Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 42

Onderwerp: Olietemperatuur RS6 te laag ?

  1. #1

    Standaard Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Vraagje voor de RS6 kenners;

    In mijn onlangs gekochte RS6 (uit 2003) blijkt de olietemperatuur niet echt boven de 75 graden uit te komen. Zeg maar op een kwart op de olietemperatuurmeter.
    Nu is het natuurlijk koud en rij ik langzaam vanwege de gladheid, maar is dit echt normaal ?

    Ik heb geen storingen, ook niet in de uitlezing bij Coen Donkers.
    Die vond het wel apart maar niet alarmerend

    In mijn vorige auto (Subaru Impreza) werd de olie altijd wel 90 tot 95 graden.

    Eric

  2. #2
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.308
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    mijn olietemperatuur komt na 10 à 15 km best nog wel aan de 100 gr C.
    maar ik heb wel een heel andere auto.

  3. #3
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    rs2 wordt ook niet echt warm in de olietemp. Als de koelvloeistof gewoon 90 wordt lijkt het mij niet echt een probleem. Zal wel aan al die oliekoelers liggen.

  4. #4

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Ik heb een A6 4.2 en mijn olietemperatuur komt ook niet echt hoger dan rond de 80,ook zomers niet.
    "99 A6 4.2 Avant Tiptronic

  5. #5

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    OK, klinkt goed.
    Koelvloeistof is inderdaad 'normaal' , zo'n 90 graden.

    En inderdaad, koelers zat op deze auto.

    Eric


  6. #6
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    A6 C5 2.8 30V: 95% van de tijd 75 graden, bij echt m'n best doen misschien 85-90 graden. Eigenlijk nooit hoger gezien.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Topic verplaatst naar het C5-subforum. SVP voortaan vragen over deze auto hier plaatsen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Je kan een 4cilinder natuurlijk niet vergelijken met een V8. Mijn v8 word ook veel langzamer warm dan mijn 4 cilinder, moet echt een stuk op de snelweg rijden voordat hij goed op temperatuur komt.

  10. #9
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Met dit weer wordt de olie temp. van mijn A6 2.8 ook niet echt warmer dan zo'n 75 graden.
    Je zal zien dat als je je auto weer eens 'uitlaat' op de snelweg dat de temp dan weer wat meer op zal lopen.

    Dat uitlaten is sowieso af en toe wel handig, zeker als je veel korte stukjes rijdt (zoals ik nu met dit weer; ga nu bijna dagelijks met de auto naar het werk ipv de fiets ).
    Zo kan het vocht in je olie/blok weer eens goed verdampen.

  11. #10

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Bij mijn V6 2.8 30v werd de olie altijd keurig warm tot aan het streepje, bij mijn huidige V8 blijft de wijzer ook altijd wat lager staan, tenzij ik 200+ rijd of veel moet optrekken en de motor veel stationair loopt (file bijv.). Dan loopt de wijzer wel op, ook bij koud weer. Koelwater is altijd strak 90 graden.

    Maar de V8 heeft dan ook een 'echte' oliekoeler met radiator, de V6 heeft alleen een blokje bij het oliefilter waar koelwater door stroomt. Blijkbaar is de oliethermostaat bij de 8-pitters op een lagere temperatuur afgesteld.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  12. #11

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Klink me heel normaal. Mijn rs blijft ook bij de kwart hangen. Ook geen foutmeldingen ooit bij uitlezen. Gezien dat bij normaal rijden je niet hoger dan 3000 rpm gaat, werken de motor ook niet hard. Eric, ik zal het even in het gaten houden en je weer informeren als ik iets anders opmerken.
    Audi RS6 Avant 2003

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    223
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Een grote motor heeft meer tijd nodig om warm te worden dan een kleinere, zeker bij koud winterweer.
    En 75 graden is beslist een te lage bedrijfstemperatuur, daarvoor zijn motor en motorolie niet ontwikkeld.
    De oliekoeler(s) van de RS6 zijn vast thermostatisch geregeld, net zoals de radiateur. Als één van deze
    thermostaten niet gesloten is bij koude motor zal deze motor niet of heel moeilijk op temperatuur komen.
    Maar natuurlijk is het wel belangrijk dat de temperatuur-zender en -meter goed werken zodat je daar op
    kunt vertrouwen.
    Een te koude motor heeft meer te lijden van slijtage en zal ook meer brandstof gebruiken.
    Ik zou dit opgelost willen hebben!
    Zwollywood a/d IJssel...

  14. #13

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Zo erg is het ook weer niet hoor, olie heeft ook bij lagere temperaturen een goede smerende werking. Als je de motor zwaarder gaat belasten dan loopt ook de olie temperatuur vanzelf op.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  15. #14
    Ed5007's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Posts
    80
    Kudos
    7
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    De olie temperatuur van mijn RS6 zit altijd op de 90 graden, maar dat zal misschien ook wel aan de spaanse temperatuur liggen. Ik neem aan dat dit normaal is. De 90 graden neem ik voor mijzelf aan als OK, nu is de motor op bedrijfs temperatuur eerder, breng ik 'm niet op toeren. Ik heb de olie temp wel iets over de 90 graden gehad toen ik een tijdje in de 'S' stand heb zitten blazen. Ik zou het wel even in de gaten houden als ik jou was

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Hoi,

    Mijn RS6 (BJ 2003) komt bij rustig rijgedrag....vooral in de winter als het glad is ook niet boven de 75 / 80 uit (en dan heb ik minimaal 10 minuten gereden). Bij normaal rijgedrag op de snelweg a 130 km/h staat hij zo rond de 85 a 90 graden. In duitsland gaat hij stukje verder 100 a 110 graden...snelheden 200+. Op he momente dat ik dan weer 120 a 130 ga rijden zit hij snel weer op 90 graden.

    Ik zou mij niet druk maken over temperatuur a 75 a 80 graden!
    RS6 518PK, 680 Nm...ze zuipt meer dan ik!

  17. #16
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Van 't weekend een lang stuk gereden (200km met 120km/u) en de olie werd, net als het water, netjes 90 graden.
    Nou is die meter niet echt een precisie instrument. Je kan geloof ik via VAG-com wel de exacte waarde uitlezen. Hij is wel af te stellen, vraag me alleen niet hoe

  18. #17
    bartdehaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    347
    Kudos
    6
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Hier een 2.4 v6, hier wordt de olie ook niet erg warm, zeg maar 75~80 graden. Behalve in de zomer in de file of met hoge snelheden, dan loopt het op tot boven de 100
    Audi A6 C5 2.4

  19. #18
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Zit er eigenlijk ook een thermostaat in het oliecircuit? Meestal wel als je een oliekoeler hebt dus kan me dat bij een RS6 wel voorstellen. Kan dus goed dat die thermostaat niet meer goed werkt.

  20. #19

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    De olietemperatuurmeter van mijn S6 PLUS sloeg ook nauwelijks uit, de temperatuur leek nooit boven de 60 à 65 graden te komen (nét bij het eerste streepje). Navraag op het S6 PLUS forum leerde mij dat veel meer Plussen er 'last' van hadden en dat het helemaal geen kwaad kon. Mijn garage kon ook niets bijzonders vinden. Alleen bij langdurig boven de 200km/h rijden werd de olie ongeveer 80 graden (op het metertje).
    Laatst gewijzigd door EasyRider; 12-01-11 om 20:03.

  21. #20
    micdee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Posts
    403
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Olietemperatuur RS6 te laag ?

    Ook "hier" komt het metertje na 50km niet hoger dan een kwart (75 graden?) onder Nederlandse omstandigheden.
    Ook ik kwam geen foutmeldingen hierover tegen in de Vagcom.

    Uitlaten in ons ooster-buurland heb ik nog niet kunnen doen, dus weet niet of dit dan grote verschillen gaat opleveren....
    Gestolen en weer teruggevonden maar niet terug genomen: RS6, plus uitgevoerd en zonder begrenzing: ....

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •