Volgens mij kunnen flippers alleen met een tiptronic? Of zit ik dan verkeerd??
Hoi allemaal ,
kan een leuk stuurwiel kopen voor weinig geld , maar moet wel even zeker weten dat het in mijn A6 C5 avant uit 2003 past .
Het gaat om een lederen driespaaks stuurwiel van een Audi A6 4F en is multifunctioneel .
Past dit of is dit een onbegonnen zaak?
Graag jullie reacties .
Het gaat om het volgende stuurwiel , ik heb er een foto van maar die ik wil kopen zitten schakelflippers op , maar voor de rest is het exact
hetzelfde stuurwiel .
Moet ik dan ook de sleepring vervangen?
Ik heb multitronic kan ik de flippers werkend krijgen?
s stuur.jpg
Zijn 2 verschillende schakelprincipes. Multitronic kun je ruwweg vergelijken met de variomatic van Daf van vroeger en de tiptronic met een automaat zoals de meeste mensen die kennen. Multitronic schakelt naadloos terwijl de tiptronic dat niet doet.. Dit zie je bijvoorbeeld in toerental schommeling. Een tiptronic zie je op toerental duidelijk schakelen.
De constructie van de multitronic wijkt ook af van die van de tiptronic.
Heb met een aantal Audi monteurs gesproken , die zeggen dat het stuurwiel wel moet passen maar de elctronica is een ander verhaal , dan zou ik inderdaad
andere sleepring moeten monteren en draadboom plaatsen .
Maar om het stuurwiel erop te zetten en de airbag aansluiten moet wel gaan zeggen ze , ben benieuwd !
Mocht iemand ervaring hebben hoor het graag .
Bovenstaand stuur is A6 C6 / A4 B7 stijl. Naaf etc. past gewoon, en de met de juiste kabeltjes past ook de elektra 1:1, in elk geval bij de A4, want... dit is het leuke: dat is een dual stage airbag, en de A6 C5 / A4 B6 hebben single stage airbags. Je airbagcontroller kan dus NIET overweg met dit stuur; ook niet als je gewoon een airbag doorlust op je huidige aansluiting (één van de twee stages aansluiten).
Voor de B6 kan je dan de airbagcontroller + sleepring van een A4 B7 passen, omdat die qua bouwvorm gelijk zijn. Of die van de A6 C5 hetzelfde zijn weet ik niet, die van de A4 B5 is in elk geval compleet anders qua vorm, en zal dus niet passen. Zo ook mogelijk hier - als je geen passende dual-stage airbag controller hebt, dan kan je het vergeten.
Inleren moet je sowieso, als je dat niet wil kan je een MF stuur ook vergeten.
Dat is al héél vaak aan de orde gekomen op 't forum, inclusief alle technische details. Wil je meer weten, gewoon even zoeken. Erachter komen wat je hebt? Dat staat ook al 10.000 keer beschreven, moet zo te vinden zijn.
Multitronic is inderdaad een CVT zoals die van DAF destijds. Maar, de tiptronic is géén automaat zoals de meeste die kennen. Standaard automaten werken met een aantal ringen (omringend, binnen-as en buiten-as) en combineren met die ringen verschillende versnellingsverhoudingen. Een tiptronic uit die generatie is een gerobotiseerde sequentiële bak, en heeft 5 echte versnellingen, en kan dan ook niet van 5 naar 3 schakelen; hij moet van 1 t/m 5 en van 5 t/m 1 in die volgordes schakelen.![]()
Ik heb ook een vraag over stuurwiel vervangen, dus ik dacht dit draadje maar even op te pakken zodat alle info bij elkaar staat.
Mijn auto is een A6 C5 2.8Q, gebouwd 08-99. Destijds geleverd met cruise control en tiptronic, maar zonder radio (alleen voorbereiding). Gevolg was dat er ook geen multifunctioneel stuur in zit. Persoonlijk vind ik het kunnen schakelen vanaf mijn stuur niet zo interessant, maar vooral radio bediening en een telefoonknopje is toch wel fijn. Nu heb ik onderstaand stuur gevonden:
Stuur.jpg
Dit is dus een exacte kopie van mijn stuur, afgezien van de knopjes. Zelfde generatie.
Mijn vraag is hoe lastig het is om dit aan te sluiten. Dat het stuur fysiek zal passen lijkt me logisch, dat er een gelijke airbag in zit (single stage toch?) lijkt me ook, maar heeft mijn auto bijvoorbeeld (vanwege radiovoorbereiding) al wel de kabels liggen voor de radiobediening? Of moet die kabelboom nog getrokken worden? Ik realiseer me dat er voor mijn aftermarket (JVC) radio dan ook nog een kastje tussen moet, maar laten we bij het begin beginnen.
je hebt in ieder geval deze controller nodig (heb ik te koop, is werkend uit mijn a6 c5 gehaald)
Kan zijn dat je al een type hebt inclusief de radiobediening. Deze
http://www.audiforum.nl/forum/marktp...r-mfstuur.html
doet alle audio/telefoon bediening maar niet de tiptronic bediening. Kan zijn dat er nog iets bedraad moet worden . Dat weet wellicht @A4 T wel......
Het ligt er aan hoe ver is hij voor bereidt (foto relais kast) als er van de MFSW niets in zit moet alle draden nog gelegd worden, dat kan wel maar het is wel even werk.
Radio en telefoon is wel werkend te krijgen als je een originele audi radio er in heb, heb je dat niet dan kan de radio knoppen wel gaan werken met een extra interface er tussen, dus de telefoon knoppen werken niet met een aftermarket radio.
En wat voor km teler heb je er in met of zonder digitale tijdklok.
Ik heb dat destijds in mijn A4 gebouwd met deze beschrijving http://sites.google.com/site/nsxjraudi/downloads
Des ondanks was het nog wel veel werk en met info hier en daar werkt het nu nog steeds.
Bij jou zal het ook mogelijk moeten zijn, ik denk dat je het volgende nodig heb
Stuur
regelappelraat van @Teejeemmm
bedrading aan leggen.
en aanmelden
Dat is jammer en dat wist ik niet.
Maar zo kom je er wel en dan klik je op donwloads en dan zie je van alles.
https://sites.google.com/a/lee-hicks.com/nsxjr/