blijkbaar is de thermostaat in de gesloten positie overleden. Dit klinkt niet fijn... ik hoop dat de boel niet oververhit is.

    Sprong de ventilator er wel in?

    Tom

  3. #3

    Standaard

    dat bubbel geluid is KOKEND water(of koelvloeistof), en het lijkt me niet verstandig er mee door te rijden voordat je zo een nieuwe koppakking nodig hebt... en verlies je geen water???? ik heb toevallig hetzelfde probleem gehad gisteren en bij mij was de thermostaat behuizing gescheurd(aluminium behuizing achter waterpomp)de dealer en audiparts hadden dit nooit eerder bij de hand gehad en ik was natuurlijk weer uniek... en rij nou aub NIET door met de auto, een thermostaat is nog te betalen, maar een lekke koppakking maken niet..

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Overigens: als je koelvloeistofreservoir overgekookt is, moet je de dop vervangen. De dop is gemaakt om één keer de druk door te laten en moet daarna vervangen worden anders blijft de boel overkoken.

    Tom

  5. #5

    Standaard

    Hij staat bij de dealer en ik tuf nu rond in een vervangende auto. Het is even wachten wat het is. Ik begreep van de monteur dat het ding ook geen vloeistof meer rond pompt.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Waterpomp vastgelopen? Dat had ik alleen gehoord van de V6en, niet van de 1.8T.

    Tom

  7. #7

    Standaard

    Had mn a3 1.8T 2 weken,en ineens had ik precies hetzelfde probleem....
    Ikke zoeken ,beginnend bij de thermostaat, andere ingezet, nog steeds hetzelfde probleem.
    Thermostaat er weer uit, zonder thermostaat geprobeerd, nog steeds warmlopen.Ik had ook geen kachel.
    Ik was ten einde raad,nog een keer thermostaathuis eraf en toen zag ik het;Ik zag een stukje zwart plastic liggen in het motorblok :shock:
    Vingertje erin plasticje eruit, vond nog meer plastic, en ja hoor:het was het schoepenwieltje van de waterpomp!
    Kompleet verbrijzeld!Auto had toen pas 115000km gelopen!
    En ik had er geen rare dingen meegedaan!
    Volgende dag het hele boeltje maar eens losgehaald(distributie,waterpomp).Er zat alleen nog maar een kaal asje op de waterpomp.
    Gelukkig geen koppakking kapot.
    Hoop voor jou dat het niet hetzelfde is want is aardig klusje om bij de waterpomp te komen, want hij wordt aangedreven door de distributieriem.
    Sterkte ermee
    Greetz Ray

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    en ja hoor:het was het schoepenwieltje van de waterpomp!
    Is dat van plastic bij alle Audi's??????,ik dacht alleen in japanners.


    Gr,Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Niet bij alle Audi's...

  11. #10
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Zo is mijn auto kapot gegaan 2 weken geleden. Dus pas maar op!
    '01 rs4 641 ps

  12. #11

    Standaard

    Hij is weer terug. Was idd de waterpomp. Volgende week gaat er een andere termo in. En dan zijn hoop ik alle temp (te warm/te koud) probs weer opgelost hoop ik

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dara
    en ja hoor:het was het schoepenwieltje van de waterpomp!
    Is dat van plastic bij alle Audi's??????,ik dacht alleen in japanners.


    Gr,Ray.
    Ze hebben wel meer plastic gebruikt .
    In de 20 klepper 7A zit oa een plsatic tandwiel op de stroomverdeler .
    Gaat geen 100.000 km mee , en is niet los te krijgen .
    Nieuwe stroomverdeler meneer . Uiteraard met hetzelfde plastic
    tandwieltje .
    Gelukkig hebben een aantal bollebozen dat tandwiel nagemaakt in brons .
    Levenslange garantie .

    In diezelfde 20 klepper zit een plastic stukje in de injectoren .
    Het stukje scheurt , maar je merkt het niet .
    De injector blijft werken maar wordt niet meer gekoeld door
    de rondstromende benzine . Resultaat , is voorspelbaar .
    Ik heb daar speciale aluminium bussen voor gedraaid .

    Nog een voorbeeld :
    Het pestpompje van de turbo motoren is ook van plastic .
    Peperkoek is er een beter woord voor .

    En dan te bedenken dat de audi motoren van de beste mee zijn .
    Kun je je voorstellen wat er in opel , renault en dergelijke zit .


    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  14. #13

    Standaard

    Tja ,tot op heden ben ik goed op de hoogte bij de oudere Sierra blokken,en daar is het schoepenwieltje in ieder geval van metaal en gaat ook bijna nooit stuk,ook bij de stroomverdeler gewoon staal,vandaar de ik er van opkeek.
    Van japaners wist ik het,en was ik ook niet verbaast,een doodgewone bout krijg je na 5 jaar al niet meer los omdat ie half weg-gerot is.
    (heb namelijk een SUZUKI outboard),en ook daarin is bijna alles plastic,ondanks dat ie 10.000 Euries koste.

    Maar goed als de kwaliteit perfect is kan plastic ook heel lang mee gaan,mits de belasting maar niet te hoog is,en je het niet verkeerd smeert.

    Gr,Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •