Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Fluitend geluid bij tankdop?

  1. #1

    Standaard Fluitend geluid bij tankdop?

    Goedenavond allen

    Zojuist samen met mijn zwager een rondje gereden in m'n onlangs aangeschafte Audi A6 1.8 5V. Nu waren we weer bijna bij hem thuis en moesten we voor een verkeerslicht wachten en toen hoorden we een fluitend geluidje van achter komen. Verkeerslicht op groen, wegrijden en fluitje verdwijnt weer. Zwager thuis afgezet, hij gooit de deur open en daar kwam het fluitje weer!

    Ik ook maar even de auto uit, en nou komt het bij de tankdop vandaan.. tankdop eraf schroeven, maakt dat het fluitende geluid weggaat en dat ie lucht aanzuigt? Ik ben een leek op dit gebied maar ik denk met boerenverstand aan een retourleiding die verstopt zit? Of hebben jullie eventueel andere ideëen?

    Ook denk ik dat dit probleem ermee te maken heeft dat het toerental af en toe ontregeld is. Gebeurd af en toe dat wanneer ik voor een verkeerslicht sta te wachten dat het toerental in elkaar zakt en dan weer op loopt en zo verder.. een keer of 3 doet ie dit om vervolgens weer te stabiliseren onder de 1000 toeren. Iemand enig idee of dit verband houdt met elkaar?

    Alvast bedankt!
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Naarmate de tank leger raakt zal dit gecomenseerd worden door de toevoer van lucht om de druk in de tank neutraal te houden. Immers als er geen lucht bij komt ontstaat er onderdruk in de tank en wordt het lastiger om brandstof aan te zuigen.

    Als de verbinding voor de toevoer van lucht verstopt aan het raken is zal het dus moeilijker gaan om de lucht erbij te krijgen. Door de onderdruk die ontstaat in de tank zal er toch geprobeerd worden die lucht toe te voeren naar de tank. Ik kan me dus voorstellen dat dat het fluitende geluid veroorzaakt.

  3. #3

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    He wat jammer nou, net een heel mooi verhaal getypt.. klik ik op het verkeerde knopje :P

    Maar allereerst bedankt voor de duidelijke uitleg met betrekking tot het fluitende geluid, ik neem aan dat dit dus niet zo veel kwaad kan en dat ik dus even moet kijken naar vervuiling bij de luchttoevoer Ook neem ik dan aan dat dit geen betrekking heeft op het stuiterende toerental waar ik over schreef?

    Vanavond ben ik van Oss naar Schoonhoven gereden en daar kwamen de onregelmatigheden in de toeren weer terug. Na zo'n 30km snelweg gereden te hebben, rijden we de provinciale weg op en komen bij een verkeerslicht en daar gaat ie weer... toerental helemaal naar beneden en de auto slaat net niet af, dan schiet ie weer omhoog.. een paar keer zo totdat we weer verder kunnen. Nu kwam er alleen het inhouden tijdens het optrekken bij en dan vooral in de 2e en 3e versnelling zeg maar, tot zo'n 50km/h. Als je dan eenmaal op snelheid bent dan is er geen vuiltje aan de lucht en loopt ie als een trein!

    Nu had ik een en ander aan topics gelezen op dit forum met betrekking tot stuiterende toerentallen maar daar kwam ik niet echt verder mee. Ik las ook dat er een sensor? in de auto zit die het toerental bij stationair draaien regelt? Zou het hieraan kunnen liggen, of moet ik het elders zoeken?

    Alvast bedankt weer!
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Wellicht dat de onderdruk in de tank ook zorgt voor een probleem met de brandstof toevoer.

    ik zou persoonlijk eerst eens kijken of die ventilatieopening van de tank goed is en zo niet die schoonmaken. Misschien dat dat andere probleem daarmee ook meteen verdwenen is.

    Succes

  5. #5

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Ga ik vanavond even mee aan de gang dan eerst weer een lange werkdag voor de boeg!

    Ik neem aan dat die ventilatieopening ergens aan de bovenkant van de tank zich bevind?
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985


  6. #6

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Gisteravond even naar de ontluchtingslang gekeken die zich op de tank bevindt, deze heb ik eraf gehaald maar was niet verstop naar ik gezien heb.

    Iemand een idee hoe ik dit goed kan controleren? Als ik de auto start terwijl die ontluchtingslang los hangt, wordt er niet aan die slang gezogen.. klopt dit?
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Heb ik ook bij mn a4 dat gefluit bij tankdop en stationair toeren 2 of 3 keer naar beneden, moet ff dat nieuw onderdeeltje nog halen, maar misschien heb jij hetzelfde, hier vond ik ook wat info, wss heb jij dit ook:
    http://www.audiforum.nl/forum/b5-199...b5-1996-a.html
    Laatst gewijzigd door saso; 01-04-11 om 10:23. Reden: toev

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    NA vervanging van de magneetklep is het stationair lopen een heel stuk beter geworden Bedankt voor alle tips alvast! Toeren schommelen af en toe nog wel een klein beetje, dus ik hou het effe in de gaten en ga vandeweek ff bij coen donkers langs (is achter m'n werkplaats!) om hem uit te laten lezen.

    Het fluiten bij de tankdop heb ik vandaag ook niet opgemerkt! Hou ik ook effe in de gaten.
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  10. #9

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Helaas is mijn geluk van korte duur geweest, het stationair schommelen is nog steeds aanwezig met 2 keer afslaan als gevolg. Bijkomend euvel is wel dat ik het idee heb dat wanneer ik het gaspedaal intrap, deze vanaf 1500 toeren maar heeel langzaam naar beneden kruipt soms.. heb ook het idee tijdens het rijden dat het gaspedaal blijft hangen zeg maar wanneer ik gewoon gas loslaat bijvoorbeeld bij 50km/h.. dan duwt ie als het ware nog een beetje door.

    http://www.audiforum.nl/forum/b5-199...b5-1996-a.html <- klepje wat hier omschreven is vervangen, was wel nodig de oude deed helemaal niets meer :S
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  11. #10
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Ik opende vandaag mijn Tankdop om de benzine aan te vullen (rij op LPG), en er was duidelijk onderdruk, hij zoog zich helemaal vol met lucht. Ik vind mijn V6 ook niet helemaal mooi stationair lopen en soms ook met accelereren stottert het. Zou ik ook een defecte magneetklep hebben? Heb al eens even geluisterd, en toen klapperde hij als een bezetenne, toen ik er tegen tikte leek het stil te worden.... (?)
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  12. #11

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Bij mij is het euvel, in combinatie met het slechte stationair lopen, nog niet verholpen. Moest eerst tussendoor de kachelradiateur vervangen want die was lek

    Nu dat is verholpen wil ik verder gaan met de onderdruk situatie, ik heb dus inmiddels wel een andere magneetklep maar dit heeft bij mij niets geholpen. Ik ga er vanuit, omdat mijn auto +/- half jaar stil heeft gestaan dat de be- en ontluchting van de tank verstopt zitten of zo.

    Iemand een suggestie om dit te controleren? Overigens ben ik van plan om een OBD kabel aan te schaffen waardoor ik misschien wat meer duidelijkheid van zaken krijg. Iemand een tip qua kabels?
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  13. #12
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Ik heb al heel lang de kabel van Ross-Tech, samen met hun VCDS VAG-COM software. Super, was niet goedkoop destijds. Ik zag echter laatst bij Smeets Solutions dezelfde kabel, voor €69 http://www.diagnoseapparatuur.nl/cat...Vagcom-KKL-USB
    Ik weet niet of die ook met die software werkt, maar dat zou je even moeten checken. De software is namelijk gratis, de kabel verzorgt de licentie. Maar ik heb die kabel al zo vaak gebruikt, voorheen met mijn 2.5 TDI, Service Interval resetten, bij aankoop fouten uitlezen etc. Ook aantal vrienden mee blij gemaakt, dus meer dan waard!
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  14. #13

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Inmiddels een kabel in huis, morgen ga ik het proberen aan te sluiten en uit te lezen. Wel heb ik inmiddels gemerkt dat het stationair slecht lopen ligt aan de benzinetank of in ieder geval de druk in de tank.. Hoezo? Nou omdat ik nu een aantal km's gemaakt heb en eens in de gaten ben gaan houden wanneer het slecht stationair lopen optreed, omdat hij dit NIET altijd doet.

    Wanneer ik getankt heb gaat de auto beroerd lopen stationair, en als ik hem dan wat leger gereden heb (over de helft op de meter) dan begint ie weer lekker te lopen en ook het inhouden is dan vrijwel weg.. Dus ik ben bang dat het toch te maken heeft met de ventilatie/ontluchting van de tank zelf of iets dergelijks.. Iemand andere suggesties?

    Weet iemand welke leiding de druk in de tank opbouwt als het ware naarmate de tank leger raakt? Of zit ik in de verkeerde richting te denken? (ben een beginnend hobbyist )
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  15. #14

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Wegens tijdgebrek een poosje stil gelegen, uiteindelijk zijn dit de foutmeldingen die ik verkregen heb uit VCDS:

    foutcode: 17936 P1528
    nl Cilinderrij 1 nokkenasverstelling (N205) onderbreking
    du Bank 1, Nockenwellenverstellung (N205) Unterbrechung
    en Camshaft Timing Adj. Bank1 (N205) Open Circuit

    foutcode: 17915 P1507
    nl Regeling stationair toerental onderste limiet bereikt
    du Leerlaufsystem-Lernwert untere Grenze erreicht
    en Idle Control System Lower Regulation Limit Reached

    Deze 2 foutcodes komen overeen met de andere problemen die ik heb, maar niet met de aanzuiging van lucht bij de tankdop.. Toch maar eens de brandstofpomp loshalen denk ik..
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  16. #15

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Goedemorgen allen,

    Ik weet het, te lang geleden.. Mijn excuses, ik ben drukker geweest met m'n zaak als met m'n audi en dan ligt de prioriteit toch echt even bij het geld verdienen.

    Ondertussen is de auto voor een voorkeuring weggeweest en hieruit bleek dat ie afgekeurd zou worden op de volgende punten :
    - Kentekenplaatverlichting stuk
    - CO te hoog
    - brandstof lucht in de auto
    - Achterbanden (geen afkeur, zit er wel aan te komen)
    - Schokdemper linksvoor lek

    Enfin, na alle problemen die ik hiervoor in dit topic heb omschreven was ik weer in contact gekomen met een familielid welke ook aardig wat van audi's weet en er ook zijn hobby van heeft gemaakt. Deze voorzag mij van een bepaald programma waarmee ik wat duidelijker "in de auto kon duiken". Samen met dat programma en de verschillende topics hier op het audiforum ben ik toch weer naar de magneetklep N80 gaan kijken.

    Iedereen ze dat deze regelmatig moet "tikken" als de auto warm is. Ik vaak genoeg geluisterd en dacht daadwerkelijk dat deze tikte, maar toch vertrouwde ik er geen ..... van. Dus ik vorige week maar eens naar APauto's te Druten gegaan en gekeken voor een andere magneetklep.

    Van een A4 een als nieuw uitziende magneetklep getrokken, en een simpele test uitgevoerd : blazen & zuigen = klepje heen en weer! Degene die in mijn auto zat deed helemaal niets! Stond gewoon continu open, dus vandaar dat mijn auto voor geen meter liep! De overtollige brandstofdampen waarvan een deel door de magneetklep doorgelaten wordt om verbrand te worden kwamen dus met bakken te gelijk door de magneetklep, waardoor de auto dus gewoon aan het verzuipen was in deze dampen.

    Hetgeen resulteerde in :

    - Schokkend optrekken (geen trekkracht in eerste versnelling, en inhouden bij gas geven)
    - Fluitend/sissend geluid bij tankdop (gelukkig niet de pomp kapot!)
    - Wanneer ik getankt had was het helemaaaaal waardeloos, kon de auto nauwelijks aan de praat houden.. ook vooral bij achteruit rijden.

    Nu die magneetklep van die A4 erop zit mag ik rustig zeggen dat al bovenstaande problemen opgelost zijn! (Gasklephuis heb ik inmiddels ook goed schoon kunnen maken trouwens, ook zeker een aanrader..) De auto trekt weer als een malle, alleen vermoed ik dat ik nog niet de volledige kracht heb van de 125pk die er zouden moeten zijn. Ik gok dat dit te maken heeft met foutmelding 17936, waarbij hij aangeeft dat er een "Open Circuit" is bij de nokkenasverstelling.

    Nu heb ik hier al naar gekeken en wat blijkt? Er hangt een stekkertje naast de nokkenasversteller los! Maar nu komt het... de nokkenasversteller die op mijn ADR blok zit, heeft helemaal geen aansluiting voor deze stekker! Dus dat kan de reden zijn dat ik die foutmelding blijf krijgen en de audi nog steeds iets inhoud naar mijn gevoel.

    Iemand een idee of dit standaard zo gemaakt is bij deze blokken of dat er eigenlijk een elektrische nokkenasversteller in hoort te zitten?

    Wel dure apparaatjes die verstellers
    Audi A6 | 1.8 5V | 1996

    Audi 200 Turbo Quattro - 1985

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    Hey Kees85,

    Audi is een nieuw terrein voor mij. Ik heb al standaard onderhoud gedaan en ben nu de puntjes op de i aan het zetten. Ik ontdekte ook het sissende geluid en ondervind dezelfde problemen als jij. Ik wil ook graag proberen of de problemen opgelost zijn met het vervangen van de magneet klep. Heb jij een artikel nummer, link naar een website of een foto van het onderdeel? Ik heb al veel gegoogled maar niet het juiste onderdeel kunnen vinden.

    Alvast bedankt!

  18. #17
    nog een Hein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    72
    Posts
    400
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Fluitend geluid bij tankdop?

    de benzinepomp misschien? de mijne maakt constant een hoog geluid. moet een keer vervangen worden, maar functioneert nog prima.
    Laatst gewijzigd door nog een Hein; 28-02-13 om 20:50.
    Zo'n auto wilde ik altijd al hebben.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •