Het is dus alleen de weergave. Het ijken van de meters an sich lijkt me geen VAGCOM mogelijkheid.
Mijn paneel van een C5 geeft de verkeerde batterijspanning en motortemperatuur. Als de motor koud is staat de meter al op 70 en als deze warm is op 100. Dus precies één streep verkeerd. De batterijspanning heeft het zelfde probleem. 11,7V op de accu is 14V op de meter en 14V op de accu is 16V op de meter. De ECM krijgt de juiste metingen binnen (11,7 en 32gr).
Iemand een idee waar ik dat moet zoeken. Is er met vagcom nog wat te doen op dit gebied?
Het is dus alleen de weergave. Het ijken van de meters an sich lijkt me geen VAGCOM mogelijkheid.
Tom, ja dat is uitleesbaar.
In vagcom kun je een paneel testen. De gong, de digits maar ook de meters.
Bij deze test gaan ze van min naar max en daarna naar een vaste stand.
Olie 120gr (halve schaal)
benzine 1/2 (halve schaal)
Toeren 3
KM 70
Motorwater 100 (voorbij halve schaal)
Spanning 14 (voorbij halve schaal)
Ik kan in vagcom de metingen terugvinden in het instrumenten paneel. olie 23, motorwater 50 (ECM geeft 32 (?)).
Het lijkt erop of de meters niet goed gecalibreerd zijn of i.d.
Hoe staan ze in rust (contact uit)? Staan ze daar niet ook gewoon verkeerd...?
Als de relatieve verschillen wel goed zijn, is de uitslag goed (~12V > 14V, maar dan 14V > 16V geeft een goede uitslag).
Ik zou dan persoonlijk nogal overwegen om de unit gewoon open te maken, en de wijzertjes een millimeter naar achter te duwen...
Als het contact uit gaat valt de koelwatermeter naar 60 en de voltmeter naar 8. Na een paar seconden vallen ze naar nul.
Dus eigenlijk staan ze direct verkeerd. Dat is toch maf.
Terwijl de dashboard electronica via vagcom gewoon 50 aangeeft. Het lijkt erop dat de wijzers verkeerd zitten, klinkt vreemd.
De voltmeter data heb ik nog niet kunnen ontdekken in vagcom en ik moet in de schema's duiken maar misschien is dat wel gewoon een analoog metertje. Bij een ouderwetse wijzermeter in een schakelpaneel zit gewoon een schroefje en stel je deze wat bij. Die heb ik nog nooit gevonden in een auto. Ik heb al gezocht via google op buitelandse fora maar daar word ik ook nog niet echt wijzer van.
Ik heb een uitdaging, geloof ik.
Zo was mijn teller stock..
Na ombouw naar facelift naalden zo:
Wellicht kan je er de rustpositie uit afleiden. De meters gaven keurige waardes aan (millimeter voor 12V en 14V bij motor af/aan), temp. een millimeter voor 90 graden.
Edit: na de ombouw de snelheidsmeter bewust aangepast; tellerafwijking op GPS is nu zo'n 0,5-1%, ipv de stock 4-6%.
Zou 'm dan gewoon openpeuteren en terugschuiven.. als 't dezelfde unit is als bij mij is dat een klusje van pak 'm beet een uurtje incl. in en uitbouwen..
Mocht je 't zelf niet aandurven kan ik je er wel bij helpen (zoals je ziet is mijn tellerunit ook al een keer of wat opengeweest ).
Volgens mij is het dan opgelost. De test met vagcom gaat verder goed, alle metertjes kunnen van o naar 100%.
Ik heb ergens gelezen dat je vooral niet je contact moet aanzetten wanneer het dashboard eruit ligt. Maar een beetje hulp zou wel fijn vinden. Ik heb alle tools, een werkplaats enz. Dus dat is geen probleem. Kun je gelijk zo'n leer ding laten zien .....
Ik zie dat jij van die ringen om het dashboard hebt, die zitten er bij mij niet op (ik heb ook een digi klok), kun je die los kopen ergens.
Ja, ik heb ze ook los gekocht. Kostten iets van €35 of zo. Ik had deze, als ik me niet vergis.
http://link.marktplaats.nl/365085447
Als je wil kunnen we wel eens wat afspreken; PB maar.
Hopelijk heb je geen Jaeger module, want dan heb je een grote kans dat de naalden rot zijn. Het plastic van de naald breekt nog wel eens bij deze units, waardoor ze los op de as komen te zitten. De motor bij een Jaeger unit heeft geen eindstop (VDO wel), maar de naald wel door een plastic nokje. De as kan dus doordraaien terwijl de naald blijft staan. Als de motor dan draait zal de naald te veel aanwijzen.
De naalden van een VDO passen helaas niet in een Jaeger module.
VDO = zwart aan de achterkant (staat ook VDO op)
Jaeger = wit.
ik heb ondertussen een ander instrumenten paneel ingebouwd, maar ik houd nog een paar problemen. Misschien kan/wil iemand helpen.
http://www.audiforum.nl/forum/showro...ml#post1017585