mijn olietemperatuur komt na 10 à 15 km best nog wel aan de 100 gr C.
maar ik heb wel een heel andere auto.
Vraagje voor de RS6 kenners;
In mijn onlangs gekochte RS6 (uit 2003) blijkt de olietemperatuur niet echt boven de 75 graden uit te komen. Zeg maar op een kwart op de olietemperatuurmeter.
Nu is het natuurlijk koud en rij ik langzaam vanwege de gladheid, maar is dit echt normaal ?
Ik heb geen storingen, ook niet in de uitlezing bij Coen Donkers.
Die vond het wel apart maar niet alarmerend
In mijn vorige auto (Subaru Impreza) werd de olie altijd wel 90 tot 95 graden.
Eric
Met dit weer wordt de olie temp. van mijn A6 2.8 ook niet echt warmer dan zo'n 75 graden.
Je zal zien dat als je je auto weer eens 'uitlaat' op de snelweg dat de temp dan weer wat meer op zal lopen.
Dat uitlaten is sowieso af en toe wel handig, zeker als je veel korte stukjes rijdt (zoals ik nu met dit weer; ga nu bijna dagelijks met de auto naar het werk ipv de fiets ).
Zo kan het vocht in je olie/blok weer eens goed verdampen.
Bij mijn V6 2.8 30v werd de olie altijd keurig warm tot aan het streepje, bij mijn huidige V8 blijft de wijzer ook altijd wat lager staan, tenzij ik 200+ rijd of veel moet optrekken en de motor veel stationair loopt (file bijv.). Dan loopt de wijzer wel op, ook bij koud weer. Koelwater is altijd strak 90 graden.
Maar de V8 heeft dan ook een 'echte' oliekoeler met radiator, de V6 heeft alleen een blokje bij het oliefilter waar koelwater door stroomt. Blijkbaar is de oliethermostaat bij de 8-pitters op een lagere temperatuur afgesteld.
Klink me heel normaal. Mijn rs blijft ook bij de kwart hangen. Ook geen foutmeldingen ooit bij uitlezen. Gezien dat bij normaal rijden je niet hoger dan 3000 rpm gaat, werken de motor ook niet hard. Eric, ik zal het even in het gaten houden en je weer informeren als ik iets anders opmerken.
Een grote motor heeft meer tijd nodig om warm te worden dan een kleinere, zeker bij koud winterweer.
En 75 graden is beslist een te lage bedrijfstemperatuur, daarvoor zijn motor en motorolie niet ontwikkeld.
De oliekoeler(s) van de RS6 zijn vast thermostatisch geregeld, net zoals de radiateur. Als één van deze
thermostaten niet gesloten is bij koude motor zal deze motor niet of heel moeilijk op temperatuur komen.
Maar natuurlijk is het wel belangrijk dat de temperatuur-zender en -meter goed werken zodat je daar op
kunt vertrouwen.
Een te koude motor heeft meer te lijden van slijtage en zal ook meer brandstof gebruiken.
Ik zou dit opgelost willen hebben!
De olie temperatuur van mijn RS6 zit altijd op de 90 graden, maar dat zal misschien ook wel aan de spaanse temperatuur liggen. Ik neem aan dat dit normaal is. De 90 graden neem ik voor mijzelf aan als OK, nu is de motor op bedrijfs temperatuur eerder, breng ik 'm niet op toeren. Ik heb de olie temp wel iets over de 90 graden gehad toen ik een tijdje in de 'S' stand heb zitten blazen. Ik zou het wel even in de gaten houden als ik jou was
Hoi,
Mijn RS6 (BJ 2003) komt bij rustig rijgedrag....vooral in de winter als het glad is ook niet boven de 75 / 80 uit (en dan heb ik minimaal 10 minuten gereden). Bij normaal rijgedrag op de snelweg a 130 km/h staat hij zo rond de 85 a 90 graden. In duitsland gaat hij stukje verder 100 a 110 graden...snelheden 200+. Op he momente dat ik dan weer 120 a 130 ga rijden zit hij snel weer op 90 graden.
Ik zou mij niet druk maken over temperatuur a 75 a 80 graden!
Van 't weekend een lang stuk gereden (200km met 120km/u) en de olie werd, net als het water, netjes 90 graden.
Nou is die meter niet echt een precisie instrument. Je kan geloof ik via VAG-com wel de exacte waarde uitlezen. Hij is wel af te stellen, vraag me alleen niet hoe
Zit er eigenlijk ook een thermostaat in het oliecircuit? Meestal wel als je een oliekoeler hebt dus kan me dat bij een RS6 wel voorstellen. Kan dus goed dat die thermostaat niet meer goed werkt.
De olietemperatuurmeter van mijn S6 PLUS sloeg ook nauwelijks uit, de temperatuur leek nooit boven de 60 à 65 graden te komen (nét bij het eerste streepje). Navraag op het S6 PLUS forum leerde mij dat veel meer Plussen er 'last' van hadden en dat het helemaal geen kwaad kon. Mijn garage kon ook niets bijzonders vinden. Alleen bij langdurig boven de 200km/h rijden werd de olie ongeveer 80 graden (op het metertje).
Ook "hier" komt het metertje na 50km niet hoger dan een kwart (75 graden?) onder Nederlandse omstandigheden.
Ook ik kwam geen foutmeldingen hierover tegen in de Vagcom.
Uitlaten in ons ooster-buurland heb ik nog niet kunnen doen, dus weet niet of dit dan grote verschillen gaat opleveren....