Xenon units stellen hun hoogte automatisch in mbv een hellingsensor die aan de ophanging gekoppeld zit. Xenon kan je (dacht ik) nooit handmatig afstellen vanwege het feit dat het nogal verblindend kan zijn.
Hallo,
Ik heb in duitsland een set orginele xenon koplampen gekocht voor mijn audi A4 (B6).
Vervangen was vrij simpel, 4 torx van de halogeen koplampen los en eruit schuiven. Nieuwe xenon koplampen plaatsen, aansluiting van de stekker is exact hetzelfde klikt er zo op. Contact aan en xenon verlichting werkt......wat een verschil.
Echter zit er in de auto een knopje waarmee ik de oude koplampen electronisch in 4 standen (hoogtes) kon zetten, dit werkt nu niet meer. Vreemd want in de xenon lampen zit dezelfde verstel motor. Wie kan mij hiermee helpen of weet wat de oorzaak is?
Ik ben in het bezit van VAG com.
Zoek functie in het forum al gebruikt maar kon er niks over vinden, wel genoeg soortgelijke onderwerpen maar geen oplossingen.
Alvast bedankt, groetjes Maurice
Af fabriek xenon is uitgerust met dynamische hoogteverstelling (sensoren op de ophanging) en wordt dus niet meer met een knopje naast je lichtschakelaar geregeld.
Retrofitting originele xenon lampen kan dus wel maar dan zal je ze zelf moeten afstellen met de stelschroeven achterop de koplampunits.
Je hebt dan wel een vaste stand van je koplamp en dat is niet de beste oplossing.
Setjes voor de hoogteverstelling heeft kufatec.de dacht ik.
Wil je het helemaal goed doen dan moet je ook nog een koplampsproei-installatie plaatsen en dat is wat lastiger.
De regelgeving in NL is nogal soepel want de xenon aftermarketsetjes zijn hier toegestaan op wagens tot bj 2006. Hierna pas ben je in NL ook verplicht de dynamische hoogteregeling en de koplamp sproei-installatie te plaatsen.
Oke, bedankt. Standaard xenon is dus niet van binnenuit verstelbaar maar stelt automatisch dmv sensoren.
Weet iemand hoe je met VAG de xenon kan activeren (ben in het bezit van VAG COM)? Zal denk ik niet veel uitmaken nu branden ze ook prima. Moet trouwens wel zeggen dat het een aardige verbetering is, licht opbrengst is echt super.
Groet Maurice
Heb het toch voor elkaar, na wat soldeer werk en overbouwen van diverse onderdelen van de orginele(halogeen koplampen) naar de xenon koplampen werk het systeem, ik heb nu orginele xenon koplampen en de orginele hoogte regeling in de auto werkt.
In ieder geval bedankt voor de info,
Groet Maurice
PS is er iemand die weet waar in vagcom xenon aangezet moet worden, alles werkt nu prima maar is toch mooi als de computer het ook weet......
Denk niet dat dat nodig is, gezien je geknutsel met de motoren, of gaat het om de BIS melding?
Alles werkt, xenon lampen origineel, passen er zo in. De stekker kan je zo aansluiten is plug en play (geen adapters etc.) je moet enkel je stelmotor van de halogeen lamp overzetten in de originele xenon lamp en dan de volgende bedrading aanpassen zodat je handmatige hoogte regeling werkt.
Here's the story.
I have a pair of OEM Xenon headlights with Ballast and Bulbs for sale, which are suitable for a B6 A4.
Ideal as a (nearly) plug and play upgrade for those with Halogen headlights.
I purchased themto replace the halogen headlights in my A4, but at around the same time, came accross a pair of S4 headlights, which are bi-xenon, and fitted those instead.
These are the original Audi headlights, new and unused -(plugged in to test but never fitted or driven)
To fit, they are plug and play, however some work will be needed to get headlight levelling to work (using the original electric adjustment on the dashboard)
The headlight levelling motor connection on the xenon headlight is a 4 wire connection
The headlight levelling motor connectio on the halogen headlight is a 3 wire connection.
You will need to cut the 3 wire connector from the halogen headlight, and connect it to the wiring on the Xenon headlight. The wiring is:
Headlight levelling motor side------------- Car side
Blue -------------------------------------Black
Black------------------------------------ Brown
Brown----------------------------------- Blue
------------------------------------------White (no connection)
The wiring change is made inside the headlight, no changes are made to the car wiring.
If you don't care about electric headlight levelling (and to be fair how often do you adjust it) then this is a plug and play solution, and will work out of the tin.
If you want working headlight levelling, then it's probably about 10 minutes work, assumming you can solder.
The advantage of this is that you do not need to worry about where to fit the ballasts, as they fit into the headlight, and you do not need to worry about the beam pattern as they use the correct Xenon projector.
The Ballast is made my Valeo, and the Bulb's by Osram. The headlights have seen 0 miles, and are as good as new.
To be honest, I'm not sure how much they are worth and so am open to offers. I'm pretty sure originally, I paid £300 per headlight, and £400 for the ballasts and Bulbs.
If you live near me, then I would be willing to assist with fitting.
Cheers,
Ray
Met dank aan een ander forum....
Groet Maurice