Pagina 3 van 81 EersteEerste 12345671353 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 1603

Onderwerp: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

  1. #41
    marcogeleijns's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    143
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Heb gisteren net als MariusV nogmaals een diagnose laten uitvoeren door de Chef Werkplaats in Breda.

    Blijkbaar wordt het probleem nu officieel erkend door PON.
    De dealer heeft gelijk een nieuw stuurhuis besteld.

    Blijkbaar is er nu in heel europa een run ontstaan op stuurhuizen voor A4/A5's, dat wordt dus ff wachten.

    Gr Marco

  2. #42
    Koots's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Leeftijd
    45
    Posts
    782
    Kudos
    107
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Gezien het feit dat sommige A4-rijders er ook last van hebben, denk ik dat ik er van uit mag gaan dat mijn nog te produceren A4 (staat nu gepland voor week 2) dit euvel niet meer zal hebben. Zou er gewoon een slechte serie stuurhuizen geweest zijn?
    '22 e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

    "I'll try being nicer if you try being smarter"

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Heb ook met de chef werkplaats van de dealer in 's-Hertogenbosch gereden; Voor hem is het ook duidelijk. Bij mij blijft het stuur ook de eerste 30 graden (vooral naar links sturend) gewoon staan. in een flauwe bocht naar links kan ik mijn handen van het stuur laten terwijl de auto de bocht blijft volgen..

    Afspraak voor vervanging van het stuurhuis staat nu voor begin januari. Overigens is de softwarematige stuurupdate geheel gecanceld. Deze is zelf niet meer in het systeem en de historie terug te vinden. Zijn er iig achter dat dit een waardeloze update was.

    Nog een vraag aan degene die al een nieuw stuurhuis hebben; is de software ook weer origineel (aangezien het regelapparaat ook vervangen wordt)? Of houd je die waardeloze update na vervanging?



    edit typo
    Laatst gewijzigd door MariusV; 12-12-12 om 14:11.

  4. #44
    rhwolly
    Guest

    Standaard

    Ik heb een A5C FL en ook ik heb het vage stuurgedrag. Vanaf het begin (juni) heb ik dit eigenlijk al gemerkt. Maar omdat dit mijn eerste Audi is, wist ik ook niet goed wat normaal zou moeten zijn. Mijn vorige BMW x3 was in ieder geval een stuk stabieler.

    Afgelopen weekend ben ik naar Duitsland geweest. Daar heb ik echt gemerkt dat het toch niet goed is. Bij hogere snelheid en slecht weer merk je dat je binnen je eigen rijvak continue min of meer aan het slingeren bent. Na deze ervaring ben ik hier maar eens gaan zoeken en herkende het precies. Ook op een Duits forum zijn er genoeg mensen die er last van hebben.

    Ik heb vandaag met mijn dealer, huiskes-kokkeler, gebeld. Zij kennen het probleem en hebben ook een aantal concrete gevallen. Ze gaven aan dat een van de auto's met het probleem in onderzoek is bij pon. Het resultaat hiervan moet afgewacht worden, voordat er iets gedaan mag worden. Dus pon moet goedkeuring geven aan de oplossing, ook om in aanmerking te komen voor vergoeding. Ik heb direct aangegeven dat hier al geschreven wordt dat er stuurhuizen vervangen worden door dealers. En dit schijnt de oplossing te zijn. Maar huiskes-kokkeler kan niets doen tot antwoord komt van pon.

    In ieder geval zullen ze mij op de hoogte houden. Overigens werd mij ook aangegeven dat die software update niet meer hoeft. Dat bevestigd in ieder geval dat Audi er ook achter is dat die niet helpt.

    Verder werd mij nog even aangegeven dat er nog 2 software updates klaar staan voor mijn auto. Een heeft te maken met de foutmelding voor een kapotte koplamp en de andere gaat over een verbeterde reactie van het stop-start systeem. Beide worden op het forum ook wel genoemd. Waar een telefoontje al niet goed voor kan zijn. Alleen wel jammer dat ik hier zo achter moet komen. Ik rij niet zoveel, waardoor ik misschien over anderhalf jaar pas een afspraak zou maken voor onderhoud. Dan vind ik het wel jammer dat ik tussendoor geen updates krijg die het gedrag van de auto verbeteren.

  5. #45

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Bij mij idem probleem, softwareupdate geen soelaas..... heden de a5 (2012) naar de garagae voor 1e onderhoudsbeurt, gaven meteen aan dat ze een nieuw stuurhuis zouden bestellen (chapeau) . Tevens blijkt er een modificatie van het oliefilter plaats te moeten vinden bij de nieuwe a5 SB, er kan namelijk een nippeltje afbreken en die willen ze natuurlijk niet in de olie hebben.

    Zojuist telefoontje gehad, nippeltje was al afgebroken en nu moeten ze alles openschroeven om het nippeltje te gaan zoeken.......... oei! als dat maar goed komt!

    Gaat zeker tot maandag duren (mits ze het nippeltje vinden!) anders krijg ik de auto voorlopig niet terug.....

    wordt vervolgd!


  6. #46
    noKin's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    53
    Posts
    111
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Ik geloof dat ik dit probleem ook heb.. afgelopen weekend naar duitsland geweest, je wilt toch graag ff achteraan in de rij staan bij een kerstmarkt, en voelde nu veel duidelijker (hogere snelheden) dan wat ik eerder al voelde, de auto slinger, je blijft idd aan het corrigeren.. eerst dacht ik dat komt door de wind.. maar in alle rijrichtingen lijkt het me dat niet te zijn. Spoorvorming zou het ook kunnen zijn, ik rij immers nu op winterbanden en die zijn toch anders, ook qua rubber. Ik denk toch dat ik maar eens een bezoekje ga brengen bij de dealer. mijn A4 hiervoor was strak als een scheermes!

    mijn audi heeft onlangs wel een softwareupdate (17E4) gehad, maar dat was voor het motormanagement.
    Er zijn 3 dingen die ik altijd vergeet, namen, gezichten en nog iets...

  7. #47
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.305
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    heeft iemand misschien een TPI-nummer van dit probleem ??

  8. Ad
  9. #48

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Update :

    heden telefoon gehad van de dealer :

    oliefilternippel gevonden, alles weer tip top. Ze houden de auto nog een dag want het nieuwe stuurhuis komt morgen (18-12-2012) binnen.

    Als het goed is kan ik deze dan morgen aan het einde van de dag ophalen. Ik zal bevindingen laten weten inzake het nieuwe stuurgedrag. Alle lof voor het snel schakelen van ADC Coolen in Veghel.

    Ze gaven inderdaad aan dat het stuurhuis probleem onderkend werd door PON.

  10. #49

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    @bokkelio Dat is iig wel goed nieuws. Ik moet je bekennen dat ik 'm wel even kneep van je bericht dat het nippeltje mogelijk aan het zwerven was in je blok, haha.

    @ het stuurhuis; wanneer is die van jou besteld, maw: hoe lang heb je er op moeten wachten?

  11. #50

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    @bokkelio Dat is iig wel goed nieuws. Ik moet je bekennen dat ik 'm wel even kneep van je bericht dat het nippeltje mogelijk aan het zwerven was in je blok, haha.

    @ het stuurhuis; wanneer is die van jou besteld, maw: hoe lang heb je er op moeten wachten?
    Stuurhuis is afgelopen vrijdag/zaterdag besteld, verwachten ze morgen binnen en zetten ze er meteen in (hij staat daar toch na "nipplegate" ;-)

  12. #51
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bokkelio Bekijk Berichten
    Tevens blijkt er een modificatie van het oliefilter plaats te moeten vinden bij de nieuwe a5 SB, er kan namelijk een nippeltje afbreken en die willen ze natuurlijk niet in de olie hebben.
    Heb laatst mijn A5SB FL weggebracht voor de eerste beurt en winterbanden. Auto werd ook een dagje langer gehouden vanwege het oliefilter probleem wat overigens netjes opgelost is. Vandaag auto weer teruggebracht vanwege het inmiddels beruchte stuurprobleem en ook mijn A5 moet een nieuw stuurhuis. Volgens de dealer kon PON nog niet aangeven of hiermee het probleem ook voorgoed was opgelost of dat het toch weer terug kan komen.
    Toen ik mijn auto ophaalde in maart, zat dat vage stuurgedrag er nog niet in in ieder geval.

  13. #52
    rhwolly
    Guest

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Gezien de reacties hier en ook op het Duitse forum motor-talk, lijkt het vervangen van het stuurhuis vooralsnog wel de oplossing te zijn.

    Blijft toch vreemd dat er blijkbaar een aantal dealers wel stuurhuizen vervangen, maar dat bijvoorbeeld mijn dealer, Huiskes-Kokkeler, zegt heel uitdrukkelijk toestemming te moeten hebben van Pon. Wie bepaalt dan welke dealer wel en welke dealer geen stuurhuizen mag vervangen? Of zijn het de dealers die wel stuurhuizen vervangen die het risico van wie voor de kostenpost opdraait voor lief nemen en het belang van tevreden klanten wat meer zien?

  14. #53
    icomment's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    329
    Kudos
    2
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Ben ook naar de dealer geweest en gevraagd werk er van te maken. Ik rijd nogal veel en 't is nu beetje dansen op 't ijs.
    Hopelijk brengt het weer wat genot terug want nu ben je 't werken i.p.v. aan het genieten tijdens 't rijden.

    Ik houd jullie op de hoogte.

  15. #54
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rhwolly Bekijk Berichten
    Gezien de reacties hier en ook op het Duitse forum motor-talk, lijkt het vervangen van het stuurhuis vooralsnog wel de oplossing te zijn.

    Blijft toch vreemd dat er blijkbaar een aantal dealers wel stuurhuizen vervangen, maar dat bijvoorbeeld mijn dealer, Huiskes-Kokkeler, zegt heel uitdrukkelijk toestemming te moeten hebben van Pon. Wie bepaalt dan welke dealer wel en welke dealer geen stuurhuizen mag vervangen? Of zijn het de dealers die wel stuurhuizen vervangen die het risico van wie voor de kostenpost opdraait voor lief nemen en het belang van tevreden klanten wat meer zien?
    Lijkt mij dat die dealers echt wel toestemming nodig hebben van PON. Mijn dealer zegt dat ze hier altijd expliciet melding van maken zodat PON mee kan kijken en waar nodig bij kan sturen.
    De software update voor de stuurbekrachtiging is inmiddels geblokkeerd en mag niet verder worden uitgerold.

    Het gekke is dat ik vanochtend weer nergens last van had. Ook bij aflevering van de auto was er niets aan de hand. Lijkt toch iets wat erin slijt ofzo. En dan is het maar de vraag of vervanging van het stuurhuis een permanente oplossing biedt.

  16. #55
    rhwolly
    Guest

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrEdge Bekijk Berichten
    Lijkt mij dat die dealers echt wel toestemming nodig hebben van PON. Mijn dealer zegt dat ze hier altijd expliciet melding van maken zodat PON mee kan kijken en waar nodig bij kan sturen.
    De software update voor de stuurbekrachtiging is inmiddels geblokkeerd en mag niet verder worden uitgerold.
    Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat toestemming nodig is (althans voor een garantie claim). Maar als ik de reacties hier mag geloven, zijn er meerdere dealers die wel iets doen en niet afwachten. Misschien wijst PON wel een aantal dealers aan als soort van test, voordat een oplossing definitief aangeboden wordt. Ik me wil ook niet gelijk negatief opstellen t.o.v. Huiskes-Kokkeler. Maar voor mij als leek is het vreemd om te horen dat ik moet wachten op een oplossing, terwijl ik op het internet lees dat bij anderen gewoon actie ondernomen wordt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrEdge Bekijk Berichten
    Het gekke is dat ik vanochtend weer nergens last van had. Ook bij aflevering van de auto was er niets aan de hand. Lijkt toch iets wat erin slijt ofzo. En dan is het maar de vraag of vervanging van het stuurhuis een permanente oplossing biedt.
    Ik had het gelijk vanaf het begin (juni). Ik heb inmiddels winterbanden (met dezelfde maat) en dat maakt geen verschil. Wel vind ik het in de natte en koudere omstandigheden wat vervelender. Ik kan nu slechter beoordelen of het daadwerkelijk glad is of dat dit 'gewoon' het stuurgedrag van de auto is.

  17. #56
    Logi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Posts
    198
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rhwolly Bekijk Berichten
    Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat toestemming nodig is (althans voor een garantie claim). Maar als ik de reacties hier mag geloven, zijn er meerdere dealers die wel iets doen en niet afwachten. Misschien wijst PON wel een aantal dealers aan als soort van test, voordat een oplossing definitief aangeboden wordt. Ik me wil ook niet gelijk negatief opstellen t.o.v. Huiskes-Kokkeler. Maar voor mij als leek is het vreemd om te horen dat ik moet wachten op een oplossing, terwijl ik op het internet lees dat bij anderen gewoon actie ondernomen wordt.
    Ik had het gelijk vanaf het begin (juni). Ik heb inmiddels winterbanden (met dezelfde maat) en dat maakt geen verschil. Wel vind ik het in de natte en koudere omstandigheden wat vervelender. Ik kan nu slechter beoordelen of het daadwerkelijk glad is of dat dit 'gewoon' het stuurgedrag van de auto is.
    +1 Weliswaar een andere dealer, maar ik krijg exact hetzelfde te horen.
    Winterbanden in een maatje kleiner maakt ook geen verschil.
    Present: A4 1.8 TFSI MT Limousine
    Past: A2 1.4 Exclusive | Pilot 6000K Xenon | PIAA Led | FK Highsport | Brembo Sport High Performance (drilled) | Ferodo DS2500

  18. #57
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rhwolly Bekijk Berichten
    Maar voor mij als leek is het vreemd om te horen dat ik moet wachten op een oplossing, terwijl ik op het internet lees dat bij anderen gewoon actie ondernomen wordt.
    Ik denk dat er meerdere factoren meespelen. Ik had bijvoorbeeld het "geluk" dat er al een A4 was met exact dezelfde problemen die ik omschreef. Omdat die al ingepland was voor maandag én de dealer zelf al naar PON was gestapt omdat ze de oorzaak niet konden vinden, kon mijn A5 gelijk meegenomen worden in dat onderzoek, waar dus iemand van PON bij betrokken is geweest.

    PON is op de hoogte van het probleem en tot op heden bevelen ze aan om dus het stuurhuis te vervangen.

    Overigens weet niet ik niet welke problemen jij precies ervaart? Mijn auto stuurt bij hogere snelheid met fysieke weerstand punten waar je je stuur doorheen moet "duwen". Daarnaast is het onmogelijk om rechtdoor te rijden, je moet constant bijsturen en over een bepaald dood punt heen.

  19. #58
    rhwolly
    Guest

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrEdge Bekijk Berichten
    Overigens weet niet ik niet welke problemen jij precies ervaart? Mijn auto stuurt bij hogere snelheid met fysieke weerstand punten waar je je stuur doorheen moet "duwen". Daarnaast is het onmogelijk om rechtdoor te rijden, je moet constant bijsturen en over een bepaald dood punt heen.
    Ik heb niet een bepaald punt in het stuur, waarbij ik een weerstand voel. Bij mij is het 'gewoon' continue corrigeren om rechtuit te blijven gaan. Bij lagere snelheden, zeg maar 80 tot 100 km/uur, ben ik er (helaas) al bijna aan gewend geraakt. Maar bij wat hogere snelheden (160 km/uur) is het effect extremer en ik moet dan ook heel bewust corrigeren om niet buiten mijn rijstrook te komen. Ook bij slechter weer (wind, regen en sneeuw) is het echt opvallend veel corrigeren.

    Soms heb ik trouwens ook het idee dat het stuur de ene keer lichter lijkt te sturen dan de andere keer op hetzelfde stuk weg. Zeker de afgelopen dagen wist ik dan niet goed meer of dat nu aan het stuur lag of dat het misschien echt glad was. Eigenlijk weet ik dat nog steeds niet. Je moet met dit soort dingen misschien ook wel oppassen niet overal aan te gaan twijfelen.

    Het is overigens niet zo dat ik denk dat het stuurgedrag een gevaarlijke situatie oplevert, want dan zou ik de auto gelijk naar de garage brengen en daar laten staan. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets niet helemaal goed is. Gelukkig zag ik de reacties hier en gelukkig hoefde ik mijn dealer ook niet te overtuigen van het probleem.
    Laatst gewijzigd door rhwolly; 18-12-12 om 19:40.

  20. #59

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rhwolly Bekijk Berichten
    Ik heb niet een bepaald punt in het stuur, waarbij ik een weerstand voel. Bij mij is het 'gewoon' continue corrigeren om rechtuit te blijven gaan. Bij lagere snelheden, zeg maar 80 tot 100 km/uur, ben ik er (helaas) al bijna aan gewend geraakt. Maar bij wat hogere snelheden (160 km/uur) is het effect extremer en ik moet dan ook heel bewust corrigeren om niet buiten mijn rijstrook te komen. Ook bij slechter weer (wind, regen en sneeuw) is het echt opvallend veel corrigeren.

    Soms heb ik trouwens ook het idee dat het stuur de ene keer lichter lijkt te sturen dan de andere keer op hetzelfde stuk weg. Zeker de afgelopen dagen wist ik dan niet goed meer of dat nu aan het stuur lag of dat het misschien echt glad was. Eigenlijk weet ik dat nog steeds niet. Je moet met dit soort dingen misschien ook wel oppassen niet overal aan te gaan twijfelen.

    Het is overigens niet zo dat ik denk dat het stuurgedrag een gevaarlijke situatie oplevert, want dan zou ik de auto gelijk naar de garage brengen en daar laten staan. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets niet helemaal goed is. Gelukkig zag ik de reacties hier en gelukkig hoefde ik mijn dealer ook niet te overtuigen van het probleem.
    Ervaar hetzelfde probleem. Echter pas sinds de wissel van zomer naar winterbanden. Volgens informatie van Pon is het de combinatie van stuurhuis en hardheid van de banden (zijwangen). Mij is ook vervanging van stuurhuis aangeboden en ik denk na lezen hier dat ik dat maar moet doen. Overigens worden ook mijn winterbanden nog vervangen (van vredestijn naar continental) Om te kijken of dat soelaas biedt. Dat wacht ik eerst af (want conti zeker beter). Mijn bandenmaat: 255/35 19'' -Rotor velgen.

  21. #60
    noKin's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    53
    Posts
    111
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cees2012 Bekijk Berichten
    Ervaar hetzelfde probleem. Echter pas sinds de wissel van zomer naar winterbanden. Volgens informatie van Pon is het de combinatie van stuurhuis en hardheid van de banden (zijwangen). Mij is ook vervanging van stuurhuis aangeboden en ik denk na lezen hier dat ik dat maar moet doen. Overigens worden ook mijn winterbanden nog vervangen (van vredestijn naar continental) Om te kijken of dat soelaas biedt. Dat wacht ik eerst af (want conti zeker beter). Mijn bandenmaat: 255/35 19'' -Rotor velgen.
    Ik heb conti winterbanden 245/40/18" en heb het ook naar mijn idee. dus denk niet dat het de oplossing is.
    Er zijn 3 dingen die ik altijd vergeet, namen, gezichten en nog iets...

Pagina 3 van 81 EersteEerste 12345671353 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •