Pagina 6 van 81 EersteEerste ... 23456789101656 ... LaatsteLaatste
Resultaten 101 tot 120 van de 1603

Onderwerp: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

  1. #101

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    MrEdge,
    Wat voor een velgmaat heb je en wat voor banden?

    Men suggereerde dat het daarmee te maken kan hebben. Lijkt me sterk, want dat heeft sowieso niets te maken met de uitlijning (stuur staat in de neutrale stand naar links ipv midden). Daarnaast is het naar links erger dan naar rechts, net als voorheen. De banden en velgen zijn nieuw, dus dan zou het gelijk moeten zijn links en rechts.

    Wellicht is het goed dat we samen optrekken richting de betreffende dealer? Ik ga ze zo iig even bellen .

  2. #102
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Er zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd (quote):
    * Stuurhuis vervangen
    * Software gereset
    * Uitgelijnd
    * Stuurstanden opnieuw ingeleerd

    Dat laatste vind ik wel interessant, dat zou impliceren dat er wellicht zoiets is als een centreerstand die missschien niet goed is ingeleerd?

  3. #103
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    MrEdge,
    Wat voor een velgmaat heb je en wat voor banden?

    Men suggereerde dat het daarmee te maken kan hebben. Lijkt me sterk, want dat heeft sowieso niets te maken met de uitlijning (stuur staat in de neutrale stand naar links ipv midden). Daarnaast is het naar links erger dan naar rechts, net als voorheen. De banden en velgen zijn nieuw, dus dan zou het gelijk moeten zijn links en rechts.

    Wellicht is het goed dat we samen optrekken richting de betreffende dealer? Ik ga ze zo iig even bellen .
    18" 245/40 conti TS 830 winterbanden met extra load. Echt onzin dat ze over velgmaten beginnen bij een auto die bijna alleen met 18 en 19" wordt geleverd.
    Ik ga zo ook even bellen met mijn bevindingen. Ik vind het wel echt typisch dat we precies hetzelfde resultaat hebben

  4. #104

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Heb ze net gebeld; ga de 16e nog een keer rijden met Chef werkplaats. Heb net uitgebreid het probleem uitgelegd en ook aangegeven dat jij (MrEdge) hetzelfde ervaart.

    Ik ben met je eens dat 18 of 19 inch(dat heb ik) wel invloed kan hebben op de sporing, maar dat het niet het probleem is. Dat van die stuurstanden is idd wel interessant. Ik heb van de chef werkplaats begrepen dat dit mechanisch verloopt, dus dat kan ik niet rijmen.

    Wellicht is het goed dat je de 16e ook komt? Dan kunnen ze het ook vergelijken.

  5. #105

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Overigens wordt bij mij dan de stuurstand ook gecorrigeerd. Ben alleen bang dat de oorzaak (van het scheefstaande stuur) onderdeel is van een onderliggend probleem (dat ook het centreren negatief beïnvloed)

    De 16e is overigens mede ingepland, om jouw bevindingen af te wachten.


  6. #106

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Als de monteur voorafgaand aan het uitlijnen het stuur niet kaarsrecht heeft gezet dan heb je uiteindelijk een auto die prima uitgelijnd is, maar waarvan het stuur in de neutraal stand iets naar links of rechts gedraaid staat. Dat is gewoon slordigheid bij het voorbereiden en komt helaas heel vaak voor.

    Is op te lossen door nog een keer uit te lijnen, maar dan met het stuur netjes recht.

    Volgens mij staat dit verder los van de problemen die jullie ondervinden.
    A5 Coupé 2.0 TFSI Multitronic Proline Yellowstone - verkocht

  7. #107

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    @3F3F; Is idd heel goed mogelijk. Maar wel typisch dat 2 auto's beide na het vervangen hetzelfde euvel mbt centreren hebben en dat bij beide auto's het stuur scheef staat. Misschien toeval, misschien is er een causaal verband.

    Is er iemand met kennis van de specifieke techniek die een idee heeft wat er verder nog invloed kan hebben op het centreren, anders dan het stuurhuis en de regelunit?

  8. Ad
  9. #108

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    64
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrEdge Bekijk Berichten
    Ik snap er niets meer van. Soms stuurt ie prima, soms zwabbert ie en soms ervaar ik die rare weerstandpunten in het stuur. Lijkt me toch een fout in de regelunit en niet zozeer in het stuurhuis?

    Heeft niemand anders die weerstanden gevoeld?
    Hallo MrEdge,

    Sinds juli 2012 rij ik een nieuwe (lease) A5 SB tdi met fabrieksvelgen (17") en banden. In het begin moest ik even wennen aan het "aparte" stuurgedrag. Na het lezen van de berichten op dit forum herken ik al de problemen met betrekking tot het stuurgedrag als beschreven in uw bovenstaand bericht. (soms stuurt ie strak, soms is het een dweil en zit er links en rechts rondom de middenstand een weerstand) Het is net alsof je op eer richel rijdt en het stuur opeens naar links of naar rechts uitslaan. Als dat gebeurt, blijf je corrigeren. Je draait aan het stuur en de wielen reageren pas later, alsof je door een weerstand heen moet. Het begint zo vanaf 50 km/u en wordt dan steeds erger (of vervelender vanwege de toename in snelheid).
    Inmiddels ben ik hiervoor al bij de garage geweest en die hebben hem opnieuw uitgelijnd; dat heeft nauwelijks geholpen alleen staat het stuur nu lichtjes naar links (dat heb ik ook al gelezen bij anderen berichten op dit forum) De garage gaf ook aan dat het misschien kon zijn dat de stuursoftware de instellingen niet kan vasthouden. (dat probleem heb ik overigens ook met de comfortsluiting van het bijrijdersraam, die steeds zijn geheugen kwijt is).
    Volgende week maak ik maar weer een afspraak met de dealer om er naar te laten kijken en dan maar hopen dat het stuurgedrag dan ook optreedt.
    Als de dealer niks kan/wil doen zal ik de leasemaatschappij inschakelen. Misschien kunnen zijn wat meer druk uitoefenen.

    groet
    Pierre

  10. #109

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    @a5tdi: jouw comment ontkracht iig het velg/bandenmaat verhaal, aangezien je met 17 inch hetzelfde ervaart.

    Mijn theorie is dat de problemen die we met het sturen ervaren tweeledig zijn:
    1. Het niet soepel sturen over de volledige uitslag van t stuur-> dit is opgelost door het vervangen van het stuurhuis (bij mij)
    2. Het niet centreren en de vrije slag binnen 45 graden van de neutraalstand, hetgeen als zwabberig / zwalkerig rijgedrag wordt ervaren.

    De opmerking van a5tdi over het niet onthouden/ danwel adhoc wijzigen van de geprogrammeerde standen is wel interessant. Dit verklaart dat het bij mrEdge weer erger wordt, ondanks vervanging stuurhuis.

    Echter, het niet centreren is altijd aanwezig, dus wellicht is het drieledig? wellicht heeft men hè stuurhuis wel gemodificeerd en de regeling niet?

    De vraag is dus: welke onderdelen tussen stuur en wielen hebben invloed op bovenstaande zaken en waar zit het probleem?

    Kwestie van zaken uitsluiten lijkt me?

  11. #110

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Overigens nog even iets positiefs: de softwareupdate mbt tot de lastwissel problematiek( hortend en stotend wegrijden en schokken bij lastwissel is weg. Rijdt daardoor veel soepeler! Betreft iig 1.8 tfsi

  12. #111
    icomment's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    329
    Kudos
    2
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    Overigens nog even iets positiefs: de softwareupdate mbt tot de lastwissel problematiek( hortend en stotend wegrijden en schokken bij lastwissel is weg. Rijdt daardoor veel soepeler! Betreft iig 1.8 tfsi
    Is dit mbt MultiTronic, heb soms ook last van schokken tussen 30 en 50 km. Komt soms voor niet te vaak gelukkig

  13. #112
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A5tdi Bekijk Berichten
    (soms stuurt ie strak, soms is het een dweil en zit er links en rechts rondom de middenstand een weerstand) Het is net alsof je op eer richel rijdt en het stuur opeens naar links of naar rechts uitslaan. Als dat gebeurt, blijf je corrigeren. Je draait aan het stuur en de wielen reageren pas later, alsof je door een weerstand heen moet. Het begint zo vanaf 50 km/u en wordt dan steeds erger (of vervelender vanwege de toename in snelheid).
    Wat jij beschrijft is exact hetzelfde als het probleem dat ik had. Na vervanging van het stuurhuis is het probleem van de weerstanden en de "richel" opgelost. Het gevoel van dweilen is alleen maar erger geworden omdat het stuur nu wel heel direct reageert als je probeert te corrigeren.

    Inmiddels ben ik hiervoor al bij de garage geweest en die hebben hem opnieuw uitgelijnd; dat heeft nauwelijks geholpen alleen staat het stuur nu lichtjes naar links (dat heb ik ook al gelezen bij anderen berichten op dit forum) De garage gaf ook aan dat het misschien kon zijn dat de stuursoftware de instellingen niet kan vasthouden. (dat probleem heb ik overigens ook met de comfortsluiting van het bijrijdersraam, die steeds zijn geheugen kwijt is).
    Volgende week maak ik maar weer een afspraak met de dealer om er naar te laten kijken en dan maar hopen dat het stuurgedrag dan ook optreedt.
    Als de dealer niks kan/wil doen zal ik de leasemaatschappij inschakelen. Misschien kunnen zijn wat meer druk uitoefenen.
    groet
    Pierre
    Ik zou verwijzen naar dit forum of naar PON. Ze zijn op de hoogte...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    @a5tdi: jouw comment ontkracht iig het velg/bandenmaat verhaal, aangezien je met 17 inch hetzelfde ervaart.

    Mijn theorie is dat de problemen die we met het sturen ervaren tweeledig zijn:
    1. Het niet soepel sturen over de volledige uitslag van t stuur-> dit is opgelost door het vervangen van het stuurhuis (bij mij)
    2. Het niet centreren en de vrije slag binnen 45 graden van de neutraalstand, hetgeen als zwabberig / zwalkerig rijgedrag wordt ervaren.
    Uitstekend samengevat. Ik zou dit printen en de chef werkplaats laten lezen bij je volgende afspraak!

    De opmerking van a5tdi over het niet onthouden/ danwel adhoc wijzigen van de geprogrammeerde standen is wel interessant. Dit verklaart dat het bij mrEdge weer erger wordt, ondanks vervanging stuurhuis.

    Echter, het niet centreren is altijd aanwezig, dus wellicht is het drieledig? wellicht heeft men hè stuurhuis wel gemodificeerd en de regeling niet?

    De vraag is dus: welke onderdelen tussen stuur en wielen hebben invloed op bovenstaande zaken en waar zit het probleem?

    Kwestie van zaken uitsluiten lijkt me?
    Ik kom terug op het erger worden. Voordat het stuurhuis werd vervangen had ik inderdaad ook soms wel, soms geen problemen met de weerstanden/richel. Na de vervanging meende ik na verloop van tijd een weerstand te voelen in het midden, maar dat heb ik niet meer gevoeld.

    Het dweil/zwalk gedrag is juist erger geworden. Ik dacht eerst dat het aan mijzelf lag en dat ik teveel erop aan het letten was. Ik heb daarom meerdere mensen in de auto laten rijden en allemaal merken ze hetzelfde op: de auto is niet recht te houden. Ik ben zelf achterin gaan zitten en daar voel je ook hoe de auto over de weg zwalkt.

    In flauwe bochten in de snelweg kan ik gewoon mijn stuur loslaten en dan volgt de auto netjes de bocht...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    Overigens nog even iets positiefs: de softwareupdate mbt tot de lastwissel problematiek( hortend en stotend wegrijden en schokken bij lastwissel is weg. Rijdt daardoor veel soepeler! Betreft iig 1.8 tfsi
    @icomment: nee, is de handbak.
    @Marius: heb ik ook gemerkt. Dat rare "bij-gassen" zoals ik het maar noem is een stuk minder, al ervaar ik de auto ook een stuk tammer nu. Weet niet of jij dat ook ervaart?

  14. #113
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.281
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    Wat mij is opgevallen tijdens m'n rit naar Zuid-Frankrijk 2wkn geleden is dat de weerstand in het stuur bij mij ook voorkwam, echter niet continue. Viel me op dat de kwaliteit van het asfalt (tol/geen tol) er veel invloed op had....

  15. #114
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb echt hetzelfde probleem. Mijn vw transporter T5 met 420.000km stuurt vele malen beter dan men 3 maand jonge A5 met 4.000km.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  16. #115

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Stuurgedrag A5 Sportback 2012

    @ MODERATOR:

    Gezien het toenemende/ grote aantal klachten omtrent het stuurgedrag van de Audi A4 en A5 en gezien het feit dat de klachten blijkbaar na vervanging van het stuurhuis nog steeds (ten dele/geheel) aanwezig lijken te zijn, wil ik hierbij het verzoek doen om van dit topic een cross reference Sticky te maken in de relevante sub-fora.

    Doel van deze sticky is om de verschillende acties van eigenaren en dealers, alsmede eventuele oplossingen te bundelen, om zo sneller tot een eenduidige oplossing te komen, zonder hier uiteraard een soort massa hysterie mee te willen bewerkstelligen. Is dit mogelijk?

  17. #116

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    26
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB

    Unhappy Re: Stuurgedrag Audi A5 SportBack 2012 oplossing ?

    Lees met angst alles over het stuurgedrag. Krijg mijn nieuwe A5 Sportsback half februari waarschijnlijk inclusief stuurprobleem. Lees hetzelfde op Duitse sites. Wat ik daar ook zag is dat Audi Duitsland het probleem eind december heeft erkend en met een onderzoek bezig is. Er wordt geen tijdlijn aangegeven. Als ik dit eerder had geweten had ik nog even met de order voor de A5 gewacht.

  18. #117

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    26
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Stuurgedrag Audi A5 SportBack 2012 oplossing ?

    Hier een van de laaste reakties van Audi Duitsland aan een klant;

    Aufgrund meiner Kundenreaktion an Audi, habe ich heute einen Anruf von meiner Werkstätte bekommen. Es wurde mir bestätigt, dass dem Audi-Konzern der Fehler bei der Lenkung seit Ende Dezember 2012 bekannt ist und nun offiziell Nachforschungen für den Grund der Rasterlenkung eingeleitet wurden. Derzeit wird von einem Tausch von Teile der Lenkung abgeraten, da die derzeit zur Verfügung stehenden Ersatzteile dieselben sind, die in unseren Autos verbaut wurden. Es hat bis zum heutigen Tag noch keine technische Veränderung gegeben! Mir wurde versichert, dass mit Hochdruck an der Beseitigung des Problems gearbeitet wird. Ein Sicherheitsrisiko soll dies Rasterlenkung, laut Servicetechniker, derzeit nicht darstellen. Ich habe dem Servicetechniker von einem Erlebnis auf der Autobahn berichtet, wo ich in einen Raster gefallen bin, der mich fast „ZWEI“ Meter versetzt hat – wenn das kein Sicherheitsproblem ist!?

    Jedenfalls die Sache ist im Laufen – man kann dann nur hoffen, dass bald eine Lösung gefunden wird!

  19. #118
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Stuurgedrag Audi A5 SportBack 2012 oplossing ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leon Vrij Bekijk Berichten
    Hier een van de laaste reakties van Audi Duitsland aan een klant;
    Daar staat dus dat het vervangen van stuurhuizen wordt afgeraden omdat dat exact dezelfde stuurhuizen zijn die ook bij de productie gebruikt zijn. Verder beweert Audi dat het geen veiligheidsrisico is. Het enige goede nieuws dat ik hieruit op kan maken is dat het probleem ondertussen op de kaart staat bij Audi Duitsland.

  20. #119
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.281
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Stuurgedrag Audi A5 SportBack 2012 oplossing ?

    Als het vervangen van een stuurhuis wordt afgeraden, waarom wordt het dan volgens de werkplaatsvoorschriften geadviseerd als er met vas een scan gemaakt wordt van het voertuig?

  21. #120

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    26
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Stuurgedrag Audi A5 SportBack 2012 oplossing ?

    Ik vermoed dat je antwoordt al in de vraag staat ; werkplaatsvoorschriften...

Pagina 6 van 81 EersteEerste ... 23456789101656 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •