Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Advies nodig: nieuw gemonteerde LUK koppelingset werkt niet naar behoren

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    42
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Advies nodig: nieuw gemonteerde LUK koppelingset werkt niet naar behoren

    Dag allen,

    Ik ben voor het eerst op dit forum en hoop door de aanwezige kennis hier een juiste beslissing te nemen ten aanzien van het volgende:

    De koppelingset van mijn audi a4 benzine 2.0 130 pk uit 2002 was aan vervanging toe. Via auto-onderdelen24.com heb ik een complete set van het merk LUK gevonden voor €312 voorzien van dubbel massavliegwiel, drukgroep, koppelingsplaat en druklager.

    Deze heb ik door een garage laten monteren waar ik reeds eerder reparaties heb laten doen. Alles wel zo leek het. Tot er een zingend geluid hoorbaar werd vrijwel meteen de eerste dag na reparatie. Ik wist niet precies waar het geluid vandaan kwam maar toen viel op dat het te horen was bij het intrappen van de koppelingspedaal. Ik, met beperkte technische kennis, dacht dat e.e.a. misschien ingereden moest worden en dat het geluid vanzelf zou verdwijnen. Niet dus. Daarbij kwam ook nog dat het pedaal bij intrappen redelijk hard trilde.

    Ik heb de garage weer gebeld en en ben langs geweest. En ja zal het niet geloven maar op het moment dat ik het geluid wilde laten horen was het er niet. Het trillen ook niet. Dat is dus het vreemde. Van de 10 x dat ik rij is er 7 keer wel trilling en "gezang". Ik weer naar huis en de dag daarna was het weer hoorbaar. Weer naar de garage, de brug op, en toen was het weer hoorbaar. Het geluid komt vanuit de versnellingsbak en duidelijk alleen hoorbaar bij intrappen van het pedaal, Verder loopt hij smooth. Conclusie garage: mogelijk fabrieksfout.

    Ik heb contact opgenomen met auto-onderdelen24.com en ik moet dus:
    - een garantieformulier invullen
    - de onderdelen demonteren en retour sturen
    - alle bonnen van gemaakte kosten mee sturen

    en dan binnen 4-8 weken krijg ik bericht van de fabrikant LUK OF ze het een technische defect vinden en mij een nieuwe set inclusief alle kosten vergoeden. In de tussentijd adviseert auto-onderdelen24.com mij om wel een nieuwe set alvast te kopen met 10% korting en gratis verzendkosten zodat ik wel gewoon kan rijden. Ik gaf aan dat ik dus minstens €450 euro moet gaan betalen niet zeker wetend of de fabrikant mij in gelijk stelt. En dat ik dat dus best een onzekere situatie vind.

    En ik twijfel ook over de mogelijk die bestaat dat de onderdelen mogelijk verkeerd zijn gemonteerd en de schuld dus bij de garage ligt.

    Stel dat LUK aangeeft dat het geen fabrieksfout betreft, dan ben ik dus de lul en kan ik naar mijn centen fluiten (2 x een set, 2 x monteren, 2 x demonteren)

    Ik denk zelf eraan om met de garage zwart op wit te bedingen dat als dat het geval is de garage voor de kosten moet opdraaien.


    Nou, best een lang verhaal. Hoop dat de situatie zo duidelijk is. Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee? en wat zouden jullie adviseren aan te ondernemen stappen?

    Mijn dank ik groot!

  2. #2

    Standaard Re: Advies nodig: nieuw gemonteerde LUK koppelingset werkt niet naar behoren

    Zeker weten dat je voor dat geld een dubbelmassa vliegwiel hebt gekregen? Linkje naar je aanschaf? Voor dit geld zou ik eerder een (goedkoop) enkelmassa vliegwiel verwachten, en daarbij heb je over het algemeen meer bijgeluiden uit de bak dan bij een dubbelmassa (daarom zit-ie er in, trillingen en geluid). Dat kan bij performance koppelingen zelfs klinken alsof er een bak moeren in je versnellingsbak is losgelaten.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Advies nodig: nieuw gemonteerde LUK koppelingset werkt niet naar behoren

    Ik zou dit eerder zoeken in een slechte druklager of rotte naaldlager in de krukas. Die 2 lagers worden gebruikt bij het intrappen van de koppeling, anders staan deze 'stil'.

    Mij lijkt dat je de garage moeilijk aansprakelijk kan stellen, jij hebt immers de onderdelen geleverd. Het wordt dan moeilijk om te bewijzen of het om een montage fout of materiaal defect gaat om zo evt de kosten te gaan verhalen. Je zou eigenlijk door een andere garage een diagnose moeten laten doen.

    Achteraf wonen is mooi, maar daarom kun je in dit soort reparaties beter de garage ook de onderdelen laten regelen. Als er dan iets niet goed is heb je tenminste garantie bij dezelfde partij.

    En wat bastet zegt, 312 euro voor een complete set met 2m vliegwiel klinkt eigenlijk sterk. Het vliegwiel zelf kost al dit bedrag (of zelfs meer)
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 12-01-16 om 10:42. Reden: typo

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.884
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies nodig: nieuw gemonteerde LUK koppelingset werkt niet naar behoren

    Meer, koppelingsplaat en drukgroep is doorgaans 200+ euro. Mij lijkt voor een set met tweemassavliegwiel een bedrag van rond de 700-800 euro niet heel raar.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    42
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Advies nodig: nieuw gemonteerde LUK koppelingset werkt niet naar behoren

    Dank voor deze eerste reacties.

    Hierbij een link naar de koppelingset: http://www.auto-onderdelen24.nl/luk/971834 die is oorspronkelijk ook rond de 800 maar wordt aangeboden met een dikke korting.

    Is het een reële optie om bijvoorbeeld niet een compleet nieuwe set te claimen maar bijvoorbeeld alleen de druklager? Dan minimaliseer ik mijn kosten, rekeninghoudend dat ik twijfel of ik mijn geld überhaupt wel terugkrijg.

    Dank!


  6. #6
    sjefkuh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Leeftijd
    34
    Posts
    81
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies nodig: nieuw gemonteerde LUK koppelingset werkt niet naar behoren

    Zelf ook eens een zingend geluid gehad in de bak van mijn Lexus (wel met rwd, scheelt dan misschien in mechanica als deze audi in de bak).
    Dat was achteraf toen de garage de koppeling en bak bekeek, de schuld van de prise-as lager (beetje gaar).
    Pas voor mijn b6 de koppelings set prijsopgave laten doen, goedkoopste was nog 330 zonder de dubbel massa vliegwiel, dan kwam er 300a350 bij.
    Audi A4 B6 avant 1.9TDI - Pro-line

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •