Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Olieverbruik

  1. #1

    Standaard Olieverbruik

    Sinds 2 weken de trotse bezitter van een S-edition met de volgende opties:
    - 180 pk
    - MMI plus;
    - lichtpakket;
    - comfort airco.

    Auto is natuurlijk super, echter vandaag schrok ik van het olieverbruik. Ik heb nu een kleine 1000 km gereden, en ik zag dat het oliepeil al met 1/3 gedaald is. Ik weet zeker dat hij in het begin op helemaal vol stond.
    In het instructieboekje staat dat hij tot maximaal 0.5 l/ 1000 km mag gebruiken en de eerste 5000 km zelfs nog wel meer, maar dat is toch wel erg veel. Dat zou betekenen dat je om de 2000 km een liter olie er bij moet gooien.
    Hebben jullie dezelfde ervaring ? Is het niveau na 1000 km ook zo ver gezakt ?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.882
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik

    Wat voor motor?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Olieverbruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Wat voor motor?
    2.0T, benzine dus

  4. #4

    Standaard Re: Olieverbruik

    IK heb een 1.8T gechipt naar 211pk en ik heb nu bijna 400km op de teller. Tot mijn verbazing zag ik de oliepeilmeter op ca. 80% staan.
    Ik heb heel rustig gereden want ik ben 'm nog aan het inrijden. Moet er wel bijzeggen dat ik ook een BMW 1-serie heb er die wil ook nog wel eens wisselen qua niveau.
    Bye bye A4 Avant S-Edition..
    Huidige: BMW 328iA Touring M-Sport 2013 & Audi A3 SB S-Line S-Tronic 2014

  5. #5

    Standaard Re: Olieverbruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MWT Bekijk Berichten
    IK heb een 1.8T gechipt naar 211pk en ik heb nu bijna 400km op de teller. Tot mijn verbazing zag ik de oliepeilmeter op ca. 80% staan.
    Ik heb heel rustig gereden want ik ben 'm nog aan het inrijden. Moet er wel bijzeggen dat ik ook een BMW 1-serie heb er die wil ook nog wel eens wisselen qua niveau.
    Ik ben dus niet de enige.

    Hoe heb je trouwens gemeten ? Meestal als ik tijdens het rijden het oliepeil wil checken, wordt het direct op het display weergegeven. Maar soms komt het voor dat de melding verschijnt, dat het oliepeil pas wordt getoond als de motor warm is, en de motor minimaal 2 minuten heeft uitgestaan.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.882
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik

    Tijdens het inrijden wil een motor meestal niet zijn volle vermogen geven en wat meer olie verbruiken. Na de inrijperiode stabiliseert dit, mits je 'm normaal inrijdt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard Re: Olieverbruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dreamer4all Bekijk Berichten
    Ik ben dus niet de enige.

    Hoe heb je trouwens gemeten ? Meestal als ik tijdens het rijden het oliepeil wil checken, wordt het direct op het display weergegeven. Maar soms komt het voor dat de melding verschijnt, dat het oliepeil pas wordt getoond als de motor warm is, en de motor minimaal 2 minuten heeft uitgestaan.
    Ik heb gewoon gekeken na een rit van zo'n 30km. De motor liep nog, ik was aan het spelen met de MMI. Ik zal het in de gaten houden. Het lijkt me dat Audi er ook over heeft nagedacht. Meten met een draaiende motor heeft natuurlijk geen zin.
    Bye bye A4 Avant S-Edition..
    Huidige: BMW 328iA Touring M-Sport 2013 & Audi A3 SB S-Line S-Tronic 2014

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Olieverbruik

    Net weer gekeken naar het oliepeil: Helemaal weer vol !!
    En ik heb er echt geen druppel olie bijgegooid. Wel net getankt. Daar kan het toch niet mee te maken hebben ?

    Vreemd...

  10. #9

    Standaard Re: Olieverbruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dreamer4all Bekijk Berichten
    Net weer gekeken naar het oliepeil: Helemaal weer vol !!
    En ik heb er echt geen druppel olie bijgegooid. Wel net getankt. Daar kan het toch niet mee te maken hebben ?

    Vreemd...
    Door het draaien van de motor wordt de olie rondgepompt door het blok. Daar waar de wrijving plaats vindt.
    De peil stok zit onder in de carter. Peilen minimaal na 10 minuten nadat de motor stil staat. De olie moet nml. wel de kans krijgen weer naar de carter te zakken........ Heb ik wel opgelet op school?

  11. #10

    Standaard Re: Olieverbruik

    dat inderdaad. peilen doe je na een rust periode van ca. 10 minuten.

    de motor zal in de eerste 1000 km meer verbruiken dan later in zijn leven, dus wel in de gaten houden.
    Eerste: 3.0 TDI A4 Avant S-line bijna vol
    Huidig: 3.0 TDI A4 Avant Pro-Line Business Vol

    Mijn showroom: http://www.audiforum.nl/forum/Audiforum-showroom/1365

  12. #11

    Standaard Re: Olieverbruik

    Na 1800 km staat het oliepeil nu halverwege, ik heb maar vast een liter olie (VW504) gekocht, yust in case.
    Ik zag trouwens ook het volgende bericht (nr 12):

    http://forums.audiworld.com/showthre...2773474&page=2.

    Als ik het goed begrijp geeft de dealer aan dat het normaal is dat de 2.0T wat meer olie verbruikt: ongeveer 1 liter op 15000 km (een halve kwart gallon per 5000 miles).

  13. #12

    Standaard Re: Olieverbruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dreamer4all Bekijk Berichten
    Na 1800 km staat het oliepeil nu halverwege, ik heb maar vast een liter olie (VW504) gekocht, yust in case.
    Ik zag trouwens ook het volgende bericht (nr 12):

    http://forums.audiworld.com/showthre...2773474&page=2.

    Als ik het goed begrijp geeft de dealer aan dat het normaal is dat de 2.0T wat meer olie verbruikt: ongeveer 1 liter op 15000 km (een halve kwart gallon per 5000 miles).
    De T5 die ik vanaf nieuw heb gereden luste in het begin ook meer dan nu. Olie verbruik is niet 100% te voorkomen. In een koude motot zit er meer speling in de onderdelen dan als hej op bedrijfs temperatuur is.

    De extra vervuiling door de verbrande olie even buiten beschouwing gelaten vindt ik het wel fijn dat de auto iets verbruikt. Laten we wel zijn 30.000-60.000 km op dezelfde olie lijkt mij met m,n boeren verstand (ondanks het verhaal dat de olie van tegenwoordig zoooo goed is. (Meestal napraterij...)) niet bevordelijk voor de motor.

  14. #13

    Standaard Re: Olieverbruik

    Tja, ik ben misschien gewoon verwend door m'n vorige auto, een Skoda Octavia TDI 88kW.
    Deze had nagenoeg geen verbruik. Voor elke verversbeurt (om de 15.000 km) was de daling van het oliepeil zo goed als niets. Zelfs niet na 360.000 km !

    Maar vanwege jullie ruststellende woorden (waarvoor dank), begrijp dat jullie dus ook een daling zien op het display in het oliepeil. Of niet ?

  15. #14

    Standaard Re: Olieverbruik

    de mijne heeft nu 9300 km gelopen, en verbruikte in het begin ook wel. Heb me er niet zo druk om gemaakt, en het lijkt nu minder te worden....
    Eerste: 3.0 TDI A4 Avant S-line bijna vol
    Huidig: 3.0 TDI A4 Avant Pro-Line Business Vol

    Mijn showroom: http://www.audiforum.nl/forum/Audiforum-showroom/1365

  16. #15
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Olieverbruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Watermann Bekijk Berichten
    De extra vervuiling door de verbrande olie even buiten beschouwing gelaten vindt ik het wel fijn dat de auto iets verbruikt. Laten we wel zijn 30.000-60.000 km op dezelfde olie lijkt mij met m,n boeren verstand (ondanks het verhaal dat de olie van tegenwoordig zoooo goed is. (Meestal napraterij...)) niet bevordelijk voor de motor.
    Als de auto niets verbruikt kun je toch gewoon de olie laten verversen.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  17. #16

    Standaard Re: Olieverbruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Golfer Bekijk Berichten
    Als de auto niets verbruikt kun je toch gewoon de olie laten verversen.
    Natuurlijk kun je de olie verversen voordat de kmtrs op de teller staan. Je zult echter op de vaste service beurten olie verwisseld krijgen. Dit kan niet anders i.v.m. de stempels.
    De enige keuze die je dan hebt is om ook op de halve km stand van de onderhouds interval al je olie te verversen, of wil je de helft van de olie er af laten aflopen en de dop er in de olie stroom weer in draaien.:-/ ......................................
    Tussen iedere onderhouds interval nog eens naar de garage om alle olie te laten verversen vindt ik met de longlife olie prijzen nu ook weer iets te gortig... Dusssssssssss
    A4 Avant Daytona ABT met de bekende ringen, pijpjes, stripjes en de skirts voor later........

  18. #17

    Standaard Re: Olieverbruik

    Je kunt makkelijk 30.000 km op dezelfde olie rijden. Waarom denk je dat Audi het dan voorschrijft? Gezien de crisis zouden ze je liever elke maand zien want dan kunnen ze weer een factuur sturen. Olie-verversen is natuurlijk goed maar de vraag is natuurlijk hoeveel beter het is? Het is voor gewone stervelingen zoals wij niet meetbaar. Het zit eigenlijk meer tussen je oren, net zoals die extra dikke kabels voor je stereo en je HDMI-kabel van €100,-. Dat is ook beter maar niet te horen/zien.
    Bye bye A4 Avant S-Edition..
    Huidige: BMW 328iA Touring M-Sport 2013 & Audi A3 SB S-Line S-Tronic 2014

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •