Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Beste Forumleden,

    Eerst zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben Jorrit, woon in Kaapstad (Zuid-Afrika) en ben de trotse bezitter van een A4 1.8T 190PK S-Line.
    De auto heeft ongeveer 225.000km op de klok staat en rijdt voortreffelijk! Ik zou bijna niets anders meer willen.

    Echter... Ik zit nu met het volgende probleem. Ik kom er niet uit. Ik heb al veel forums nagelezen. Voor ik mijn schat naar een dealer of andere garage breng, verneem ik graag van jullie of jullie het probleem kennen en of jullie er een oplossing voor hebben.

    Zelf denk ik dat het de waterpomp of thermostaat is. Voor het gemak heb ik video's op youtube gezet.


    Nadat de temperatuur over de 120 graden was gekomen kwam ik thuis en gebeurde dit onder de motorkap:
    https://youtu.be/TCxPPrNrYu0

    Als de motor stationair loopt, zonder dat de fan aanstaat, is dit het resultaat. Als de fan wel aanstaat, gebeurd er niets. Dit gebeurde toen ik het systeem probeerde te ontluchten:
    https://youtu.be/cBkKE_KfHG4

    Hier is het rare pompen met de dop van het koelvloeistof reservoir:
    https://youtu.be/cBkKE_KfHG4

    Als de motor boven de 120 graden is geweest, verdwijnt er koelvloeistof. Ik heb nergens een lek kunnen ontdekken. Verder heb ik nog niet naar de bougies gekeken of een compressietest gedaan om te kijken of de kop eruit ligt.

    Wel heb een foutcode in de auto zitten voor de grote ventilator, dat deze het niet zou doen...

    Ik kijk uit naar jullie mening of idee.

    Groeten uit een warm Kaapstad!

  2. #2

    Standaard re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Kan bijna niet missen dat de koppakking gesneuveld is
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    867
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Als je geen lek ziet, dan a) verdampt de koelvloeistof razendsnel (tijdens het rijden) of b) vreet ie het op (koppakking).

    Hoe start de auto? Witte rook uit de uitlaat? Geknetter bij de oliepijlstok als je er een aansteker bij houdt?

    Overigens zou ik de ventilator eerst maken. Als hij alleen KVS bij 120+ graden verliest, doet hij dit niet meer als de motor netjes op 90 blijft blijkbaar.
    Audi e-tron Sportback 55 quattro S edition

  4. #4
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.394
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Wordt de radiator wel warm, of de slangen aan de radiator.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brake Bekijk Berichten
    Als je geen lek ziet, dan a) verdampt de koelvloeistof razendsnel (tijdens het rijden) of b) vreet ie het op (koppakking).

    Hoe start de auto? Witte rook uit de uitlaat? Geknetter bij de oliepijlstok als je er een aansteker bij houdt?

    Overigens zou ik de ventilator eerst maken. Als hij alleen KVS bij 120+ graden verliest, doet hij dit niet meer als de motor netjes op 90 blijft blijkbaar.

    De auto start perfect en zonder problemen. De motor loopt vlekkeloos en tijdens het rijden met ik verder niets. Geen witte rook uit de uitlaat.
    Dat geknetter bij de pijlstok ga ik eens proberen. Neem aan dat ik dat moet proberen bij een warme en lopende motor?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    Wordt de radiator wel warm, of de slangen aan de radiator.
    Beiden slangen worden warm. De temperatuur blijft ook even op 90 hangen voor hij verder oploopt.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    46
    Posts
    242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Komt er koelvloeistof uit het bovenste slangetje op je expansievat bij draaiende motor? Zo ja, verder zoeken. Indien nee, waterpomp vervangen...

