Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 74

Onderwerp: Olie probleem >> opgelost, bedankt mensen!

  1. #1
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Thumbs up Olie probleem >> opgelost, bedankt mensen!

    Ik reed vanavond met mijn Audi A4 B5 1.8T uit 1996 een beetje stevig door, heb hem een paar keer bijna tegen de begrenzer aan getrokken..
    Op den duur stopte ik, reed een stukje achteruit en hoorde ik opeens wat piepen, en het olie lampje ging aan.
    Toen ik weer stil stond ging het lampje weer uit, heb even gekeken naar het olie (motor was dan wel goed warm) en ik pijlde het tot aan de max. streep.
    Ben maar rustig naar huis gereden, ondertussen ging het lampje en piepje weer 2x aan, later de olie een beetje bijgevuld toen de motor een uur was afgekoeld (was iets gezakt, nog niet eens op de helft) en de motor weer even gestart, even laten lopen.. nu tikt er iets in de motor..
    Eerder hoorde ik ook al wat getik, maar was het echt minimaal en toen ik de auto voor APK gedaan had vroeg ik die monteur wat dat kon zijn, ik dacht aan een klepstoter ofzo maar dat was het absoluut niet volgens hem.
    Ik hoefde me geen zorgen te maken.
    Nu is het getik beter hoorbaar, net een diesel..
    De motor loopt nog wel gewoon zoals voorheen.
    Evt kan ik een filmpje maken (met geluid)
    Wat kan dit zijn?
    En waarom zou het olie lampje gaan branden als het olie nog lang niet leeg was..?

    Als iemand een filmpje wil met het geluid van de motor maak ik die wel even.
    (niet het beste kwaliteit, telefoon)
    Laatst gewijzigd door E d d y; 25-10-10 om 22:06.
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  2. #2
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Niet genoeg gelezen op AF zo te zien klinkt namelijk als sludge. Bekend probleem bij een 1.8T, oliepomp/zeef raakt verstopt.
    Ik zou er niet meer mee rijden totdat je kan uitsluiten dat het dit niet is.

  3. #3
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Zoek het forum even door.

    De kans dat je met het bekende 1.8T-kwaaltje kampt is groot. De zeef van de oliepomp is verstopt door slurrie en aangekoekte rommel in de binnenkant van je motor, waardoor deze niet genoeg olie kan rondpompen. Daarbij wordt de oliedruk uiteindelijk zo laag dat het alarm af gaat.

    Het lampje is overigens geen indicatie voor niveau: het is een indicatie voor druk.

    Doorgaans wordt het voorafgegaan aan tikkende klepstoters (al is dat niet noodzakelijk!), zoals je al beschrijft klopt het aardig.

    Remedie: zeef schoonmaken, eventueel vervangen.

    Goed te doen? Nee. De zeef is zo goed als één geheel met de oliepomp. Derhalve is het meestal nuttiger om alles gewoon te vervangen (materiaalkosten zijn €250 incl olie).

    Probleempje: carter moet er onder uit, subframe moet los. Ik was voor mijn pomp bijna €600 kwijt all-in, en dan kreeg ik 15% korting op arbeidsloon (a €45/uur).


    Doorrijden is absoluut niet aan te raden. Sander (030) had na 1 of 2 keer het lampje al een kapotte turbo. Ik heb geluk gehad (bij mij gebeurde het in Ierland...) en heb uit noodzaak nog ~1500km moeten rijden, waarna gelukkig geen vervolgschade is opgetreden, ondanks dat de auto gechipt was.
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 14-10-10 om 20:28.

  4. #4
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Bedankt voor de snelle reacties, die zoekfunctie is niet echt mijn vriend aangezien ik allemaal topics te zien krijg waar ik dan niks aan heb..
    Mijn auto moet toch nog een beurt hebben, dus daar gaat nu even spoed achter en laat ik meteen alles reinigen of vervangen.
    Wel een duur geintje..
    Ik vraag eerst wel als ze hem kunnen schoonmaken dan
    Ik merk wel dat hij nu minder goed optrekt dan eerst, en een beetje schokkerig.
    Helaas heb ik mijn auto wel elke dag nodig voor naar het werk te gaan.. beetje rustig aan doen dan maar.
    Morgen maak ik direct een afspraak bij de garage.
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  5. #5
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Rauwe/slechte motorloop kan. Ik vond mijn motor altijd heerlijk lopen, Pedro vond dat ook. Liep ook echt goed. Na het vervangen van de pomp echter spontaan nog 10x beter; geen trillingen stationair, geen schommelingen, in 1 ruk door naar 6900rpm..

    Reinigen is bijna nutteloos; vrijwel alles moet er dan toch al af aangezien de pomp er dan toch uit moet. Schroef er dan voor die €225 een nieuwe pomp in; ben je er voor 1,5 ton vanaf.


  6. #6
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Als reinigen niks helpt zal er wel een nieuwe pomp enz op moeten.
    Is het beter om dit origineel te nemen? of is imitatie ook goed?
    Hangt wel een best prijskaartje aan zo'n pomp zeg.. en dan moet hij er ook nog onder
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  7. #7
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    6 meier all in. Ongeveer.

    Ik meen 't echt: skip dat reinigen, gewoon een nieuwe eronder. Je betaalt sowieso al ~€350 aan arbeid ex het reinigen; dat zal ook wel €50 zijn. Voor die ~€150 extra koop je gewoon een hoop meer zekerheid.. Laatste dat je wil is die zelfde truc over 2 maanden nog eens doen, als blijkt dat de pomp zelf een paar keer droog heeft staan draaien, bij wijze van spreken..

  8. Ad
  9. #8
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Ik weet niet of het verstandig is om nog met de auto te gaan rijden. Omdat de oliedruk soms al te laag is voor dat de BC dat aangeeft.

  10. #9
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    +1.. lampje is echt een randwaarde, en zoals ik zei, in 1x kan het al gedaan zijn met de turbo .

  11. #10
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Oke.. dan maar even goed slikken, maar het moet toch klaar.
    Ik heb geen andere keus.. ik moet wel doorrijden met de auto, ik kan anders niet naar mijn werk komen en een andere auto heb ik ook niet ter beschikking.
    Ik heb net wat gelezen om het zelf te doen, maar daar begin ik niet aan.. hoe het omschreven was dat zowat de hele motor los hangt enzo, dat zie ik niet zitten.

    Misschien een handige forummer in regio Groningen die mij kan helpen?

    Als ik gewoon heel rustig rijd, en bijvoorbeeld niet hoger dan 2000 toeren kom (want dat hoeft niet) kan het dan echt veel kwaad als ik nog even door rij?
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  12. #11
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Hoe ver moet je dagelijks rijden? Ik had de ervaring dat het erger werd als de motor warmer werd.. als je maar ~10km hoeft te rijden, en je houdt 't heel rustig (dus 80km/u max..), dan maak je de minste kans op brokken..

    Als je er maar rekening mee houdt dat als het lampje aan gaat, de oliedruk echt al (veel) te laag is. Afzetten (cooldown heeft dan toch geen zin, olie is er dan toch al onder vandaan), 5-10 minuutjes wachten, starten, en voorzichtig weer verder gaan.

  13. #12
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Ik moet 30 km per dag rijden, en het zijn allemaal van die landweggetjes dus ik zou er met slakkengang overheen kunnen rijden als ik wil.
    Het lampje is nu wel weer gewoon uit, hij heeft 3x gebrand, toen ik opnieuw ging optrekken, en achteruit reed.

    Wat moet ik precies hebben? de onderste zeker? http://www.winparts.nl/Onderdelen/Mo...995.01-2000.11
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  14. #13
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Jep. Je kan sowieso nog even bij je dealer informeren naar de prijs.

  15. #14
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Doe ik.

    Blegh.. wat een geld weer..
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  16. #15
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Jep. Maar, dikke kans dat je je auto anders terugkrijgt. Grote kans dat je motor veel rustiger en stiller zal ronddraaien, en als je 'm nog niet gechipt hebt, is dit wel mooi om gedaan te hebben voor als je dat straks gaat doen (want dat komt heus ).

  17. #16
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Chippen komt sowieso nog een keer.
    Ik vond de motor nu al super mooi lopen, lekker rustig, je hoort hem haast niet.. tot nu dan met dat getik..
    Goed.. ik ga overal en nergens informeren naar prijzen en opties, en hoop dat ik snel weer normaal kan rijden.
    Morgen even de dealer bellen, en anders haal ik hem gewoon bij winparts. lekker dichtbij voor mij, en heb nog nooit problemen gehad met hun spul

    Muizenissen; waar had jij die pomp weg als ik vragen mag? gewoon bij de dealer, of...?
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  18. #17
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Nope, gewoon bij m'n garage geparkeerd met de volgende boodschap:

    'oliepomp stuk, jij maken?'

    'okay'

    8 uur later (na werk):

    'klaar?'

    'jep'

    'mooi man! jeetje wat klinkt-ie tof!'

    'ja, stuk beter he? hadden wij ook niet verwacht'

    *geeft 14 briefjes van €50 en rijdt naar huis*

  19. #18
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Ah ok.
    Ik denk dat ik maar met briefjes van €100,- betaal, lijkt het wat minder

    Dankje man!
    Op alle vragen die ik heb ben jij altijd wel degene die reactie geeft
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  20. #19
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    2,5 jaar zo'n ding gehad he..

  21. #20
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie lampje + alarm gaan aan, maar er zit wel genoeg olie in, en motor tikt..

    Gister dus naar mijn werk gereden, en ik was vergeten dat ik ook nog naar mijn hypotheekadviseur moest, 30 km heen, 30 terug.
    Ik heb helemaal NIKS meer gemerkt, hij reed gewoon normaal, lampje is niet aan geweest, geen getik...

    Kan het zijn dat het gewoon "even" was nadat ik die avond een paar keer flink in de toeren getrapt heb?

    Ik heb nog wel contact opgenomen met een garage, vervangingskosten €400,- excl pomp.
    Denk dat ik eerst mijn oliedruk maar laat meten voordat ik echt die pomp laat vervangen aangezien ik nu nergens last meer van heb.
    Zijn er nog meer manieren om de pomp te testen??
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •