Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Start/stop, hoe bevalt dit?

  1. #1

    Standaard Start/stop, hoe bevalt dit?

    Hallo allemaal! De nieuwe motoren zijn in een aantal gevallen uitgerust met het start/stop systeem. Ik heb nog nooit met een dergelijk systeem gereden en ben benieuwd naar jullie ervaringen? Verder begrijp ik dat er ook een schakelindicator op zit, werkt dit een beetje of is het irritant?

    JD

  2. #2
    cactus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    57
    Posts
    777
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnDoe77 Bekijk Berichten
    Hallo allemaal! De nieuwe motoren zijn in een aantal gevallen uitgerust met het start/stop systeem. Ik heb nog nooit met een dergelijk systeem gereden en ben benieuwd naar jullie ervaringen? Verder begrijp ik dat er ook een schakelindicator op zit, werkt dit een beetje of is het irritant?

    JD
    vergeet niet te vragen naar standmotor, hoe bevalt quattro?, leer of alcantara?, 3zone airco.....
    A4 Avant 1.8 TFSI S-line 210 pk
    voorheen : A1 1.4 TFSI 185 pk S-Edition // A4 B8 3.2 V6 Q Proline B limousine

  3. #3
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.822
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    schakelindicator is een handig ding! Ik rij al heel zuinig, maar soms net in de verkeerde versnelling en dan komt die indicator goed van pas. Wat betreft het start-stop systeem, is erg wennen! Soms doet ie het niet eens, ligt ook aan bepaalde omstandigheden zoals helling etc....maar je kunt het ook uitzetten (gaat overigens elke keer weer aan bij auto starten).
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cactus Bekijk Berichten
    vergeet niet te vragen naar standmotor, hoe bevalt quattro?, leer of alcantara?, 3zone airco.....
    Zijn niet de dingen waar ik benieuwd naar ben, maar start gerust je eigen topic!

    JD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rainesh Bekijk Berichten
    schakelindicator is een handig ding! Ik rij al heel zuinig, maar soms net in de verkeerde versnelling en dan komt die indicator goed van pas. Wat betreft het start-stop systeem, is erg wennen! Soms doet ie het niet eens, ligt ook aan bepaalde omstandigheden zoals helling etc....maar je kunt het ook uitzetten (gaat overigens elke keer weer aan bij auto starten).
    Bedankt voor de reactie, dat geeft in ieder geval een idee. Als je het start/stop uit zet, zet je daarmee ook de schakelindicator uit?

    JD
    Laatst gewijzigd door tom; 25-03-10 om 09:05.

  5. #5
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.822
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Nee die blijft aan, die kun je in je mmi uitzetten.
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com


  6. #6

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cactus Bekijk Berichten
    vergeet niet te vragen naar standmotor, hoe bevalt quattro?, leer of alcantara?, 3zone airco.....

  7. #7

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnDoe77 Bekijk Berichten
    Hallo allemaal! De nieuwe motoren zijn in een aantal gevallen uitgerust met het start/stop systeem. Ik heb nog nooit met een dergelijk systeem gereden en ben benieuwd naar jullie ervaringen? Verder begrijp ik dat er ook een schakelindicator op zit, werkt dit een beetje of is het irritant?

    JD
    In het begin moet je even wennen als de auto uit gaat, maar naar verloop van tijd wen je er wel aan. In de file zet ik het systeem uit want dan is het erg zenuwachtig. Nu dacht ik pas te merken dat het systeem ook zelf door heeft als er te vaak achter elkaar gestopt wordt, dan schakelt het de motor niet meer uit.
    Zelfs bij het afslaan van de auto, start de auto weer vanzelf.
    Het starten van de motor gaat snel genoeg om normaal te kunnen wegrijden zoals je anders zou doen als je de auto in zijn vrij hebt staan en weg wilt rijden. Het werkt dus alleen als je stil staat en je de koppeling niet ingedrukt houdt.

    De schakelindicator bevalt ook prima, het is erg klein onderin je scherm te zien of groot als je deze selecteert op je boordcomputer. Deze is zeker niet irritant te noemen.
    Audi A4 2.0 tdi, 88-kw, S-edition

  8. Ad
  9. #8
    ex audi 50's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    57
    Posts
    369
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    let wel op, de motor kan ook automatic starten als je stilstaat met de motor uit door start/stop, als de temperatuur binnenin teveel veranderd, de stroom te laag wordt of de auto beweegd. ik heb zelf al eens gehad dat ik langs de kant van de weg iets zat te schrijven en ineens de motor spontaan aansprong. geloof me, de eerste keer trek je echt een gekke bek!
    Ik rij geen auto, ik rij AUDI (niet omdat het moet, maar omdat het kan!)

  10. #9

    Talking Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ex audi 50 Bekijk Berichten
    let wel op, de motor kan ook automatic starten als je stilstaat met de motor uit door start/stop, als de temperatuur binnenin teveel veranderd, de stroom te laag wordt of de auto beweegd. ik heb zelf al eens gehad dat ik langs de kant van de weg iets zat te schrijven en ineens de motor spontaan aansprong. geloof me, de eerste keer trek je echt een gekke bek!
    Dat kan ik me voorstellen!
    Laatst gewijzigd door JohnDoe77; 25-03-10 om 23:18.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    40
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Hallo iedereen,

    het gewoon worden was voor mij niet zo'n groot probleem. Wel is het ergerlijk dat het inderdaad de ene moment de motor wel uitzet en de andere moment (afhankelijk van binnen- buitentemperatuur, motortemperatuur) dan weer niet. Geeft een indruk dat de stop/start functie alleen werkt als ie er zin in heeft!!

    schakel het daarom ook meestal meteen uit.

    Voor de rest is de 2.0Tdi commonrail motor redelijk stil zodat je met de radio aan nauwelijks het verschil merkt of de motor draait of stilligt.
    vorige: A3 cabriolet ambition (2008)
    nu: A4 avant s-line quattro (2010)

  12. #11

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door shempio Bekijk Berichten
    Geeft een indruk dat de stop/start functie alleen werkt als ie er zin in heeft!!
    Daar is toch een logische verklaring voor? Gelukkig wekt mijn airbag dezelfde indruk!!

  13. #12
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Ben blij dat die dat doet, wanneer die dat niet zou doen zou je in de stad misschien met een lege accu komen te staan. Lijkt me nou ook niet bepaald prettig.
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  14. #13
    SkyBuMp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    2.403
    Kudos
    47
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Ik heb er dan geen ervaring mee in een Audi maar wel in de nieuwe Polo. Het start stop systeem werkt gewoon zoals je het zou verwachten. De motor wordt niet bij elk stop uitgezet maar alleen als een aantal variabelen boven een x waarde staan. Wat ex audi 50 zegt klopt ook helemaal, sta je voor het verkeerslicht, lampen aan, airco enz enz. Dan kan de motor vanzelf starten omdat 1 van de variabelen te laag wordt.

    Starten gaat ook snel genoeg en totaal geen probleem om dan mee te komen met het overige verkeer. Ik vind het systeem wel goed en zou het niet uitzetten als het ook op de Audi gezeten had.

    Het verbruik zakt er wel iets door!
    A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010

  15. #14
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    468
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Bij auto's zonder start/stop systeem merk je vaak dat de overige verbruikers uitgeschakeld worden (lampen, radio, ...). Daarom start ik ook altijd eerst de auto en doe ik daarna pas de radio, lampen, ... aan. Hoe gaat dit bij een auto met start/stop systeem? Is dit bij de "koude" start hetzelfde en daarna bij automatisch starten niet meer?

    Bij een benzinemotor zou je de motor nog op een efficiente manier kunnen laten afslaan (zuiger stil zetten bij max. compressie met gevulde cylinder). Hierdoor kun je de startermotor ontlasten door de bougie te laten vonken en zo de motor op gang te helpen. Bij een dieselmotor is dit natuurlijk niet mogelijk en is de compressie een stuk hoger. De startermotor moet dus veel meer werk verzetten, dus ik zou eigenlijk wel een flinke spanningsdip verwachten...

  16. #15
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    468
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Mijn dagelijkse rit bestaat uit 5km stadsverkeer, 100km autosnelweg en daarna nog een keer 5km stadsverkeer ('s avonds natuurlijk dezelfde weg terug). De eerste 5km zal het start/stop systeem niet werken (koude motor), dus alleen bij de laatste twee stoplichten zal het soms even afslaan. Lijkt me stug dat ik dit ooit terug ga zien in het verbruik. Ik denk dat het vooral een theoretische winst geeft bij de bepaling voor het normverbruik...

  17. #16

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Ik begin er nu een beetje aan te wennen. Of het bijdraagt aan het verbruik? Ik denk het niet. Alleen onder de perfecte omstandigheden wel. Net zoals het verbruik wat ze opgeven. Alleen dus onder de perfecte omstandigheden...
    Gr Davitamontje A1 1.4 PLB S-Tronic xenon

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Start/stop, hoe bevalt dit?

    Sinds dit weekend rijd ik met een A4 met Start/Stop. Werkt prima.
    Heb slechts 2 bemerkingen:
    - motor komt trager op temperatuur.
    - wanneer je moeilijk naar eerste versnelling kunt schakelen liet ik met m'n vorige wagen (Golf TDI) de koppeling even opkomen. Dit gaat nu niet meer aangezien de motor dan zou stil vallen.

    Dit laatste "probleem" zal wel verdwijnen eens er wat meer kilometers op de tellen komen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •