Loopt de olietemperatuur op, of de koelvloeistoftemperatuur?
Beste Audi liefhebbers,
Wie weet wat de maximaal toelaatbare olietemperatuur is voor een 1.8TFSI ?
Ik heb namelijk het gevoel dat na de zuigermodificatie (Coen Donkers) de temperatuur iets hoger is dan daarvoor.
Het metertje laat nu vrij vaak een temperatuur van tegen de 100 zien na een rustig woon-werk ritje van 20 km.
Voor mijn gevoel was dit voor de fix iets lager.
Ik weet dat die honderd opzich prima is maar wat gaat het deze zomer in Zuid-Frankrijk worden met een aanhanger erachter?
Voorheen liep de olietemperatuur dan nog wel eens op tot 120.
Dat wordt dus ook hoger en ik weet eigenlijk niet wat de (veilige) bovengrens is.
Vandaar mijn vraag, wat de maximaal toelaatbare olietemperatuur?
Meer info over de auto/motor
Motor: CDHA 1.8 TFSI 120pk
Olie: 5W30 Mobil 1 ESP (had voorheen altijd Castrol 5W30 via Forum)
Huidig olieverbruik: 0,4 op 5000km
KM: 160.000
Alvast bedankt!
CubeSparky
Hallo Brake,
Olietemperatuur. Er loopt niks op in de zin dat er duidelijk iets mis is.
Watertemperatuur is nooit veranderd, gaat normaal naar 90 en blijft daar doodstil staan.
Ik wil slechts weten vanaf welke olietemperatuur ik me zorgen zou moeten gaan maken indien de auto
zwaar (buiten temperatuur 30+, vol geladen en aanhanger) belast wordt.
Heb dit laatst trouwens is in de gaten gehouden door dit topic. Maar die van mij is met normaal rij gedrag op snelweg tegen de 98/100 graden.
Bedankt Witalik!!
Fijn te horen dat jouw olie temp vrijwel gelijk is aan die van mij.
Heb overigens van VAG techniek vernomen dat een maximale olie temp van 135 onder zware omstandigheden (Zuid Frankrijk, zomer, aanhanger, bergen etc etc) OK is. Daarboven op gaan letten.
Ok dat is stukkie hoger inderdaad. Zou die dan geen melding geven ? Zou haast verwachten omdat dit digitaal uit te lezen is dat er wel een melding aan gekoppeld zou zijn ?
Geen verstand van de moderne tfsi motoren, maar algemeen geldt dat het ideaal is als de olie-en watertemperatuur (nagenoeg) gelijk liggen. Praktijk is dat de olietemp. vaak net iets hoger ligt dan van het koelwater. Zoals bij jou dus.
De modificatie zal een iets hogere inwendige wrijving opleveren, en dus een iets hogere temperatuur.
Bij mijn oude Coupe met 5-cilinder was de olietemp. zonder oliekoeler altijd strak 130 graden. En bij Duitse Autobahn 140-145...
Dit is echtwel de max zover ik weet voordat de reguliere olie verbrand. Kortstondig 150 graden zou moeten kunnen volgens de geleerden.
Na het inbouwen van een oliekoeler (met een thermostaat) jaren geleden is de olietemp standaard 95 graden, en bij Autobahn een keertje 110-120.