0W30 is te dun, 5W30 is de juiste (en eigenlijk ook al te dun) voor Longlife.
Bij wie heb je de beurt laten doen?
Vandaag is bij een beurt de olie/oliefilter vervangen bij mijn 2004 Audi A4 1.9TDI. Ik heb zelf altijd Castrol Longlife 5W30 erin gehad en zonodig bijgevuld.
Nu staat op de bon "0W30 Olie (3.6L)".
Is dit de juiste olie voor dit motorblok, ik dacht dat 0W30 te dun is?
0W30 is te dun, 5W30 is de juiste (en eigenlijk ook al te dun) voor Longlife.
Bij wie heb je de beurt laten doen?
Gisterenavond kon ik de garage niet meer opbellen (na 18:00u) derhalve vanmorgen maar even gebeld. Gelukkig is er daadwerkelijk Castrol LL 5W30 in gedaan, maar in het computersysteem staat nog 0W30 en dit staat dus ook (onjuist) op de bon. Ik weer gerust.
0W30 is ooit eens te dun bevonden, het probleem was geloof ik vooral dat er tijdens de koude start niet genoeg olie meer bovenin het blok aanwezig was waardoor je tijdens de beginfase veel slijtage had. Daarnaast is de afschijfweerstand van 0W30 te laag waardoor je dit relatief makkelijk tussen de lagers wegperst. Dit is ook de reden dat ik in mijn getunde 1.9 5W40 heb. De motor draait hier merkbaar mooier op.
Waarom gebruiken fabrikanten dit niet?? Voornamelijk voor de millieu eisen, dunnere olie geeft een lichtere loop en daarmee een lagere emissie uitstoot.
Overigens schrijft VW 5W30 voor voor longlife en 5W40 voor de vaste interval van 15.000km. De olie die ik gebruik (castrol edge) is geen longlife voor VW maar wel weer voor een aantal andere merken. Ik gebruik hem overigens zelf ook maar 15.000km
In mijn 14 jr oude 2.7T heeft de dealer na al die jaren LL 5W30 gebruikt te hebben er toch LL 0W30 Helix Ultra pro in gedaan. Zag het op de nota en was verbaasd. Nieuw beleid voor mij want ik dacht dat het verstandiger was bij het oude te blijven met zo'n oude motor. Zal het maar in de gaten houden door wat meer te peilen.