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WillemB Bekijk Berichten
    Komt er koelvloeistof uit het bovenste slangetje op je expansievat bij draaiende motor? Zo ja, verder zoeken. Indien nee, waterpomp vervangen...
    Ik heb een video genomen. Er komt enkel stoom uit en af en toe een plasje vloeistof. Als ik gas geef, komt het uit het expansievat ipv de slang.

    https://youtu.be/dEuvxyE3hqE

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    46
    Posts
    242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Kijk eerst maar eens naar je waterpomp. Er wordt veel te weinig koelvloeistof rondgepompt lijkt wel. Ik vind je koelvloeistof overigens ook wel erg waterig lijken, klopt dat? Als er veel water in zit en de boel wordt warm is het niet zo gek dat de druk oploopt en het niveau daalt. Kookpunt ligt dan uiteraard veel lager dan bij koelvloeistof, waardoor de boel verdampt...
    Als het blok erg heet is geweest hoop ik voor je dat de kop nog heel is.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WillemB Bekijk Berichten
    Kijk eerst maar eens naar je waterpomp. Er wordt veel te weinig koelvloeistof rondgepompt lijkt wel. Ik vind je koelvloeistof overigens ook wel erg waterig lijken, klopt dat? Als er veel water in zit en de boel wordt warm is het niet zo gek dat de druk oploopt en het niveau daalt. Kookpunt ligt dan uiteraard veel lager dan bij koelvloeistof, waardoor de boel verdampt...
    Als het blok erg heet is geweest hoop ik voor je dat de kop nog heel is.
    Er zat koelvloeistof in. Maar doordat hij zo nu en dan wag uitspuugt, vul het het bij met water. Daardoor is het idd meer waterig.
    Het maakt niet uit of er water of koelvloeistof inzit. In beiden gevallen gebeurd hetzelfde...

    Waterpomp is wel een duur grapje, maar nog altijd voordeliger dan de kop...

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    46
    Posts
    242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Een waterpomp is niet zo duur en vervangen relatief eenvoudig. Ik weet niet zeker of er in jouw auto een pomp zit met kunststof schoepen, maar zo ja; vervang m door één met metalen schoepen. Gaat een stuk langer mee.
    Draait je koelfan als ie warm is? Daar had je een storing op toch?

  13. #12
    SimonSays's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    204
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Check de waterpomp, bij die van mij is die stuk geweest en Coen Donkers had het toen nog nooit mee gemaakt want die lekte alleen als die warm was. Blok is was al helemaal uit elkaar geweest om de kop en dergelijke allemaal te checken. Ging de auto toen ophalen, was net op de snelweg en kon me weer omdraaien. Het was toen iets nieuws want mijn pomp is toen naar Audi opgestuurd en daar kwamen ze erachter dat het de lagers in de pomp waren. Met andere woorden, vervang de pomp en het is denkelijk opgelost.
    Laatst gewijzigd door SimonSays; 22-12-15 om 18:39.

  14. #13
    Antoineveld's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    248
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Wat ik even niet helemaal begrijp, je geeft aan dat je grote fan het niet doet. Je hebt zelfs immers een foutcode, maar volgens mij ook zelf geconstateerd. Waarom maak je niet eerst iets waarvan je 100% zeker weet dat deze kapot is. Wat nog helemaal toevallig is, is dat deze fan ook een functie heeft en dat is ervoor om te zorgen dat de koelvloeistof wordt gekoeld indien de auto stil staat voor bijvoorbeeld een stoplicht en daardoor geen rijwind krijgt.

    Of dit laatste er nu wel of niet mee te maken heeft, ik zou altijd eerst duidelijke gebreken op te lossen, alvorens een waterpomp, koppakking of wat al dan niet meer te vervangen, want dat is gissen. Dat de fan kapot is, is blijkbaar een feit. Misschien zijn je problemen wel weg als de fan gemaakt is, wie weet

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    38
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8T raakt oververhit en koelvloeistof verdwijnt

    Hey allemaal,

    Sorry voor mijn late reactie. Ben erg druk geweest met werk en het is hier nu zomer. Dat betekend lekker van het weer genieten.

    Mijn auto is vorige week in de werkplaats geweest en het bleek dat de thermostaat kapot was.
    Nu inmiddels alweer 500km verder zonder problemen.

    Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.

    Groeten uit een zeer warm en zonnig Kaapstad!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •