Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 62

Onderwerp: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    60
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Mijn A4 avant geeft een knak uit het vooronder bij wegrijden en remmen, lijkt alsof de remblokken verschuiven in de klauw althans uit die omgeving komt het vandaan, het gebeurt niet bij inveren of sturen alleen bij remmen, KNAK.... gas bij geven KNAK. dus m.a.w. alleen als ik geremd heb en gas bij geef, als ik zonder te remmen gas geef hoor ik niks.......ook niet als ik meerdere malen achter elkaar rem, pas als ik dan weer gas geef...... KNAK.
    Het is moeilijk uit te leggen maar hoop dat de lezer het begrijpt...

    Wie heeft er ervaring met fenomeen?

  2. #2
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Komt bekend voor, @Bastet heeft hetzelfde probleem en is er al een hele tijd mee bezig.
    Zodra het probleem gevonden is wordt het bekend gemaakt.
    Als je de oplossing hebt horen we het graag.
    A4 B6 Avant, work in progress

  3. #3

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Als het klinkt alsof er metaal-op-metaal of schroefdraad langs een rand schuurt, dan heb je hetzelfde probleem als ik denk ik. In de afgelopen 1,5 jaar heb ik 99% van het onderstel vervangen, en vaak lijkt het even weg om alsnog weer terug te komen.

    Ik heb de draagarmen allemaal vervangen, samen met alle stabilisatorstangdelen. Ook de schokdempers vervangen (schroefset geplaatst), stuurhuis, stuurkogels, en alle bouten/ringen/moeren. Remmen vervangen door Porsche bigbrakes, maakten het probleem veel erger.

    Dat laatste doet mij dus vermoeden dat het niet zozeer in de remmen zit, maar in de lastwisseling van inveren/loskomen bij remmen/gasgeven, en dat effect wordt versterkt door de sterkere remmen.

    Helaas is mijn probleem dus NIET weg.

    Vandaag breng ik de A4 naar m'n opslagruimte, en wordt-ie geschorst. In de komende maanden wil ik ALLES loshalen en controleren, en dan ook echt alles. Mocht jij nog wat vinden, kan je dat dan laten weten?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    60
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Als het klinkt alsof er metaal-op-metaal of schroefdraad langs een rand schuurt, dan heb je hetzelfde probleem als ik denk ik. In de afgelopen 1,5 jaar heb ik 99% van het onderstel vervangen, en vaak lijkt het even weg om alsnog weer terug te komen.

    Ik heb de draagarmen allemaal vervangen, samen met alle stabilisatorstangdelen. Ook de schokdempers vervangen (schroefset geplaatst), stuurhuis, stuurkogels, en alle bouten/ringen/moeren. Remmen vervangen door Porsche bigbrakes, maakten het probleem veel erger.

    Dat laatste doet mij dus vermoeden dat het niet zozeer in de remmen zit, maar in de lastwisseling van inveren/loskomen bij remmen/gasgeven, en dat effect wordt versterkt door de sterkere remmen.

    Helaas is mijn probleem dus NIET weg.

    Vandaag breng ik de A4 naar m'n opslagruimte, en wordt-ie geschorst. In de komende maanden wil ik ALLES loshalen en controleren, en dan ook echt alles. Mocht jij nog wat vinden, kan je dat dan laten weten?
    Hhmm, apart. Dat gevoel van lastwisseling heb ik ook, Net bij mijn maat geweest, expert bij de ANWB eerste diagnose ........misschien toch de remblokken die op en neer bewegen maar blijft vaag.
    Volgende week gaat hij bij hem op de brug en gaat hij kijken waar het zit, er zit ergens speling op het kan geen kwaad echter is het irritant, eerst weekje op vakantie.

  5. #5

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Irritant is het zeker. Wel kwamen we er bij @Bas82 achter dat een aantal bouten onderin niet goed vastzaten (subframe, onder meer), waardoor na aandraaien andere bijgeluiden flink erger werden (onderstel piepjes). Sindsdien heb ik het fenomeen niet (bewust) meer gehoord, maar, daarbij moet gezegd dat ik de auto ook heb ontzien de laatste weken (ivm lading achterin en hard remmen, maar ook ivm olielekkages).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Komt uit de wiellagers...
    Ik had het ook, na vervangen van de lagers is het weg.
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  7. #7

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rogek Bekijk Berichten
    Komt uit de wiellagers...
    Ik had het ook, na vervangen van de lagers is het weg.
    Dat is bij mij nog niet vervangen, zou dus best kunnen. Enig idee van de techniek waarom het daarvandaan kan komen? En waarom het dan niet vaker gebeurt, of erger wordt?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Uit de lagers ja?
    Das wel een idee om naar te kijken en ook niet een van de duurste dingen om te vervangen.
    A4 B6 Avant, work in progress

  10. #9
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Sterker nog, bij mij kwam uit m'n linker wiellager een gevoel alsof m'n schijven zo krom als een hoepel waren...
    En dat kwam en ging....
    Niet constant maar meestal na een langere rit ( rij dagelijks Limburg -> Eindhoven en vlak bij het werk gebeurde dat dan )

    Soms zelfs zo erg dat je een metaalachtig gerammel hoorde alsof er een wiel los zat...
    Gewoon heel apart..

    ik heb ook alles vervangen, remmen, schijven, blokken, draagarmen ( alles aan de linkerkant ) pas toen ik het fuseestuk los had liggen kwam ik erachter dat er gruwelijk veel speling op m'n wiellager zat..
    horizontaal niet maar wel verticaal en axiaal.

    dit was pas te voelen op het moment dat hij helemaal uitgebouwd was...

    Aan de rechterkant heb ik ook nog zoiets van een trilling, daar gaat dus hetzelfde gebeuren, onderste grote draagarm is al vervangen, bovenste komen ook nog en wiellager ook nog.

    Het zijn inderdaad niet de kosten maar wel het laatste waar ik aan dacht.

    Er bleef ook niks verder meer over...

    Van de andere kant, ik heb een vergelijkbare klacht bij mijn b5 gehad, hier was na het vervangen van de onderste draagarmen ook het probleem weg.
    Daar was het een kwestie van erg veel speling op de onderste kogels.

    Geluiden van wiellagers ken ik zelf het beste uit m'n vw corrado/ seat cordoba tijd..
    Daar kwam het soms zelfs voor dat als je naar achteren uit een parkeer vak draaide, dan naar voor reed, je ook een klak hoorde..
    Dat was het zetten van de wiellagers in het fuseestuk, zelfde verhaal, wiellagers vervangen, opgelost.
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  11. #10

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Het 'zetten' bij vooruit/achteruit herken ik ook (aanrijden met 20km/u, stevig remmen, achteruit rijden), evenals het 'losse wielen' gevoel. Al enkele keren gestopt langs de weg om alle bouten na te trekken (die dan overigens keurig vast zaten).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #11
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Het 'zetten' bij vooruit/achteruit herken ik ook (aanrijden met 20km/u, stevig remmen, achteruit rijden), evenals het 'losse wielen' gevoel. Al enkele keren gestopt langs de weg om alle bouten na te trekken (die dan overigens keurig vast zaten).
    ja, dan begin maar met je wiellagers.. waarschijnlijk is het dan weg..
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    60
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rogek Bekijk Berichten
    Sterker nog, bij mij kwam uit m'n linker wiellager een gevoel alsof m'n schijven zo krom als een hoepel waren...
    En dat kwam en ging....
    Niet constant maar meestal na een langere rit ( rij dagelijks Limburg -> Eindhoven en vlak bij het werk gebeurde dat dan )

    Soms zelfs zo erg dat je een metaalachtig gerammel hoorde alsof er een wiel los zat...
    Gewoon heel apart..

    ik heb ook alles vervangen, remmen, schijven, blokken, draagarmen ( alles aan de linkerkant ) pas toen ik het fuseestuk los had liggen kwam ik erachter dat er gruwelijk veel speling op m'n wiellager zat..
    horizontaal niet maar wel verticaal en axiaal.

    dit was pas te voelen op het moment dat hij helemaal uitgebouwd was...

    Aan de rechterkant heb ik ook nog zoiets van een trilling, daar gaat dus hetzelfde gebeuren, onderste grote draagarm is al vervangen, bovenste komen ook nog en wiellager ook nog.

    Het zijn inderdaad niet de kosten maar wel het laatste waar ik aan dacht.

    Er bleef ook niks verder meer over...

    Van de andere kant, ik heb een vergelijkbare klacht bij mijn b5 gehad, hier was na het vervangen van de onderste draagarmen ook het probleem weg.
    Daar was het een kwestie van erg veel speling op de onderste kogels.

    Geluiden van wiellagers ken ik zelf het beste uit m'n vw corrado/ seat cordoba tijd..
    Daar kwam het soms zelfs voor dat als je naar achteren uit een parkeer vak draaide, dan naar voor reed, je ook een klak hoorde..
    Dat was het zetten van de wiellagers in het fuseestuk, zelfde verhaal, wiellagers vervangen, opgelost.
    Precies zoals je omschrijft, rijd parkeervak uit en knak. wiellager vervangen zou het zo simpel zijn, wat kost een wiellager ongeveer en gewoon bij onze VAG vrienden bestellen neem ik aan?

    Bedankt voor je reactie......

  14. #13
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Wiellager ex montage kost je ongeveer 40/50 euro, als je een beetje handig bent lukt vervangen zelf wel.
    Alleen er in persen is wat lastig maar als je bij de gemiddelde garage binnenstapt met een taart of een doos worstenbroodjes onder je arm persen ze ze er wel in voor je.
    A4 B6 Avant, work in progress

  15. #14

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Zou lekker zijn, alleen jammer dat ik dat niet €3500 eerder wist, ondanks vele garagebezoeken voor dit probleem...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #15
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Origineel wiellager van een b6 kost 179 euro bij de dealer..

    90 ex btw heb ik betaald bij Coen donkers voor een originele Audi.

    Imitatie is het goedkoopste ongeveer een 70 euro ex verzendkosten.

    Bij een b5 is het inderdaad iets goedkoper.
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  17. #16
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Lagers haal ik eigenlijk altijd van SKF, goed spul. Wordt ook veel in de industrie gebruikt dus draait ook niet na een paar duizend km in de soep.
    Klopt dat ze iets duurder zijn, voorlagers rond de 70 idd en achter rond de 100 voor de fwd, net maar even opgezocht
    A4 B6 Avant, work in progress

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Lees dit net. Heb momenteel hetzelfde met mijn Audi S4 B6 cabrio: harde, droge metalen tikken uit de voortrein, bij het achteruit en vooruit manoeuvreren tijdens inparkeren etc. Is begonnen na de vervanging van versleten bovenste draagarmen voor. Vandaag zijn de rubbers van de stabilisatorstang gereinigd en ingevet. Als dat niet helpt, denkt de monteur aan de vervanging van de 'kogels', wat erop neerkomt dat de onderste draagarmen voor, vervangen dienen te worden.
    Snijdt dit hout of toch wiellagers?

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    60
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de wiellagers te vervangen, gaat binnen nu en 4 weken gebeuren. Dan weet ik meer.............
    A4 2003 2.4 v6 MT, blauw leder, memory seats, koelkast(tje), standkachel, navi plus, 18" RS4
    A4 2002 1.8T MT

  20. #19
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    bij mij gaat de rest ( wiellager rechts, 3 draagarmen rechts, toplagers, schokbrekers en veren ) ook nog... links is stil alleen met putdeksels en drempels nog wat herrie (toplager waarschijnlijk)..
    geen zin in gezeur, dus vervang gewoon alles...
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: knakkend geluid bij wegrijden en remmen

    Het smeren van de stabilisatorstangen heeft niet geholpen. De auto is vervolgens op de brug gezet en zijn de draagarmen onder, met zowel het gewicht erop als met de wieltjes in de lucht, met een kleine koevoet bevoeld. Hierbij hoorden ze niets opvallends.
    Pas toen de auto weer op de grond stond en links en rechts, de volle uitslag van het stuur werd gebruikt, kwam het knappende geluid terug.
    Het oordeel: vervanging van de onderste draagarmen met originele onderdelen, zeker omdat het een Amerikaans model betreft. Offerte €1150.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •