Goedendag,

Ik heb een probleem met het starten van de auto.
Bij een koude start (of bij het langer dan 10 minuten wegzetten) heeft de auto moeite met starten.

Hierbij moet ik de startmotor soms wel 20 seconden lang laten draaien voordat de motor aanpakt. Eenmaal gestart zijn er geen problemen, en schakelt het vialle systeem na c.a. 30 seconden over op lpg.

Mijn vermoeden gaat uit naar een elektrisch probleem.
De bougies met ontstekingsmodule zijn c.a. 5000 km geleden vervangen. Dit sluit ik dan ook uit.
Uitlezen met VAGCOM geeft de melding dat er iets met de fuel pump relais aan de hand is (output open). Maar deze melding was er ook al toen de auto wel goed startte.

Ter controle heb ik de brandstofleiding voor de galerij nog even losgehaald om te kijken of de brandstofpomp werkt. Pas wanneer de startmotor wordt bediend begint er benzine uit de leiding te stromen. Op de pomp werkt dan ook 12 volt. Ik heb een klein vermoeden dat deze ook al moet pompen wanneer het contact wordt aangezet maar dit weet ik niet zeker. Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven ?

Bezoek bij een garage heeft me weinig verder geholpen. Deze grappenmakers wilden gelijk de bobines vervangen (200,- p/stuk) etc. zonder met een fatsoenlijke diagnose te komen. Zulke beunhazen heb ik eigenlijk weinig zin in.

Iemand enig idee wat het kan zijn, of hoe ik mogelijke andere oorzaken kan testen en uitsluiten ?