Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Mijn A6 avant 2001/05 (oude model)

  1. #1

    Standaard Mijn A6 avant 2001/05 (oude model)

    Hey iedereen,

    Ik ben Dieter, woon in Wuustwezel in België en 29 jaar oud.
    Het zot gedoe is er zo stilaan wel vanaf, daarom heb ik me 3 jaar geleden een 2de-hands A6 avant van 05/2001 gekocht.
    Het gaat hier over het model voor de facelift in 2001.
    De laatste tijd heb ik wel een paar probleempjes met deze auto.
    Het eerste is de aanduiding van men tank. Deze geeft alarm als hij volledig vol is, en vanaf ik 300km gereden heb komt deze gewoon op 'vol' te staan. Ik weet dat ik minimum 1000km met 1 tank rijdt, maar het begint me stilaan te irriteren.Weet iemand waar dit aan ligt of heeft nog iemand dit probleem gehad? De garage sprak van €600, want ze zouden het instrumenten-paneel volledig willen vervangen.

    Het 2de probleem is de temperatuur van het water en de olie. De wagen heeft op 180000km een nieuwe distributie-riem gekregen. Daarvoor kreeg die problemen met de water-temperatuur. Deze kwam moeizaam op temperatuur, en op het laatste zelfs niet boven de 60°C uit. Daarop is de thermostaat vervangen, en was dit in orde voor 3 weken.
    Toen is die voor zen distributie-riem op onderhoud gegaan. Nadien gaf de olie plots 100°C weer, en het water kwam weer zeer traag op temp. en nooit hoger als 80°C... Garage zei toen : kapotte waterpomp, wordt vervangen in garantie want zou met distributie-riem mee vervangen zijn. Dit loste het probleem nog niet op.
    Ik rijdt nu nog steeds met de olie-temp op 100°C, en als ik door rijdt ( +160km/h ) bijna 110°C. Het water komt nu wel op temp in tegenstelling met de in de winter, dus ik denk dat de thermostaat nog steeds kapot is. Het is vooral die olie-temp waar ik me zorgen over maak. Kan dit door het instrumenten-paneel komen ( verkeerde aanduiding ) of is er andere oorzaak ( veel voorkomend probleem)?

    3de probleem : ik heb de indruk dat de koppeling 'laat' oppakt... Kan dit bijgeregeld worden? Of is het beter deze te laten vernieuwen? Vroeger pakte de koppeling ( naar mijn gevoel ) bij half geloste pedaal, nu maar bij 3/4 geloste pedaal...
    Ook denk ik dat de motor-rubbers van de ophanging versleten zijn. Kan ik dit op een simpele manier nakijken?

    4de probleem : ik hoor als ik op de autosnelweg rijdt, constant een zoemend geluid. Ik hoop van de banden, maar kan het zijn dat de lagers slecht zijn? het is niet echt een luid storend geluid, maar wel hoorbaar als de muziek stiller staat.

    Hopelijk heeft iemand hier ook deze problemen gehad en opgelost gekregen. Of weet iemand wat er juist mis is...
    Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen.

    Groetjes Dieter

  2. #2
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn A6 avant 2001/05 ( oude model )

    Dieter, even een vraag jouw A6 is dat een quattro of niet ? en wat voor motorblok heb je erin liggen ? is het een automaat of handbak ?
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  3. #3

    Standaard Re: Mijn A6 avant 2001/05 ( oude model )

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Dieter, even een vraag jouw A6 is dat een quattro of niet ? en wat voor motorblok heb je erin liggen ? is het een automaat of handbak ?
    Het is 1,9 TDI van 85kW ( 115pk ) met een handgeschakelde 5-bak.
    Dus geen quattro ( al zijn die dingen wel mooi... )

  4. #4

    Standaard Re: Mijn A6 avant 2001/05 (oude model)

    Niemand die dit ooit heeft mee gemaakt met A6?

  5. #5
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Mijn A6 avant 2001/05 (oude model)

    Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb uiteindelijk bij ca. 230K wel een nieuwe koppeling gekregen.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.


  6. #6

    Standaard Re: Mijn A6 avant 2001/05 (oude model)

    Hopelijk kan de mijne nog iets langer mee...

    Weet er iemand waar de vlotter van de diesel-tank zit? Kan het zijn dat de contacten wat gecorrodeerd zijn?

  7. #7
    bandenspanning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Mijn A6 avant 2001/05 (oude model)

    Tankniveau meter, tsja, het is de vlotter of de aanduiding. Beiden zijn niet goedkoop te vervangen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die de klokkenwinkel kunnen reviseren tegen scherpe prijzen. Normale koelvloeistoftemperatuur is rond de 90 graden celsius. Normale olietemperatuur is 70-130 graden, afhankelijk van de belasting en buitentemperatuur. Bij een lichte belasting is een olietemperatuur van 100 a 110 gr. celsius heel normaal. Na start van de motor verwarmt de koelvloeistof de olie (olietemp<koelvloeistoftemp), bij warme motor koelt deze de olie (olietemp>koelvloeistoftemp), de oliekoeler zorgt voor deze warmtewisseling. De koppeling is hydraulisch bediend en zelf-stellend, als deze later gaat aangrijpen dan beginnen de koppelingplaten inmiddels versleten te raken, is normaal voor de km stand die jij opgeeft. Een keer gepland laten vervangen. Rubbers van ophanging en motor kun je bij een garage laten controleren, moeilijk om daar vanachter een bureau iets van te zeggen.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Mijn A6 avant 2001/05 (oude model)

    Ok, bedankt voor je antwoord. Dan zullen we maar zien en die bittere pil door slikken hé...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •