Volgens mijn dealer is er nog geen update beschikbaar? Heeft iemand verdere info?
Mijn MT bak is ook ge-update. Ik had ongeveer twee seconden vertraging bij het optrekken en nu is dat een fractie. De bak laat de auto eerst even rollen (had ik ook bij een DSG bak) om dan vol ervandoor te gaan. Gaat zo hard dat de wielen snel slippen. Ik heb het doseren nu zelf in de hand (voet) ipv dat de bak dat heeft. Al met al is het wegrijden met deze auto het minst van mijn ervaringen met andere auto's met automatische versnellingsbakken. Een Tiptronic (conventionele) 6-bak in een Passat en een DSG 7-bak in een Golf. De Tiptronic was zeer comfortable, ik heb in vijf jaar rijden misschien tien schokjes gevoeld en wegrijden ging vloeiend en supersnel. De DSG was zeer snel en efficient en zuinig. Wel wat schokjes zo nu en dan, maar wat een combinatie met de 1.4 TSI 160PK.
Volgens mijn dealer is de software update nu een officiële update bij een beurt of als de auto toevallig in de garage komt. Geen terugroep actie dus. Gewoon nu massaal naar de garage dus!
Deze dealer wist mij ook te vertellen dat ze in juni een oplossing verwachten voor het stuurprobleem. Wie heeft dit ook te horen gekregen?
Ook wist hij te vertellen dat BMW hetzelfde probleem heeft, zelfde toeleverancier. ????? Ja Ja.
Zoals ik gepost heb bij een andere topic heb ik zo mijn twijfels bij het Premium merk Audi. Ik heb namelijk ook ontzettende last van kraken bij drempels en bij 10 a 15 km rijden op een niet compleet vlakke weg. Het gekraak komt van achteren en men dacht dat het de hoedenplank was, maar daar ligt het niet aan. Ik heb zonder hoedenplank gereden en het gekraak blijft. De dealer is na twee keer terugbrengen nog steeds niet in staat dit op te lossen. De vervolg afspraak staat alweer. Ze zijn hartstikke vriendelijk, maar het gaat allemaal niet vanzelf. En het kost mij teveel tijd.
Ik weet niet of mijn volgende auto een Audi wordt? Zeker geen Multi-tronic.
Ik rij inmiddels een weekje rond met de update. Ik moet zeggen dat het een goede verbetering is, maar het gaat nog niet zo soepel als ik gehoopt had. Soms start je de auto met voet op de rem, geeft vervolgens gas en dan zie ik hem nog wel eens boven de 2000 toeren schieten voordat hij aangrijpt. Het gaat niet meer met zo'n schok als vroeger, maar helemaal weg is het probleem niet....Ben benieuwd naar de rest van de ervaringen.
Bij mij is ook de bakupdate uitgevoerd alsook een motor update. Tot nu toe gaat het goed al heb ik wel het idee dat de auto wat trager kwa optrekken is geworden. Vreemde is wel dat ik nu 2x heb gehad dat wanneer ik achteruit wilde rijden de bak ineens hard oppakt (niet veel toeren, maar wel een schok(je))
Zijn er inmiddels nog meer mensen die de update geïnstalleerd hebben?
Wat is jullie ervaring tot nu toe hiermee:
- wordt de reactietijd van de versnellingsbak verkort (dit vind ik echt de grootste tekortkoming en heeft al bijna tot een ongeluk geleid)
- reageert hij dan ook sneller als je hem in z'n achteruit zet
- andere voordelen/nadelen tot nu toe
Mijn update staat gepland over een drietal weken en ben dus nog steeds erg benieuwd.
Ik heb niet de officiële update, maar net die ervoor die niet officieel was.
Mijn ervaring is dat de bak veel soepeler oppakt, waardoor het mogelijk is om normaal weg te rijden. De reactietijden zijn bij mij niet echt anders. Je kan dus niet heel snel even de achteruit inschakelen. Het duurt dan altijd even een momentje. In mijn beleving is dat normaal (dacht ik).
Echter, ik rij nu tijdelijk een A6 2.0 TDI MT en ben er wel achter dat het wel degelijk heeeeeel anders kan. De reactietijden van overschakelen tussen voor- en achteruit zijn veeeeel beter. Ook pakt de MT veeeeel beter op bij wegrijden. Geen enkel schokje of wat dan ook is te voelen. Dit is zoals het in mijn eigen auto ook zou moeten zijn. Dit is gewoon super. Ook het start-stop systeem werkt beter en sneller. Ook hier geen enkele hapering of schokje te voelen bij wegrijden. En of de motor nu warm of koud is, dat maakt niet eens uit.
Ik zou nu na een weekje al bijna definitief willen ruilen. En dan heb ik nog niet eens veel gereden.
Mijn A5 is mijn eerste Audi en begreep totaal niet waarom zo velen toch zo 'Audi gek' konden zijn. Maar met deze A6 begin ik daar toch al wel iets anders over te denken.
2.0tdi werkt veel beter samen met een multitronic dan een 1.8tfsi. Ik spreek gewoon uit ondervinding. Heb alletwee de motorisaties met de multitronic op de oprit staan. En de MT werkt gewoon veel soepeler bij de 2.0tdi.![]()
Ik dacht van Pon te horen dat ik de uiteindelijke update heb gekregen.
Wat mij werd verteld is dat het te maken heeft met het hoge koppel dat de 1.8 produceert.
En dat er in het motormanagement een aanpassing is gedaan.
Wat mij nú opvalt is dat de koppeling pas na enkele seconden volledig gesloten wordt (zeg bij 10km/u).
Het lijkt of ie langer in een slip wordt gehouden.
Je ervaart dan ook een schok(je) na zo'n 3-6 meter rijden.
Op zich is het wel raar dat het met het hoge koppel te maken zou hebben. De 1.8 TFSI heeft op papier een koppel van 320 Nm, maar de 2.0 TDI (177 pk versie) heeft een koppel van 380 Nm. Wellicht dat het karakter (combinatie koppel / vermogen) van het 2.0 TDI blok toch beter te regelen is dan het 1.8 TFSI blok.
Inmiddels heeft ook het Auto, Motor und Sport magazine (http://www.auto-motor-und-sport.de), deel 11 uitgave 16 mei 2013 weer aandacht besteed aan het ongewenste schakelgedrag van de Multitronic. In dit specifieke geval gaat het over de vertraging bij het activeren van de achteruit.
Bijlage 159725
Ik herken dit probleem ook. Keren op de weg is echt een avontuur en zorgt voor spannende momenten als je verkeer uit de verte ziet aankomen ....
Overigens is de reaktietijd in z'n vooruit ook dramatisch lang bij een stoplicht.
Het -hopelijk- goede nieuws is dat er een software oplossing voorhanden is (zie reaktie Audi in het artikel).
Geen idee of de NL dealers dit inmiddels ook beschikbaar hebben.
Heb binnenkort een afspraak bij de dealer. Ben benieuwd of men mij weer blij kan maken. Zal zeker refereren naar dit Auto, Motor und Sport schrijven.