Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Lek panoramadak

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Lek panoramadak

    Beste mensen,

    Sinds enkele weken rijd ik met een (vind ik) mooie A4 Avant. Voorzien van een hoop toeters en bellen waaronder een glazen panoramadak. Nu ben ik er ook achter dat ik water in de cabine krijg. En wel op 2 punten. Langs de hendel waarmee je de motorkap ontsluit en langs de speaker/dakbekleding rechtsachter boven de zekeringenkast. Met name die achterste lekkage baarde me zorgen vanwege de vonken en storingen die iets dergelijks kan geven. Ik heb gezocht naar bronnen van lekkage. Bijna een nieuwe voorruit laten plaatsen, de gps-antenne gedemonteerd en voorzien van kit terug geplaatst, rubber rond de achterklep los gehaald en herplaatst met kit (wat niet nodig zou moeten zijn), water langs de dakdragers gespoten, langs de achterruiten en tussen de sierstrips, niets, niets, niets. Mijn zwager gaf me de tip dat het wel eens mijn glazen dak kon zijn. Dus openingen rond het glazen dak rigoreus afgeplakt met duct-tape en inderdaad, de lekkage bleef uit. Met andere woorden, het dak is de bron! Nu moet ik dus uitzoeken waarlangs het komt. Ik wacht dus maar even op een droge periode alvorens ik de tape (voorzichtig) verwijder. Het lijkt me een kwestie van afwatering of juist verstopping. Voor de hand ligt dat dit met een onbenullig slangetje gedaan wordt dat ergens naar beneden afwatert. Wat me dan zo vreemd voorkomt is dat het zowel de voor- als de achterkant betreft. Weet iemand of dit 1 systeem is en hoe dit aan te pakken? Kan dit via de opening in het dak zelf of moet de hele hemelbekleding eruit? Wellicht het hele glazen dak er uit? Heeft er iemand misschien al ervaring mee? Ik hoor graag. Alvast mijn dank. Eric de Vos
    Laatst gewijzigd door viaons; 30-01-14 om 16:49.

  2. #2
    eirikur's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Posts
    90
    Kudos
    6
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    is het een schadeauto???
    A4 Avant pro-line S gletsjerwit
    BMW 320d high executive
    A3 E-Tron 2015 S-line gletsjerwit

  3. #3
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Lek panoramadak

    My thoughts als well! Als ik je verhaal zo lees, dan denk ik ook aan een schadeauto.
    Wat kan je doen: begin eerst met het controleren van de afwatering. Wellicht heeft de auto altijd onder bomen gestaan of had de vorige eigenaar een broertje dood aan het schoonhouden van zijn auto. Kijk ook even onder de motorkap bij je ruitenwissers. Zitten daar resten van bladeren oid.

    Ik heb een paroramadak en ik controleer met enige regelmaat of de geleiders etc nog schoon zijn. En te veel smeermiddel is ook niet echt handig. Dat kan je ook nog controleren.
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    137
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Begin alvast met je geleiders volledig schoon te maken. Ik had bij mijn panoramisch dak van mijn vorige wagen het probleem dat hij stroef ging, aangezien er stof aan het vet bleef hangen. Teveel vet zorgt er dus voor dat het stof er zeker aan blijft en het amper kan sluiten...

    Afvoerkanaaltjes leegblazen met luchtdruk is een optie als alle andere kanalen vrij zijn. Wel niet teveel druk op zetten om schade aan de leidingen te voorkomen...

    Ik denk niet aan de piste-schadewagen aangezien de lekkages kunnen voortvloeien door verkeerd onderhoud (teveel vet, bladeren in afwatering, bladeren op de waterkast,...)

    Kijk alles eens rustig na, je zal de boosdoener wel ergens tegenkomen.

  5. #5
    draadloos
    Guest

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Je rijdt hem sinds enkele weken.. Gekocht met garantie hopelijk? Gewoon terug gaan?


  6. #6
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.552
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Als je op de onderstaand link klikt, krijg je een identiek probleem, met oplossing te zien.
    Succes

    http://www.audiforum.nl/forum/model-...ght=afwatering
    Laatst gewijzigd door madfred; 04-02-14 om 08:47.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    46
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Hoi
    heb nu een gelijk soort probleem.
    Kan je mij vertellen hoe je t heb opgelost.
    Bij mij is de lekkage boven links achterportier.achter stoel was nat en krijg ook water links achter waar mijn versterker in zit.
    Ik hoop dat je mij kan informeren

    gr
    Cm

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    46
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    2 dagen voor mijn vakantie ging mijn panoramadak niet dicht. Begon te haperen, trillen en halverwege stond die stil.
    Dealer gebeld kon daar even terecht. Het trillen kwam naar mijn menin doordat het vet in de meganisme gewoon op was, maar dat vond de dealer niet.
    De dealer heeft de dak dicht kunnen krijgen en advies was een nieuwe meganisme. Ik moest dan op ex btw moest ik €1200,- rekenen.
    Ik vroeg nog of hij het wilde insmeren, maar dat zou niet helpen.
    Op forum kwam ik er achter dat je je electrichtedak kan resetten. Ik heb dat gedaan en raam ging netjes open en op als standen stopte hij zoals het moet. ook ging hij helemaal dicht, maar trillen deed hij nog steeds.
    2 dagen later op vakantie geweest met auto.
    In buitenland naar de garage geweest en gevraagt of ze er naar willen kijken. Ja hoor, wd40 erin, schoongemaakt, opnieuw ingesmeerd en tot op heden nog geen problemen gehad.
    kosten?? 10€ + 10€ verdiende fooi. Voor mij geen dealer meer.

  10. #9
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.552
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Koop bij een automaterialen handel wat niet-alkalisch, blank vet.
    Ik zelf gebruik het volgende vet; Complex PTFE White Grease EP2 van Kroon Oil. Kost iets van €10 voor een potje van 600gr. Daar kun je je dakgeleiders heel wat keertjes mee invetten. Bij een Gamm/Praxis een haakse kwast kopen, de haren (van de kwast, niet van jezelf) kort afknippen en dan heb je een perfect hulpmiddel om de boel in te vetten.
    De geleiders schoonmaken, lichtjes invetten, dit elk jaar of zo herhalen en je hebt geen problemen meer.
    Succes.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    46
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    Koop bij een automaterialen handel wat niet-alkalisch, blank vet.
    Ik zelf gebruik het volgende vet; Complex PTFE White Grease EP2 van Kroon Oil. Kost iets van €10 voor een potje van 600gr. Daar kun je je dakgeleiders heel wat keertjes mee invetten. Bij een Gamm/Praxis een haakse kwast kopen, de haren (van de kwast, niet van jezelf) kort afknippen en dan heb je een perfect hulpmiddel om de boel in te vetten.
    De geleiders schoonmaken, lichtjes invetten, dit elk jaar of zo herhalen en je hebt geen problemen meer.
    Succes.
    madfred,
    Dankjwel voor je info, Ze hadden idd ook met het zelfde spul ingesmeerd , want dat woord 'grease "komt mij bekend voor.
    Ik ben zeker van plan om het elk jaar voor de zomer in te smeren.
    ps ; aan mijn haar valt er weining in te korten dus had je al begrepen )

    nogmaals bedankt

    gr
    cm

  12. #11
    kritje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    49
    Posts
    322
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    ter info mocht iemand dit topic doorlezen:
    lek panoramadak is een bekend probleem met de afvoerslangetjes die verstopt raken.
    Ik heb inmiddels al meerdere audi bezitters kunnen helpen hoe dit zelf op te losen!!
    Audi A4 B8 Avant 1.8 TFSI Multitronic S-line
    Volvo V50 2.0 D
    Audi A3 Sportsback 1.6 FSI

  13. #12
    Aadje4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    230
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Nou, vertel maar dan weten wij het ook.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    46
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aadje4 Bekijk Berichten
    Nou, vertel maar dan weten wij het ook.
    Aadje
    door allemaal viezigheid die in je afvoerkomt, raakt die verstopt. De afvoerslangen bestaan uit verschillende delen en zijnonder de hemel boven de achterportieren verbonden en als de slangen verstopt raken moet het water ergens eruit en dat is dan in dit geval uit de verbindingstuk en bij mij kwam het water dus op de achterbank.
    Wat je kan doen is om de zoveel tijd even met een dun plastic draad doorprikken. Niet met geweld, want je kan de slangen misschien uit elkaar trekken en dan moet de hemel alsnog eruit.

  15. #14

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Waar zit de afvoer van een pano dak? Heb het niet kunnen vinden. Heb een panodak van 2013 audi a3

  16. #15
    drbibber06's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    53
    Posts
    120
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Umitsahin1991 Bekijk Berichten
    Waar zit de afvoer van een pano dak? Heb het niet kunnen vinden. Heb een panodak van 2013 audi a3
    Hoi

    zie ook

    https://www.audiforum.nl/forum/model...ingkastje.html

    staan wat plaatjes en uitleg bij

  17. #16
    kritje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    49
    Posts
    322
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Nadat ik (2-3 jaar geleden) al eens een lekkage heb gehad, was het deze winter weer raak:
    Hemel nat en het druppels op de achterbank. Gelukkig lederen bekleding dus makkelijk schoon en droog te maken.

    Enkele weken geleden de auto maar weer eens onderzocht op verstopping:
    Ditmaal onderaan begonnen. Achterwiel eraf en bekleding wielkast los zodat de afvoer zichtbaar was.
    Hier met een kabel van onder naar boven gekeken naar een verstopping. Echter niet veel vuil gevonden.
    IMG_1540.jpg

    IMG_1541.jpg
    foto evt linksom draaien...


    Vervolgens van boven naar beneden. Dus achterste gedeelte panorama dak los en achterste doorvoer met kabel schoonmaken.
    Echter met de gietertest nog steeds een deel van het water via hemel (en een deel via de afvoerslang.)

    Hemel dus losgemaakt en verder onderzocht:
    Bleek dat aansluiting van de afvoerslang op het plastic tuitje niet meer waterdicht te zijn. (Bij mij waren beide wit /vergeeld trouwens;zie foto)
    De afvoerslang gaat in het witte plastic tuitje en is vastgelijmd, de lijm/kitt had beetje losgelaten en door de opening lekte dit.
    Gezien de weinige ruimte die ik had, ik had namelijk niet de hele hemel eruit, alleen gezorgd voor een beetje speling, heb ik het met een good-old tie wrap goed vastgemaakt en getest of het waterdicht was. gelukkig volstaat de tie wrap.
    afvoerdak.jpg
    Audi A4 B8 Avant 1.8 TFSI Multitronic S-line
    Volvo V50 2.0 D
    Audi A3 Sportsback 1.6 FSI

  18. #17
    Inola's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2022
    Posts
    57
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Hallo allemaal,
    Ik heb deze Audi in mei gekocht en heb tot nu toe geen waterlekkage gehad .
    Vandaag was er best veel regenval en tot mijn verbazing toen ik de deur open deed lag er helaas best veel water aan de bestuurderskant.
    Ik heb een paar foto's gemaakt en als iemand mij kan helpen of een adresje weet die hier ervaring mee heeft en natuurlijk tegen een vergoeding.
    Ik wil er best een stukje voor rijden maar het liefst natuurlijk in de buurt ik woon zelf in Assen.Ik ben direct even bij een garage geweest net voor sluitingstijd en die heeft de afvoer bij de motorruimte schoongemaakt.
    Maar helaas toen ik thuis kwam was lag er weer wat water .
    Ik ben even gaan zoeken en we kwamen uit bij de dak (ik heb een panorama dak ) ik weet niet of het daar wegkomt.
    volgens mij is die niet verstopt maar ik weet het niet zeker maar ik zag daar niet heel veel water liggen maar het was ook niet heel droog.
    Misschien zien jullie wel aan de foto's wat er aan de hand zou kunnen zijn, misschien wel de dak rubber ik weet het niet.
    Misschien toch de dak afvoer
    Alvast bedankt
    1.jpg2.jpg7.jpg8.jpg9.jpg
    Laatst gewijzigd door Inola; 18-11-22 om 17:04.

  19. #18
    Inola's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2022
    Posts
    57
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lek panoramadak

    Ik ben vandaag even bij een schadebedrijf langs geweest en die hebben er even naar gekeken of de afvoer verstopt was van de dak .
    Ze geven aan dat die niet verstopt was maar dat de de dak wel lekt en dat ze verder moeten onderzoeken.
    Ze gaan maandag weer even verder zoeken.
    Maar tot nu toe nog niet bekend waar het lekt
    Ze komen niet echt overtuigend over heeft Iemand AUB een ervaren adresje.
    Alvast bedankt.
    Laatst gewijzigd door Inola; 18-11-22 om 17:38.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •