Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: LED knipperlicht rechts achter repareren

  1. #1
    ChrisT1974's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2023
    Leeftijd
    49
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard LED knipperlicht rechts achter repareren

    Ik kwam er net achter dat mijn knipperlicht rechts achter van mijn 2012 facelift A5 2 niet werkende ledjes heeft.

    Is dit zelf te repareren? Of moet je een compleet nieuwe unit er in zetten?

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.019
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: LED knipperlicht rechts achter repareren

    Je kunt een poging doen, maar over t algemeen beter geheel vervangen is mijn ervaring. Meestal is de unit ook helemaal gesloten, zodat je er niet bijkomt zonder het te slopen. Op tweedehands markt onder 100,- verkrijgbaar schat ik zo.

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door robby70; 17-04-23 om 05:59.
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3
    ChrisT1974's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2023
    Leeftijd
    49
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: LED knipperlicht rechts achter repareren

    Ik heb maar een nieuw achterlicht besteld, aangezien ik het geen gezicht vind om met kapotte ledjes te rijden.

    Zie foto aan de rechterkant missen 2 leds.

    IMG_20230416_190025.jpg

    Is inmiddels binnen en zit op de auto.

    Ondertussen heb ik het achterlicht uit elkaar gehaald. Dat viel op zich best mee en daarvoor heb ik deze tutorial gebruikt. Niet 100% het zelfde, maar de werkwijze is gelijk.



    Toen ik de printplaat met de knipperlichtjes er uit had en afzonderlijk testte, bleek dat alle ledjes het gewoon deden!

    IMG_20230419_112059.jpg


    op zich mooi natuurlijk, maar als ze het niet hadden gedaan dan had ik ze apart kunnen vervangen en nieuwe er in kunnen solderen.

    Heb inmiddels het achterlicht weer in elkaar gezet en de rode lens er weer voor gelijmd met Bison Polymax.

    Nu even wachten tot de boel droog is en dan zet ik het origineel er weer in.

    De klus valt op zich mee. Als je moet solderen dan is het wel handig dat je daar ervaring mee hebt aangezien de componentjes maar klein zijn.

  4. #4
    VIP1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Leeftijd
    43
    Posts
    189
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: LED knipperlicht rechts achter repareren

    maar wat was het euvel dan...? zet je het dadelijk in elkaar en dan doet hij het volgende week weer niet .....gelijk je printsporen nakijken en checken ( oxidatie , breuken, losse soldeer verbindingen )

  5. #5
    ChrisT1974's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2023
    Leeftijd
    49
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: LED knipperlicht rechts achter repareren

    Ja heb ik naar gekeken. Ik kon niets opvallends vinden en nu hij in elkaar zit werkt alles nog steeds. Mocht het in de toekomst alsnog niet meer werken dan weet ik nu hoe hij uit en in elkaar moet en heb ik het nieuwe achterlicht nog.

    Het knipperlicht bestaat uit 2 afzonderlijke printplaten die zijn verbonden met een stekker met 4 draden. Ik vermoed dat die oxidatie hadden en na verwijderen weer goed contact maakten. Ik heb uiteraard alles schoon gemaakt en met contactreiniger ingespoten en de boel wat bewogen.

    Waar het mij om ging is dat het op zich niet heel ingewikkeld is om een achterlicht te repareren als je dat zou willen. De nieuwe kostte me 175 euro (en dat was al "goedkoop") dus je kunt eens een poging wagen.


  6. #6
    VIP1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Leeftijd
    43
    Posts
    189
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: LED knipperlicht rechts achter repareren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChrisT1974 Bekijk Berichten
    Ja heb ik naar gekeken. Ik kon niets opvallends vinden en nu hij in elkaar zit werkt alles nog steeds. Mocht het in de toekomst alsnog niet meer werken dan weet ik nu hoe hij uit en in elkaar moet en heb ik het nieuwe achterlicht nog.

    Het knipperlicht bestaat uit 2 afzonderlijke printplaten die zijn verbonden met een stekker met 4 draden. Ik vermoed dat die oxidatie hadden en na verwijderen weer goed contact maakten. Ik heb uiteraard alles schoon gemaakt en met contactreiniger ingespoten en de boel wat bewogen.

    Waar het mij om ging is dat het op zich niet heel ingewikkeld is om een achterlicht te repareren als je dat zou willen. De nieuwe kostte me 175 euro (en dat was al "goedkoop") dus je kunt eens een poging wagen.
    Wat ik meestal doe is alle soldeerpuntjes nog even een keer verhitten ( als je natuurlijk ook de middelen hebt ) slecht soldeer verbindingen zijn vaak met het blote ook niet te zien .....als er dan in zo een ''haarscheurtje'' ook nog vocht komt dan snap je er soms helemaal niets meer van :-)

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.383
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: LED knipperlicht rechts achter repareren

    Zo klein ledjes zijn niet, zijn prima zonder loep te solderen.
    Verwijderen kun je beter met een tweezer doen, anders kun je de print slopen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8
    ChrisT1974's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2023
    Leeftijd
    49
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: LED knipperlicht rechts achter repareren

    Jouw ogen zijn blijkbaar iets jonger dan die van mij

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •