Een RS6 heeft DRC, geloof dat dat eens in de zoveel tijd onderhoud nodig heeft, Eszes heeft hier iets over geschreven.
Goedendag allemaal,
Na de motorperikelen met mijn a4 cabriolet had ik de handdoek in de ring gegooid. wagen verkocht en noooooooit meer een audi! Ik dus BMW gaan rijden en nu na bijna drie maanden heb ik toch maar een RS6 aangeschaft. Een BMW is nou eenmaal geen audi...... (verslaafd denk ik). Het is een RS6 uit 2003 en sjeminee wat een engert! Enorme power overal, echt weer een audi zoals ik hem ken en dus ook met de kwaaltjes!! Wat wil het geval, de vering van zo een wagen schijnt allemaal met elkaar verbonden te zijn en gevuld met iets waar de audi dealer heel geheimzinnig over doet (volgens mij zeiken ze er in) maar in ieder geval toen ik uitlegde dat de dempers een beetje klepperen wisten ze mij meteen te vertellen dat het wel voor een slordige 3000 euro opgelost kon worden. Nou vind ik dit aan de hoge kant. Is er iemand hier die misschien iets meer weet over de vering / demping van een RS6 uit 2003? Op het forum kan ik er nog niet zoveel over vinden. Alvast bedankt enneeeeh it's good to be back!
Groetjes Bas
ps foto's volgen uiteraard
Een RS6 heeft DRC, geloof dat dat eens in de zoveel tijd onderhoud nodig heeft, Eszes heeft hier iets over geschreven.
Beetje op duitse fora zoeken, daar kun je meer vinden over de RS6 en DRC problemen.
O.a. dat er speciale test- en vulapparatuur voor nodig is, wat 100% zeker niet elke dealer heeft.
Als alternatief: DRC eruit en een normaal onderstel erin. DRC leidingen er gewoon (zoveel mogelijk) uit en/of afpluggen.
Of effe laten sjekken en opnieuw op druk laten brengen door een specialist
en de dealer laten voor wat hij is. (overpriced)
Coen Donkers en misschien ook Hartog zelfs al tegenwoordig.
(geen idee of Pedro daar al bekwaam in is geraakt, maar hij kan veel)
Het is niet zomaar het eerste beste systeem dat je er dan maar onder vandaan rukt.
Het is gewoon een auto hoor, met een paar extra kleppen, drukaccumulatoren en leidingen die aan de dempers vastzitten.
De dealer waar je geweest bent, heeft zeker al opgezocht wat de dempers kosten. Eén van de oplossingen die Audi aandraagt bij "klepperen", is het vervangen ven de demper die defect is. Moet je eerst wel met de juiste apparatuur diagnose stellen (VAG 1342 + adapter).
Verzeker je er eerst van dat er een VAS 6544 + 6209 is bij de "specialist" die e.e.a. moet doen, anders kun je het correct vacuum zuigen, ontluchten en op druk zetten ook vergeten.
Vervangingsonderstellen zijn er bv. van Bilstein en H&R.
Zelfs FK heeft voor de DRC modellen onderstellen.
Wow wat een reacties allemaal. Hartstikke bedankt voor de info! Als ik het goed begrijp kan ik dus ook eerst de veren op druk laten brengen en dan kijken wat er gebeurt en dat hoeft niet eens voor 110 euro per uur. Weet iemand een specialist die dit aankan (durft) in noord holland? Wow..... een berichtje typen en ik hou 1500 euro in mijn beurs. Dat moet ik vaker doen
Pedro Hartog is al genoemd in dit topic. Voor Noord Holland zou ik zeker eens contact met hem opnemen, hij zit in Alkmaar. (zoek even op het forum, of google even op Hartog Tuning)
Ik heb zelf geen ervaring met Hartog Tuning, maar ga af op de zeer positieve reacties op dit forum.
Even checken: Hoe weet je dat t de vering is ?
Mijn 6 klappert ook nu en dan als ik over putjes, richels ed rijdt. Ik heb lucht vering en neem aan dat die heel is.
Heb gechekt door lichtjes te remmen in zo'n situatie en hoor: geen rammel meer...
Heb een tijdje terug Pagid blokken gemonteerd, welke geen clips hebben. De blokken rammelen dus in de klauwen.
Ga dit binnenkort oplossen door clips op de blokken te maken.
Bedankt allemaal voor de tips. Bij coen donkers is het vullen niet al te duur, zeg maar goedkoop. Wel zei hij me dat het bij het vullen nog wel eens wil gebeuren dat er een ploft (!) en dat je dan duurder uit bent. Iemand hier ervaring mee? Het zal toch niet tijdens het rijden gebeuren? Ik zou het nog bij Hartog tuning willen proberen maar de twee nummers op hun site zijn buiten gebruik (?). ik rijd maandag wel even bij ze langs, 't is om de hoek, kunnen ze meteen de begrenzer er af halen
Vraag me af of Hartog die apparatuur heeft; weet ik niet. Als je lang wacht... Dat klapperen betekent ws dat de druk véél te laag is. Dan kan de auto bij inveren de rubber seals raken; dat is het einde van het systeem. Dan rest alleen vervangen.
Bij mij was na 6 jaar de druk 8 bar ipv 16 bar. CD heeft de handel wer op druk gezet (€ 250.-). Als zo'n bal ploft, ben je € 900.- (per stuk x 4) verder.
michel, er zitten maar 2 van die dingen onder je wagen..
1tje voor rechtsvoor en linksachter, de ander voor linksvoor en rechtsachter.
vuldruk is trouwens 5 bar volgens elsje.
probeer het gerammel eens te lokaliseren.
is het maar aan 1 kant, controleer dan op een schokdempertestbank of er dempers zijn met een slechte demping.
dit duid op een lek systeem.
het kunnen namelijk ook gewoon je draagarmen/draagarmrubbers zijn..
persoonlijk zou ik voor een goeie diagnose naar coen donkers gaan.. zeker omdat ze er daar ervaring mee hebben!!
heel apart, ik kan dit toch echt niet vinden
enige van vuldrukken wat ik kan vinden is dat je begint met 2 bar vuldruk en die omhoog laat lopen naar 5 bar....
ik kan het zomaar mis hebben hoor, elsa is niet alles wetend
buiten de systeem druk.... systeem werkt als bovenstaand.
dat verklaart idd een hoop.
buiten dat, er staat trouwens ook heel duidelijk dat je met lage druk in het systeem de wagen niet op de wielen mag laten staan.
dwz, als er een lek is moet je er echt niet mee blijven doorrijden.