Hoe gaat het met de inbouw, al weer vordering?
A5 fan ik loop spaak op de can bus aders en de codering.
Ik heb heel wat topics door gelezen maar ik vind alleen maar dat je email hebt gekregen met de juiste code en ook niks waar je de draden op de gateway hebt geprikt.
Ik heb op dit moment het hele systeem er in zitten maar omdat de code en de canbus ontbreekt geen warme lucht in de auto. En met de winter voor de deur lijkt me dat geen fijn idee.
Ik hoop dat je me wilt helpen.
Groeten arjan.
Natuurlijk wil ik je helpen. Alleen lig ik met een hernia en een verlamd been op bed en ben dus niet echt fit te noemen. E.e.a. weet ik zo niet uit mn hoofd, maar @Der Bastler of @derbastler (weet het even niet) kan je denk ik wel verder helpen. Zonder can aansluiting is je kachel ook niet uit te lezen dus gaat niet werken dan...
Groet, Peter
Vandaag zijn we verder gegaan met de inbouw van de kachel.
IMG_3602.jpg
Eerst zijn we begonnen de auto op blokken te zetten en de wielen te verwijderen en de wielkuipen links en rechts gedeeltelijk los te halen.
IMG_3609.jpg
Het grote gat in het midden daar zit de bout in waar links en rechts de voor bumper mee vast zit.
De foto's van de gril bevestiging en de 2 schroefjes er boven zijn we vergeten vast te leggen maar deze spreken voorzich bij het verwijderen van de voor bumper.
IMG_3610.jpg
Voor dat we de bumper er nu aftillen halen we eerst alle onder beplating er af.
IMG_3611.jpg
IMG_3612.jpg
En als alles los is ziet het er zo uit.
IMG_3614.jpg
Dan zien we de draag balken waar de 3 voorbereide gaten in zitten waar de schroefdraad in gemaakt moet worden.
Dit hebben wij met een speciale tang gedaan.
IMG_3615.jpg
Het steuntje waar het spatscherm mee vast zit hebben we los gemaakt om meer werk ruimte te krijgen.
IMG_3618.jpg
Dan hangen we de kachel op. wij hebben alles gemonteerd met RVS bouten en moeren.
IMG_3620.jpg
De rechter kant van de auto hebben we ook kaal gemaakt om de brandstofleiding en de doseerpomp voeding langs de bestaande brandstof leiding vast te maken.
IMG_3622.jpg
En door het quattro aandrijving hebben we weinig plek om de doseer pomp op te hangen dus hebben we een mooi plekje gevonden onder een kunstof kap bij het supframe van de achter wielen.
De brandstof slang aan de stekker kant gaat naar de kachel en de niet stekker zijde naar de brandstof tank.
IMG_3623.jpg
Hier zie je beter de lokatie van de pomp ten opzichte van het achter wiel.
IMG_3625.jpg
Het gele ampje wat zichtbaar is, is de massa van de kachel en zit op de massa las naast de kachel
IMG_3627.jpg
De foto is helaas gedraaid.
De 2 aluminium pijpjes zijn de nieuwe koelwaterslangen die naar boven naar het schutboord gaan.
IMG_3628.jpg
Hier is de kachel al aangesloten op die nieuwe aluminium pijpjes. de aansluitingen hier beneden wijzen voor zich als je de originele leidingen hebt.
De linker leiding met de klem slangklem is de warm water leiding en deze gaat direct naar de kachel radiateur.
De rechter leiding met de schroef slangklem en deze gaat of op de klep zo als bij ons en als deze niet word gebruikt op de uitgaande kant van het koelwater van de motor.
Het slangen klemmetje wat geschroefd zit word nog vervangen voor een originele klem omdat dat netter is en omdat het kan
IMG_3630.jpg
En als de kachel en de stekkers en de eerste slangen aangesloten zijn kan alles weer terug gebouwd worden.
En als de onderplaat er opzit zie je onder de auto een gat waar de uitlaat uit komt.
IMG_3632.jpg
De kunstof ring van de brandstof pomp van de auto draaien we los en dan kunnen we de deksel een klein beetje lichten om te kijken waar we het nieuwe brandstof slangetje gaan aansluiten.
Het zwarte pijpje wat er uit steekt is de nieuwe brandstof aansluiting voor de standkachel.
Dit gaatje hebben we eerst voorzichtig uitgeboord. En zorg ervoor dat er geen kunstoog krullen in de tank vallen.
IMG_3634.jpg
En als alles dan weer terug gebouwd is ziet het er zo uit.
De koelwater slangen hebben we aangesloten maar ik moet nog een paar duidelijke foto's maken om te kunnen plaatsen.
Wel hadden we het probleem van lucht in de leidingen maar na het navullen van het tankje en een rondje rijden waren we dit probleem gelukkig kwijt.
Ook de ontvanger van de afstands bediening hebben we aangesloten maar dit werkt nog niet omdat we nog niet weten op welke pinnen de canbus op de gate way gepind moeten worden.
Als er iemand info heeft waar of hoe de kachel op de canbus moet worden aangesloten en hoe en wat te programmeren zou ik daar zeer dankbaar voor zijn als jullie dit zouden willen delen.
Het menu in het mmi met de aux ventilatie en aux heater en de timer hebben we al. En de aux ventilatie werk al wel.
Groeten Arjan.
A90-10089.jpg
Pin assignment at J533 - data bus diagnostic interface:
20-pin multi-pin connector (B):
Pin 1 Terminal 30
Pin 2 LIN data bus (alternator -C and battery monitoring control unit -J367)
Pin 3 Not used
Pin 4 Not used
Pin 5 Convenience system data bus, CAN-Low
Pin 6 Drive train data bus, CAN-Low
Pin 7 Extended data bus, CAN-Low
Pin 8 Running gear/dash panel insert data bus, CAN-Low
Pin 9 Diagnostic data bus, CAN-Low
Pin 10 Loop break diagnosis wire (on MOST) or infotainment data bus CAN-Low
Pin 11 Terminal 31 (battery negative)
Pin 12 Not used
Pin 13 Wake-up wire to control unit in dash panel insert -J285 (not in Audi A4/A5/Q5)
Pin 14 Terminal 15
Pin 15 Convenience system data bus, CAN-High
Pin 16 Drive train data bus, CAN-High
Pin 17 Extended data bus, CAN-High
Pin 18 Running gear/dash panel insert data bus, CAN-High
Pin 19 Diagnostic data bus, CAN-High
Pin 20 Not used (on MOST) or infotainment data bus CAN-High
There may also be a Most socket (A) for connection of the fibre-optic cables.
1 = Input
2 = Output
iemand een aanvulling
@ArjanV;
De Can-bus vanaf de kachel T6a Pin 1 (Can high) naar T17f pin 1 en T6a Pin 2 (Can low) naar T17f pin 2
T 17f zit onderaan bij 6-polig koppelstation A-stijl bijrijderszijde 17-polige steker, bruin
Daar heb ik de Can-bus aangesloten.
T 17f gaat naar 46-polige steker, zwart, CAN-steker dashboard -T46s- (bijrijderskant naast zekeringen) pin 2H en 2L
Gr. Roy
@A5 Fan; Beterschap kerel dat is niet zo mooi, ik hoop dat je er gauw weer bovenop bent.
Op de vraag wat de totale kosten zijn.
Magneet klep 40,- gebruikt
Doseerpomp 81,- nieuw
Standkachel 307,- gebruikt
Kabelboom 112,- nieuw
Koelwaterslangen 75,- gebruikt
Branstof slang
Slang klemmen
Verbindings rubbers 62,- nieuw
Ontvanger en afstandsbediening 39,- gebruikt
Totaal 716,-
Alles prijzen zijn inclusief verzend kosten.
Vandaag weer verder gegaan met het aansluiten van de canbus.
IMG_3636.jpg
Wij moesten het dashboard kasje weg halen omdat de canbus kabel bij de gateway lag.
en deze eerst naar de rechter kant gebracht moest worden.
IMG_3637.jpg
Deze foto zit op zijn kop.
Maar het verdeel blok zit achter de rechter kunstof wang rechts naast je voeten zeg maar.
IMG_3638.jpg
Het is dus de bruine stekker.
Het kan niet missen er zit er maar 1.
IMG_3639.jpg
Op de stekker zie je links nummer 1 staan en rechts nummer 7 alles daar tussen is uiteraard opvolgend.
En zo als in eerdere posts aangegeven Pin 1 can H en Pin 2 can L.
IMG_3640.jpg
Ik had helaas geen krimpkous bij de hand dus heb er gewoon isolatie tape om heen gedaan en dat zit ook stevig vast.
De aderkleuren van onze canbus op de kachel kan anders zijn als een andere draad boom dus goed in de gaten houden wat can High en Lo is.
IMG_3641.jpg
En als dan alles netjes getaped is het net of het origineel is.
IMG_3642.jpg
En dan het mooiste nog, met VCDS is hij zicht baar in de auto.
Als ik alles nu uitlees heb ik geen fout meldingen alleen een component lock dus we moeten even een afspraak maken bij de dealer.
De foto's van de koelwater slangen komen nog.
De kachel heeft nog niet gebrand maar wil iedereen toch alvast bedanken met alle info.
Het einde van dit project kan nooit verweg meer zijn.
Groeten Arjan
Alle informatie die ik verzamelt heb en gebruikt plaats ik ook.
image.jpg
6-polige verdeeldoos A-stijl bijrijderszijde
Inbouwplaats delen:
aan A-stijl in bijrijdersvoetruimte achter de zijbekleding
stekerverbindingen:
1 -
10-polige steker, zwart -T10y-
2 -
10-polige steker, rood -T10ab-1
2 -
17-polige steker, geel -T17x-2
3 -
17-polige steker, blauw -T17a-
4 -
17-polige steker, zwart -T17g- -
5 -
17-polige steker, bruin -T17f-
6 -
10-polige steker, grijs -T10ac-1
6 -
17-polige steker, wit -T17w-2
D -
5-polige steker, geel -T5c-1
Aanwijzing
t
1 geldig t/m modeljaar 2009
t
2 geldig vanaf modeljaar 2010
zekeringhouder D -SD-
Inbouwplaats delen voor wagens met links stuur:
onder afdekking dashboard - bijrijderszijde
Aanwijzing
t
Afgebeeld is wagen met links stuur.
t
Afbeelding voor wagens met rechts stuur → Anker .