Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

  1. #1

    Standaard Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

    Betreft een Audi A4 sedan 1.8 20V, motorcode AVV.

    Het flexibele deel is net voor de kat afgescheurd, zie foto.
    Het probleem is dat ik niet meer kan rijden want het is echt een klereherrie met zelfs backfires.
    Ik heb al een nieuwe katalysator geregeld, een imitatie.
    Zal geen jaren meegaan maar is prima voor deze auto.

    Nu de vraag of er iemand ervaring heeft om dit zonder brug te vervangen?
    Het deel naar de middendemper is simpel, de bouten zijn zwaar verroest maar die slijp ik door.
    De orginele uitlaat wordt met een mof met 2 moeten geklemd aan het andere deel.

    De nieuwe katalysator heeft een mof waar de oude pijp die naar de middendemper toe gaat in wordt geklemd met een klemband.

    Alleen bij de aansluiting op het uitlaat spruitstuk zie ik wel wat beren op de weg.
    Ik heb de luchtfilterkast weggehaald, dan is het goed zichbaar maar de moeren die los moeten zitten onder een hoek gemonteerd richting het schutbord.
    Met een ratel en steeksleutel kan ik zeker geen slag maken.
    Ik kan proberen met een goedkope steeksleutel die ik haaks buig?
    Of met een ratel en dan met een flexibel verlengstuk?

    Of proberen vanaf onderen, maar dat is wel lastig als de auto op bokken staat, weinig hoogte om te werken denk ik.

    Bouten zijn M10 en zijn niet echt heel verroest, dus die moeten goed los kunnen komen.

    Iemand ervaring en/of tips?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Marcello010; 18-02-18 om 20:27.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

    Rijd naar een doehetzelfgarage en huur een brug, kost weinig en scheelt echt zoveel. Slijpen onder een auto waar je naast ligt, ik moet er niet aan denken.

    Er zijn klussen die je op bokken kunt doen, dit is er geen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Rijd naar een doehetzelfgarage en huur een brug, kost weinig en scheelt echt zoveel. Slijpen onder een auto waar je naast ligt, ik moet er niet aan denken.

    Er zijn klussen die je op bokken kunt doen, dit is er geen.
    Dat is een beetje het punt, rijden is echt geen optie, de herrie is enorm.
    Als ik politie tegenkom dan krijg ik een boeten van 180 euro.
    Kan eventueel als het echt niet lukt de auto laten ophalen met een ambulance en naar het DHZ garage laten brengen.

    Maar het slijpen is geen punt, meer de bereikbaarheid van de bouten en dan vooral de bovenste, en daar veranderd een brug helaas niets aan.
    Vandaar ook de vraag of er iemand ervaring heeft met deze klus.

    Ik zie overigens dat mijn topic verplaatst is, echter dit is een B5, geen B6.
    Had ik erbij moeten zetten waarvoor excuses.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

    Of even slepen, als het niet te ver is.

    En een brug verandert wel wat: je kunt een behoorlijke houding aannemen om erbij te komen, je kunt een grotere slag maken met een sleutel.
    Ik heb al heel wat uitlaten losgehaald en weer vastgezet maar dat is geen klus om bij op je rug te liggen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

    Bedankt Tom, ik ga er mee aan de slag.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

    Ik heb exact dit gehad met mijn B5 1.8 die ik destijds had. Mijn Kat zag er nog iets beter uit maar ik heb er een nieuw flexibel deel tussen gelast. Heeft 2 jaar gehouden dat ik de auto nog gehad heb en wie weet zit het er nog onder. Flexstuk was geloof ik 30 euro.
    Die imitatie Kats zijn echt heel matig qua kwaliteit is mijn ervaring.

  7. #7

    Standaard Re: Katalysator A4 1.8 2000 vervangen

    Het is gelukt!
    Ik ben eigenwijs, en heb het toch op assteunen gedaan.

    Moeren van te voren ingespoten met WD40.
    2 van boven met een kleine ratel met verdraaibaar handvat.
    2 van onderen langs de draagarm met een grote ratel met verlengstuk en cardankoppeling.

    Klemband naar de middendemper 1 moer rond gedraaid, deze met een dremel afgeslepen.
    Ging beste soepel allemaal, alleen het was echt heel koud met hard wind.

    Lamda sensor heb ik afgeknipt en daarna de kat in de bankschroef gezet en met ringsleutel 22 los gehaald.
    Die zat muurvast zoals altijd met die lamda sensoren.

    Zonde dat ik de draad moest doorknippen, ik heb deze gevolgd tot boven de versnellingsbak maar ik kon geen stekker vinden.
    Daarna weer met krimpconnectors vastgemaakt.

    Mijn motor storingslampje brand nu nog wel net als voor de reparatie, moet dat gereset worden of is er nog iets mis?

    @Sebas, dit had inderdaad ook gekund, maar dit is een auto van 18 jaar en die gaat geen jaren mee bij mij denk ik zo.
    Nu was ik voor 78 euro klaar.
    Dus voor

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •