turbo kapot, verstuiver, lekke slang enz.. kan een hoop zijn.
zwarte rook? da`s roet.
blauwe rook = Olie (dus turbo o.i.d.)
Witte = water/koelvloeistof.
Als je auto echt heel erg zwart rookt kan het best een verstuiver of zo zijn.
Laat je auto even testen bij een garage.
Goedemorgen Bastiaan,
het is bij het optrekken. Zowel bij halfgas als bij volgas. Hij verbruikt niets meer als normaal. 1 op 14 ongeveer. Het is één van de vele gebreken aan deze auto. Maandag a.s. word er een keuring door Dekra gedaan. Dan kom ik er wel achter hoop ik.
Is het niet de nromale roetpluim die je, vooral `s avonds door koplampen die achterop schijnen, bij diesels ziet met optrekken?
Bij mij geeft ie vooral VEEL zwarte rook als ik onder de 2000 toeren zit en gas geef. Wat ik ook laatst had, weet niet of het ermee te maken heeft is het volgende:
- Op de snelweg ongeveer 130km/u, wil wat gas bij geven, opeens helemaal niks meer....totaal geen vermogen en hij komt niet boven de 3000rpm. Alsof hij in een veilige modus loopt. Heb hem aan de kant gezet, opnieuw gestart en hij deed het weer normaal. Twee keer gehad. Iemand een idee?
- Tweede vage verschijnsel, rond de 2000-2300 rpm stottert hij bij licht gas. Wat kan daar de reden van zijn?
Thanks!
Ik zou maar bij een dieselspecialist langs.
Mijn toenmalige A4 2.5 tdi 2001 180 pk rookte helemaal niet. Na distributiewissel wel een beetje. Ik heb toen een dieselspecialist alles laten chekken en de rook was weer weg.
Mijn huidige A4 3.0 tdi rookt helemaal niet en die ruik je zelfs niet eens meer!
Ben inmiddels naar de dealer geweest waar ik hem heb gekocht, zat immers nog garantie op. Bleek dat een van de intercoolers gescheurd was. Deze wordt vervangen en dan zijn hopelijk de klachten voorbij. Verklaart wel een hoop van de klachten in ieder geval, veel pluimen, hoog verbruik etc...
Wordt vervolgd...
Gescheurde intercooler zou het idd kunnen zijn. Wat ook kan is een verstopte carter ontluchting. Als de auto straks nog zo erg rookt dan zou ik het volgende truckje uithalen. Haal het plastiek van het blok, neem de vuldop los, plaats een doek over het gat en zet deze vast met een tierap. Ga vervolgens een stukje rijden. Is de rook dan weg vervang dan de carter ontluchting. Carter ontluchting wordt vaak vergeten maar op deze manier is het snel vast te stellen.