Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Airbags vervangen?

  1. #1
    WJNekkers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    632
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Airbags vervangen?

    Ik kwam vandaag bij het wassen op de B-stijl een sticker tegen (was me nog niet eerder opgevallen) met daarop dat de airbags op 1-2011 vervangen dienen te worden. Hebben airbags maar een levensduur van 15 jaar? Waarom plakken ze die sticker, is dat om zich zelf in te dekken?
    Audi Cabriolet 2.3

  2. #2
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Alles heeft een levensduur, dus ook airbags hebben niet het eeuwige leven.
    Mischien doen ze het de komende 10 jaar nog prima, wie zal het zeggen..............je komt er dan pas achter als je ze nodig hebt.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  3. #3
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Volgens mij kunnen ze na 14 of 15 jaar (schatting) de werking niet meer garanderen, aangezien er onder andere een kleine springlading in zit. Net als rotjes van 5 jaar oud, die klappen ook niet meer, of minder hard..

    Zoals Rolf zegt: het kán dat ze nog goed werken, maar in een geval van een aanrijding waarbij de zak niet afgaat, kan de fabrikant na 15 jaar niet meer aansprakelijk worden gesteld wegens falen van de airbag.

  4. #4

    Standaard

    OF je ze moet vervangen is aan jou, vanwege de kosten vindt ik het een afweging die je zelf moet maken. Ik weet, een ongeluk waaraan je minder over houdt ten gevolge van een airbag die je redt, of een waarbij je iets minder fortuinlijk bent is een moeilijke maar wel een die je zelf maakt. Ik weet niet wat de mijne zou zijn. Ik zeg ook altijd dat mijn generatie groot is geworden met loodhoudende verf en zonder traphekjes..
    ZE hebben allemaal meer vermogen maar omdat ik later kan remmen en eerder op het gas ga kan ik ze net bijbenen.

    Er stond een man op de bus te wachten, de chauffeur zei "kom daar eens van af."

    Een rookworst zonder r is ook worst..

  5. #5
    WJNekkers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    632
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Het zijn er gelukkig dan nog maar 2. Ik ga het tegen die tijd wel doen. Je zal maar een ongeluk krijgen en door dat je de airbags niet vervangen hebt overkomt jou of je passagier iets.
    Audi Cabriolet 2.3


  6. #6

    Standaard

    Klopt, maar dat is jou keuze.En aangezien jij zo'n 3 spaaks stuurtje hebt is er nog wel aan een airbag te komen. Ik zelf ben van plan mijn airbag stuur te vervangen voor een model zonder.
    ZE hebben allemaal meer vermogen maar omdat ik later kan remmen en eerder op het gas ga kan ik ze net bijbenen.

    Er stond een man op de bus te wachten, de chauffeur zei "kom daar eens van af."

    Een rookworst zonder r is ook worst..

  7. #7
    Ari's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2005
    Leeftijd
    56
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WJNekkers Bekijk Berichten
    Ik kwam vandaag bij het wassen op de B-stijl een sticker tegen (was me nog niet eerder opgevallen) met daarop dat de airbags op 1-2011 vervangen dienen te worden. Hebben airbags maar een levensduur van 15 jaar? Waarom plakken ze die sticker, is dat om zich zelf in te dekken?
    Ik zit zelf ook met deze vraag. Mijn A6 is van 97 en zit stik onder de airbags. Kan me voorstellen dat dat een prijzig verhaal is om alles leeg te laten halen te laten vervangen door allemaal nieuwe airbags. Is zo'n auto dat nog wel waard.

    Ik kwam een onderbouwd verhaal tegen over dit onderwerp. Een zwitserse (auto) organisatie heeft onderzoek gedaan naar airbags en veiligheid bij oudere auto's, en alle airbags werkten naar verwachting. Wel waren er andere veiligheid issues zoals gescheurde veiligheidsriemen die de veiligheid verminderden. Uitkomst van dat onderzoek is dat je airbag 't in ons klimaat zeker wel blijft doen, maar niemand wil je die garantie geven. Automobielfabrikanten kunnen aansprakelijk worden gesteld tot de airbags 15 jaar oud zijn als ze niet zijn afgegaan terwijl ze dit wel hadden moeten doen. Na die 15 jaar is het je eigen probleem.

    Het hele artikel staat te lezen op: http://www.autokompas.nl/archief/200...e_tijdbom.html
    Please log off, the world is rebooting ...

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    bij andere fabrikanten is het nog veel minder dan 15 jaar, ik dacht alfa 10 jaar en mitsubishi zelfs 7 jaar..

    Overigens geen denken aan dat ik ooit zoiets ga vervangen.. weetje wat dat kost?!!? En in mn A6 zitten er nogal wat.. Gordelspanners zeker ook? Dan ben je ruimschoots de dagwaarde kwijt..

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •