Dieter, even een vraag jouw A6 is dat een quattro of niet ? en wat voor motorblok heb je erin liggen ? is het een automaat of handbak ?
Hey iedereen,
Ik ben Dieter, woon in Wuustwezel in België en 29 jaar oud.
Het zot gedoe is er zo stilaan wel vanaf, daarom heb ik me 3 jaar geleden een 2de-hands A6 avant van 05/2001 gekocht.
Het gaat hier over het model voor de facelift in 2001.
De laatste tijd heb ik wel een paar probleempjes met deze auto.
Het eerste is de aanduiding van men tank. Deze geeft alarm als hij volledig vol is, en vanaf ik 300km gereden heb komt deze gewoon op 'vol' te staan. Ik weet dat ik minimum 1000km met 1 tank rijdt, maar het begint me stilaan te irriteren.Weet iemand waar dit aan ligt of heeft nog iemand dit probleem gehad? De garage sprak van €600, want ze zouden het instrumenten-paneel volledig willen vervangen.
Het 2de probleem is de temperatuur van het water en de olie. De wagen heeft op 180000km een nieuwe distributie-riem gekregen. Daarvoor kreeg die problemen met de water-temperatuur. Deze kwam moeizaam op temperatuur, en op het laatste zelfs niet boven de 60°C uit. Daarop is de thermostaat vervangen, en was dit in orde voor 3 weken.
Toen is die voor zen distributie-riem op onderhoud gegaan. Nadien gaf de olie plots 100°C weer, en het water kwam weer zeer traag op temp. en nooit hoger als 80°C... Garage zei toen : kapotte waterpomp, wordt vervangen in garantie want zou met distributie-riem mee vervangen zijn. Dit loste het probleem nog niet op.
Ik rijdt nu nog steeds met de olie-temp op 100°C, en als ik door rijdt ( +160km/h ) bijna 110°C. Het water komt nu wel op temp in tegenstelling met de in de winter, dus ik denk dat de thermostaat nog steeds kapot is. Het is vooral die olie-temp waar ik me zorgen over maak. Kan dit door het instrumenten-paneel komen ( verkeerde aanduiding ) of is er andere oorzaak ( veel voorkomend probleem)?
3de probleem : ik heb de indruk dat de koppeling 'laat' oppakt... Kan dit bijgeregeld worden? Of is het beter deze te laten vernieuwen? Vroeger pakte de koppeling ( naar mijn gevoel ) bij half geloste pedaal, nu maar bij 3/4 geloste pedaal...
Ook denk ik dat de motor-rubbers van de ophanging versleten zijn. Kan ik dit op een simpele manier nakijken?
4de probleem : ik hoor als ik op de autosnelweg rijdt, constant een zoemend geluid. Ik hoop van de banden, maar kan het zijn dat de lagers slecht zijn? het is niet echt een luid storend geluid, maar wel hoorbaar als de muziek stiller staat.
Hopelijk heeft iemand hier ook deze problemen gehad en opgelost gekregen. Of weet iemand wat er juist mis is...
Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen.
Groetjes Dieter
Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb uiteindelijk bij ca. 230K wel een nieuwe koppeling gekregen.
Tankniveau meter, tsja, het is de vlotter of de aanduiding. Beiden zijn niet goedkoop te vervangen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die de klokkenwinkel kunnen reviseren tegen scherpe prijzen. Normale koelvloeistoftemperatuur is rond de 90 graden celsius. Normale olietemperatuur is 70-130 graden, afhankelijk van de belasting en buitentemperatuur. Bij een lichte belasting is een olietemperatuur van 100 a 110 gr. celsius heel normaal. Na start van de motor verwarmt de koelvloeistof de olie (olietemp<koelvloeistoftemp), bij warme motor koelt deze de olie (olietemp>koelvloeistoftemp), de oliekoeler zorgt voor deze warmtewisseling. De koppeling is hydraulisch bediend en zelf-stellend, als deze later gaat aangrijpen dan beginnen de koppelingplaten inmiddels versleten te raken, is normaal voor de km stand die jij opgeeft. Een keer gepland laten vervangen. Rubbers van ophanging en motor kun je bij een garage laten controleren, moeilijk om daar vanachter een bureau iets van te zeggen.