De turbo lijkt me wel een kanshebber.
Besten,
Ik heb sinds enkele dagen een A6 van 1996 in mijn bezit met 2.5 TDI 85kw motor. Heb deze overgenomen van een familielid en ken dus de volledige voorgeschiedenis van de auto.
Deze heeft tot nu ongeveer 3 jaar binnen stilgestaan, ik heb er dus al maar meteen een groot onderhoud aan uitgevoerd, olie + alle filters vervangen.
Maar het eigenlijke probleem is nu dat de wagen erg weinig vermogen lijkt te hebben voor zo'n zware motor. Ik heb er een 5-tal jaren terug eens mee gereden en toen voelde hij veel krachtiger aan.
Hij rijd nu wel vlot maar je voelt hem niet echt trekken en het lijkt echt of hij zijn volle vermogen niet vrijgeeft.
Kan iemand daar mogelijke oorzaken van opsommen? Of dingen die ik moet nazien?
Mvg,
Thibaut
Hij hoort niet als een stofzuiger te klinken. Het geluid van deze turbo's is nauwelijks waarneembaar. De druk echter wel
Je zou ook eens de onderste slang van je intercooler los kunnen halen om te checken of er veel olie in staat. Een beetje schijnt te kunnen, ik heb nml. wel eens gelezen dat een turbosysteem altijd wel een beetje olie lekt, dit verzamelt zich in de intercooler. Zo ja, demonteren en uitspoelen met benzine ofzo, hierdoor kan de cooler efficienter werken en heeft samen met tal van andere reinigings akties mijn verbruik van 1:13 teruggebracht naar 1:15. Bij mij kwam er destijds zeker een theekopje olie uit.
Check ook alle andere slangen tussen inlaatspruitstuk en luchtfilter op scheurtjes of breuken, de gelekte olie die rubber broos worden.
Heb je ook startproblemen ? Veel rook ? evtl. brandstoffilter of luchtfilter vervuild, allemaal zaken om na een lange standtijd te checken.
suc6
De turbo is inderdaad bijna niet hoorbaar in mijn geval. Zijn er manieren om simpel de druk te meten of waar te nemen?
In ieder geval bedankt voor de tips, de cooler zal ik dan maar eens reinigen en de slangen checken.
Starten doet hij perfect en roken zo goed als niet, maar ik heb dan ook enkele dagen geleden alle filters vervangen. De gloeibougies ga ik misschien ook nog wel vervangen, gewoon om zeker te zijn dat die nog in orde zijn.
Mvg,
Thibaut
achter t luchtfilter de slang loshalen, iets van een dop er in doen met nippel, en dan voorzichtig op druk zetten en dan luisteren of je t lek hoort (evt soppen)
zie ook http://www.s2power.com/druktest.html
Zeker goed, al het bovenstaande. Tijdje volgas op de AB kan geen kwaad maar houdt alles goed in de gaten. Ook een potje of twee "Forte" op een volle tank kan geen kwaad, het kan echter niet veel meer vermogen opleveren maar wel een vermindering in verbruik. Ik heb onlangs m'n MB Sprinter 313 cdi een potje gegeven en zie daar, van 600 km op een tank naar bijna 750.......need i say more ? Behalve dan dat ik m'n werkpaard dezelfde aandacht zou moeten geven als m'n 2,5 tdi.