Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Contactslot B5

  1. #1

    Standaard Contactslot B5

    Sta ik gisteren in Scheveningen, na een dagje boulevard sjokken komen we terug bij de auto.
    Ik wil hem starten, blijft de startmotor doordraaien en de sleutel wil met geen mogelijkheid meer terug.

    Dan de motor maar af laten slaan in de versnelling en zat ik ongeveer een minuut of 10 te klooien om het contactslot
    weer gangbaar te krijgen, uiteindelijk lukte het me om de auto te starten en de sleutel weer terug te draaien.

    Thuis aangekomen de motor weer af laten slaan in de versnelling en meteen de gereedschap koffer er bij gehaald.

    Eerst de slotcilinder er uit gehaald d.m.v. een paperclip in het gaatje te steken net onder de sleutel en zo kon ik deze er uit halen.
    Niets mis mee en werkt gewoon, dan zit het dieper.
    Daarna met een grote schroevendraaier het mechanische deel proberen te draaien en dat ging zwaar, dus borgring en binnenwerk er uit gehaald en alles zat nog lekker in het vet.
    Hm,.... draait ook soepel, dan de stuurkap bovenzijde er af, maar om de onderste te verwijderen moest eerst het stuur er af, dus een lekker klusje.

    Nadat het stuur er af was kon ik bij het elektrische gedeelte komen, daar zitten 2 kleine schroefjes met een kloddertje rode
    borgings meuk verstopt, deze er uit gekrabt en de 2 schroeven gelost.
    Toen ik het element er uit haalde kwam meteen de oorzaak aan het licht.

    De kunstof behuizing van het schakel gedeelte was gescheurd en de veer die er voor zorgt dat je sleutel uit zichzelf terug gaat naar acc II zat klem tussen de binnenste as en behuizing.

    Ik meteen de dealer gebeld, onderdeelnummer opgenoemd en vanmorgen opgehaald.
    De hele boel weer dicht gebouwd, lekker alles weer in het keramische vet gezet kon ik de motor weer normaal starten.

    €36,- armer en toch weer een gelukkig mens.

    De laatste tijd ging het contactslot al wat moeizamer, maar ja, ik dacht eerst vervuiling van de slotcilinder, dus deze eerst goed schoongemaakt en ingespoten met kruipolie. Het hielp iets, maar nu na deze ervaring bleek dus het kunstof schakelmechanisme stuk te zijn.

    Voor degene die dit ook ervaren (zwaar draaien van het contactslot) let er dan op dat je hetzelfde mee kunt maken als ik.

    GreetZ
    Ron.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Contactslot B5

    Mag ik vragen wat het onderdeelnummer was, want ik had een maand geleden idem.

    Auto gestart, en ik hoorde binnen dat er een ander bijgeluid was, raampje open en ik hoorde de startmotor meedraaien. Ik heb 'em gewoon "terug gedrukt" de sleutel om de auto uit te krijgen, daarna weer gestart en weg gereden naar mijn werk. Ik parkeer de auto, maar vertrouw het toch niet en probeer weer te starten. Niet dus, alleen klik klik. Auto gesleept, in de 2e versnelling koppeling op laten komen en starten/lopen; verder dus niets aan de hand.
    Gevolg, nieuwe startmotor.. audi doet het weer, maar het tweede klikje/contactstand in het contact is er soms niet, de auto blijft dan niet op contact staan zonder dat je de sleutel vasthoudt.. en start soms ook in 2 of 3 keer (heel af en toe). Contact gaat nu zwaar zoals jij aangeeft.

    De specialist waar ik altijd kom gaf aan (na montage van een nieuw brandstoffilter moest de auto even paar keer op contact en weer uit en weer op contact, toen ik aangaf het contact te moeten vasthouden, bleef niet uit zichzelf meer in die stand) een heel nieuw contactslot, want hij kende dit probleem wel. (Iets van, ik meen 180 euro o.i.d. ). Hij gaf ook aan wanneer niet vervangen, de startmotor inderdaad door kon blijven draaien en dat ik dan weer aan een nieuwe startmotor toe zou zijn t.z.t..

    Maar als dit met dat onderdeel is op te lossen, dan moet ik dat ook even doen binnenkort. Het is soms irritant dat je die sleutel moet vasthouden eventjes voor het starten. Verder niks aan de hand, behalve het hierboven geschetste..

    Alvast bedankt.
    Laatst gewijzigd door saso; 07-08-10 om 13:58.

  3. #3

    Standaard Re: Contactslot B5

    Bij mij begon het ook dat de radio, carkit, ruitenwissers niet werkte en als ik dan de sleutel een beetje draaide deden deze het wel.

    Artikelnummer : 4A0 905 849 B Contactsl. €30.85 excl. btw. €36.70 incl.

    Nu ik het weet is het makkelijk te vervangen, alleen niet zonder je stuur te demonteren....
    De onderste stuurkolom kap zit ook rond om de stuurnaaf
    Maar als je die er af hebt is het alleen die 2 kleine schroefjes los en je trekt het onderdeel er uit, drukt de nieuwe er in
    zet de schroefjes vast (wel weer ff borgen met nagellak) stekker er op en voila,.... hij start weer als een nieuwe.

    Totaal aan arbeid was ik 30 minuten bezig (exclusief het zoeken naar de oorzaak)

    Suc6

    GreetZ
    Ron.
    Laatst gewijzigd door Avant_18-20V; 07-08-10 om 15:23.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Contactslot B5

    Bij mij was er ook niks aan de hand voor het gevalletje startmotor. Daarna ook niet, start altijd wel en de laatste 20 keer of zo ook gewoon in een keer (afkloppen), anders wel in 2 of 3 keer.
    Ik denk wat jij bedoeld is dat wanneer de auto op contact staat, hij dan gelijk weer van het contact afspringt, net of hij dat punt niet pakt, en dan gaat alles weer uit (radio, e.d.). Alleen het punt dat hij moet starten pakt ie wel, maar als je dan weer uit wil zetten valt de auto bij het minste beweging terug al stil. Tis soms lastig ja..

    Ik ga het toch vervangen en dank voor je draadje

  5. #5

    Standaard Re: Contactslot B5

    Yep, dat gebeurde ook.

    Succes met het repareren.

    Bij mij werkt het nu goed.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Contactslot B5

    Wel late reactie maar is opgelost na vervanging onderdeel. Alles weer helemaal als nieuw, auto valt ook niet meer uit onder het rijden, wat af en toe een paar keer gebeurde, startte daarna gelijk wel weer. Inderdaad half uurtje werk ongeveer.
    Laatst gewijzigd door saso; 10-03-11 om 12:59. Reden: toev

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •