Sorry hoor, maar kan er in gegaan worden op de vragen die ik stelde? Offtopic roepen dat het bekend is om geen MT te tunen is hier niet aan de orde. Ik wil bijv. technische gegevens van de MT bak hebben als iemand die voorhanden heeft. Deze volwassen man bepaalt zelf dan wel of hij dan 1500-3000 euro apart legt speciaal voor de bak. Zijn tenslotte mijn centjes toch?
Dan zou ik kontakt opnemen met de tuner waar je voor kiest, die moet dat jou kunnen vertellen.
Er zijn helaas tuners die veelal voor het geld kiezen dan mij te voorzien van technische informatie waaruit ik dan een beslissing kan maken. Ik zou graag willen weten wat het probleem is wat er ontstaat als een auto getuned is met een MT bak. Is het de koppel (heb ergens gelezen dat zo'n bak toch 400Nm aan moet kunnen). Is het het lompe gedrag van een bestuurder? Zijn het de componenten die ik wellicht kan vervangen voor sterker materiaal of zit de motor simpelweg aan zijn max.
Wat ik dan jammer vind is dat men hamert op het feit dat ik het niet moet doen, maar technische onderbouwde verhalen hoor ik niet. Bij het tunen krijgen alle slijtage gevoelige onderdelen een extra tik mee, of het nu een automaat is of schakel. Daar ben ik me al van bewust, want zit al bijna 13 jaar in dat "wereldje". Maar wat gaat er nu precies fout met een getunede auto met MT bak?
Ik wil hem niet tunen om sneller bij het stoplicht weg te zijn. Ik tune mijn auto's om een betere rijervaring te beleven en een afgepaste consumptie verbruik te verbeteren. Als er een tuner is die eenzelfde specificaties kan aanhouden zoals hij standaard is, maar toch mijn rijervaring kan verbeteren, dan zou ik dat ook zo doen.
Wat betreft Hartog ben ik juist behandeld via de mail, maar meer dan "ik adviseer dat om niet te doen" kreeg ik niet te horen. Vervolgens zijn er weer tuners die het wel doen, maar die geven mij ook geen informatie waarom weer wel.
Op het eerste gezicht heb ik nu zoiets van, ik doe het niet. Maar om nu de hele tijd in stand S te rijden om mijn rijervaring te verbeteren vind ik ook weer zoiets, want dat gaat ten koste van mijn consumptie verbruik.
Wat Audi over de Multitronic zegt is niet interessant, zij verkopen die dingen. Of hij volgens hen 250, 300, 400, of 800Nm aankan zegt helemaal niets, feit is dat de MT bakken zeker uit de bouwjaren voor 2010 (daarna weten we nog niet omdat de tijd tekort is/weinig km. om een goede meting te doen) simpelweg voor 75% de 200.000km. niet halen zonder grote problemen.
De problemem worden veroorzaakt door een hoog wagengewicht i.c.m. een hoog koppel (of gebruik daarvan).
Als Audi zegt: meneer wij garanderen 400Nm voor deze bak, is dat dan 60.000km. of 120.000km. of 300.000 km.? Ik weet het niet, ik weet wel dat ze veel stuk gaan, dat koppel doodsoorzaak nummer 1 is en dat je daarom niet wilt tunen. Als je het wel wilt en tekent voor problemen met je bak dan kun je het natuurlijk gewoon doen, het is niet verboden, het wordt enkel door alle mensen die het kunnen weten afgeraden.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
400 euro investeren om 0,1-0,2 L per km zuiniger te rijden is echt gekkenwerk ( als je überhaupt zuiniger gaat rijden na tuning). De gerenommeerde tuners roepen niet voor niets dat het argument zuiniger rijden eigenlijk onzin is, of dermate nihil dat een investering in chiptuning niet uit kan.
Met de huidige EU emissie eisen is er zeker wel winst te halen wat betreft zuinigheid. Ik remap zelf de THP motoren van Peugeot en er is zeker een winst te halen. Er is een betere afstelling tussen verschillende factoren. We hebben het zelfs bewerkstelligd dat de uitlaatgassen in de uitlaatspruitstuk 100gr kouder is vergeleken met de EURO4 emissie standaarden van het blok. Dus ik weet niet welke "gerenommeerde" tuners dat roepen, maar met de huidige techniek en emissie-eisen is er opzeker een winst te behalen met het remappen van software.
Ja sorry hoor, maar heeft dat er mee van doen? Ook Audi zal zich aan de EURO4/5 emissies moeten voldoen, dus ja, ook Audi. Misschien moeten jullie je maar eens verdiepen in de huidige emissie eisen en hoe de fabrikanten zich tegenwoordig in alle bochten wurmen om toch snelle auto's op de markt te zetten met een kleinere motor om zo door de EU eisen te komen. En dat doet niet alleen Peugeot. Sterker nog, THP motoren is door BMW/PSA gemaakt om zodoende te kunnen voldoen aan de eisen. En VAG doet dat inmiddels ook al met zijn TSI motoren.
http://www.groenopweg.nl/regeluitleg...ro-5-en-Euro-6
Hoe denk je dat Audi zal reageren op bovenstaande nieuwe normen? Of denk je dat Audi vrijspel heeft op de automarkt. Mag ik even lachen?
Op zich kun je die motor gecombineerd met de MT wel tunen, alleen de tuner zal voorzichtig moeten zijn met de koppelkromme.
Een MT tunen is geen aanrader, maar bij een goede tuner die echt weet wat hij doet, heb je de kans dat je ipv bij 100.000km de bak moet reviseren, maar 150.000km.
Vraag JD eens. Wat zeggen zei?
Het standaard gedrag op een forum. Lekker de nieuwkomer de meest domme antwoorden verkopen, maar vervolgens wel wijzen naar een FAQ die zou moeten gelden voor een nieuwkomer.
Mag gesloten worden.
Er staan 10.000 berichten over MT, tuning en de cominatie daarvan.
Als je dan weer begint en adviezen van prof. tuners en specialisten in de wind slaat roep je iets over je zelf af.
Ik verbaas me over het feit dat dit topic mocht uberhaupt