Misschien toch beginnen met compressie meten en dan kun je dingen uitsluiten of een oorzaak vinden....
Goeie dag forumleden!
Heb zins kort een a4 avant 1.6 uit 2000 gekocht.Km stand 2 ton
Heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad,start en loopt perfeckt!Alleen als ik na een poosje stationair gedraait te hebben en gasgeef krijg ik een enorme rookwolk achter me!Kleur blauwachtig.Onder het rijden heb ik nergens last van ook niet met op of af het gas gaan.Heb als verschillende artikele hierover gelezen alleen vermoed de ene de zuigerveren en de ander klepsteelrubbers.
Heb een blikje supercharge toegevoegd dat een beetje helpt maar niet veel.Wie weet raad en wie wil me helpen?
Mvg!
Versleten zuigerveren komt niet zo heel veel voor, denk eerder vesleten klepsteel geleiders icm verharde klepsteel afdichtingen.
Dus een cilinderkop revisie is het enige om daar van verlost te worden.
Net even gebeld met een garage die in Volkswagen-Audi-Seat-Skoda-Rover gespecialiseerd is.
Heb ze het probleem voorgelegd,ze zeiden dat ze het zelden hadden meegemaakt dat er klepsealrubbers kapot waren gegaan en dat het olieverbruik te wijten was aan verglaasde cylinderwanden...Verwachte ook dat de kompessie goed was maar wilden wel voor de zekerheid een compressie en lektest doen.
De garage zei dat ze de motor konden flushen met drie verschillende middeltjes en nieuwe olie en filter (prijs 250-300 euro)
Stel de compressie is goed dadelijk wat moet ik dan doen?? Flushen of klepseals laten vervangen?
Ik zou eens een andere garage raadplegen, die ook écht verstand heeft van VAG-motoren. Versleten klepsteelrubbers en klepgeleiders bij deze kilometerstand is min of meer standaard, vandaar dat je dit ook onmiddellijk als suggestie kreeg...
Probeer Coen Donkers in Veghel of Hartog Tuning in Alkmaar eens.
Vandaag eindelijk de auto weggebracht voor een compressiemeting!
Hier het resultaat:
cil 1 : 11 bar
cil 2 : 10 bar
cil 3 : 10 bar
cil 4 : 10 bar
Met olie op de zuigers allemaal + 0.5 bar
Carteronluchting was ook nagekeken en goed bevonden.
Kan ik hieruit concluderen dat het de klepseals icm klepgeleiders zijn?