Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Hulpveren demonteren... Hoe?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Hulpveren demonteren... Hoe?

    Hoop dat ie in de juiste afdeling staat....

    Bij de jaarlijkse apk controle bleek een van de hulpveren afgebroken te zijn...
    Dus zal gedemonteerd moeten worden, de vraag is hoe... Misschien voor vele een stomme vraag, maar ben zelf niet zo technisch maar heb besloten eens wat vaker zelf wat te doen aan de auto om zo wat meer kennis op te doen en belachelijke garage rekeningen te voorkomen:-)

    IK heb de zoekmachine gebruikt: hulpveren verwijderen, hulpveren demonteren, hoe veren demonteren en nog een paar variaties.. Echter heb ik geen topic oid kunnen vinden waar ik wijs uit kon of nut van had Wellicht zoek ik verkeerd en ook dat hoor ik graag voor de volgende x.

    Het gaat om een Audi A6 avant 2.5 tdi uit 1999. Heeft " chassis veren". Mocht er iemand zin en tijd hebben een berichtje te plaatsen over waar ik op moet letten enz. dan ben ik je zeer dankbaar. Het leek mij een "redelijk makkelijke klus" om dit zelf eens te doen... een motor reviseren begin ik voorlopig nog niet aan hahaha

    Ben trouwens wel bang dat de auto erg gaat hangen vanachter... Maar nieuwe steken die ik toch niet gebruik... Mocht iemand nog een setje hebben liggen... hoor het graag.

    Alvast bedankt voor de reactie's.

    Mvg Michael

  2. #2
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Je hebt een speciale tool nodig verenklem wel oppassen als je werkt onder veerspanning zorgen voor goedgereedschap. Niet lullig bedoeld maar als je moet vragen hoe dit moet, is dit overduidelijk voor jou geen klus om zelf te doen!
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  3. #3
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Als eerste een waarschuwing als je niet over een brug kan beschikken dan zou ik er niet aan beginnen. Daarnaast moet je de beschikking hebben over een mogelijkheid het verenpakket samen te drukken om de schokdemper los te kunnen nemen zodat je de hulpveer kan verwijderen. Heb je dit allemaal niet begin er niet uit met het oog op je eigen veiligheid.

    15042008_001__183.jpg
    In deze foto zie je de bevestiging van de schroefveren aan de bovenzijde.
    15042008_003__836.jpg
    In bovenstaande foto zie je de twee bouten die de boel aan de onderzijde vasthouden en die dus ook los moeten let op met de rechterbout daar zit ene ofzet rondje aan waarmee je de uitlijning van de auto beïnvloed. Markeer hem goed zodat de uitlijning weer klopt.

    foto1.jpgfoto2.jpg
    In bovenstaande foto's is te zien als je nieuwe MAD hulpveren plaatst dat je de rubbermanchet iets moet slopen om bijgeluiden te voorkomen (fout die ik eerst gemaakt had) ik had er overheen gelezen en hierdoor een heel vervelend ploppend geluid te horen.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Thanks voor de waarschuwing, ga me goed voorbereiden en heb gelukkig hulp.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Hoi wazzup!

    Bedankt voor de uitleg en foto's! Top de uitleg en de tip wat het uitlijnen en rubber betreft!
    Had er achteraf even bij kunnen vermelden dat ik beschik over vrijwel een complete garage op het werk, niet bij nagedacht bij het plaatsen van het bericht...
    Ik dacht dat het uitlijnen van deze audi via de achteras ging, maar het heeft dus wel degelijk effect als ik de veren loshaal begrijp ik...
    Het "markeren" van de bouten is precies zoals op de foto? Een duidelijk rondje er rond volstaat? Zodat ik de bout/moer op de zelfde plek terug plaats?
    Bedankt voor de reactie's tot nu toe, ben er zeker mee geholpen. Denk vanavond een begin ga maken, heb ook nog twee draagarmen te vervangen.... Maar heb nog even de tijd en kan dus ook nog even op het forum speuren voor info.

    Thanks mannen!


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michaelcabrio Bekijk Berichten
    Hoop dat ie in de juiste afdeling staat....
    Zoals te lezen in de forumindex: Garagescene is voor beschrijvingen van werkzaamheden, niet voor vragen hierover. Gaat over een A6 C5, dus verplaatst naar het C5-subforum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michaelcabrio Bekijk Berichten
    Hoi wazzup!

    Bedankt voor de uitleg en foto's! Top de uitleg en de tip wat het uitlijnen en rubber betreft!
    Had er achteraf even bij kunnen vermelden dat ik beschik over vrijwel een complete garage op het werk, niet bij nagedacht bij het plaatsen van het bericht...
    Ik dacht dat het uitlijnen van deze audi via de achteras ging, maar het heeft dus wel degelijk effect als ik de veren loshaal begrijp ik...
    Het "markeren" van de bouten is precies zoals op de foto? Een duidelijk rondje er rond volstaat? Zodat ik de bout/moer op de zelfde plek terug plaats?
    Bedankt voor de reactie's tot nu toe, ben er zeker mee geholpen. Denk vanavond een begin ga maken, heb ook nog twee draagarmen te vervangen.... Maar heb nog even de tijd en kan dus ook nog even op het forum speuren voor info.

    Thanks mannen!
    Inderdaad markeren met een rondje streepje voldoet allemaal als je hem maar weer in dezelfde positie krijgt.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Met de term chassisveren denk ik aan een non-quattro constructie? Of heb je veerdragende schokdempers (quattro)? Zo niet, dan schokdemper onderaan loshalen, as naar beneden duwen en je pakt de veer er tussenuit.

    IMG_5079.jpgIMG_5092.jpg

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door plorie Bekijk Berichten
    Met de term chassisveren denk ik aan een non-quattro constructie? Of heb je veerdragende schokdempers (quattro)? Zo niet, dan schokdemper onderaan loshalen, as naar beneden duwen en je pakt de veer er tussenuit.

    IMG_5079.jpgIMG_5092.jpg
    Klopt helemaal, het is precies zoals op de foto. Is het dan niet nodig om er veerspanners op te zetten? Zoals ik het me nu bedenk niet, door de schokbreker los te maken valt de spanning weg.. klink logisch als ik het zo zeg hahaha Beide veren komen dus gewoon los te zitten? Alleen de hulp veer moet er van tussen, deze is afgebroken helaas. Had er graag een setje nieuwe onder gedaan maar 150 euro voor een set... Dan leg ik liever geld bij voor een set rondom en dan 4 cm omlaag:-)
    Ik ga vanavond om 1830 naar de ahc (auto hobby shop) en dan maar eens kijken hoe het eea vast zit... Bedankt voor de hulp/tips en waarschuwingen, hier kan ik wat mee. Ik hou jullie op de hoogte hoe het verlopen is en waar ik eventueel tegen aangelopen ben.(of niet).

    Mvg Michael

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Nee dan heb je geen spanner nodig. Wiel eraf, schokdemper onderaan los en even goed naar beneden duwen. Let er wel op dat je de veer in de juiste positie terugzet, maar die afdruk is duidelijk genoeg in het rubber.
    Misschien is het nodig om beide schokdempers los te maken als je de as niet ver genoeg naar beneden krijgt (hij valt niet zomaar naar beneden hoor!).
    Laatst gewijzigd door plorie; 11-03-13 om 15:04.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door plorie Bekijk Berichten
    Nee dan heb je geen spanner nodig. Wiel eraf, schokdemper onderaan los en even goed naar beneden duwen. Let er wel op dat je de veer in de juiste positie terugzet, maar die afdruk is duidelijk genoeg in het rubber.
    Misschien is het nodig om beide schokdempers los te maken als je de as niet ver genoeg naar beneden krijgt (hij valt niet zomaar naar beneden hoor!).
    Thanks voor de reactie, denk idd beide kanten los.. Laatste x zelf de schokbrekers vervangen (voor vele een makkelijk klusje, was voor mij de eerste x...) en merkte al dat de as wel wat kracht nodig had om te bewegen. Probeer het wel eerst met een kant los, zo niet beide. Blijft de "as" zo wel op zijn plek zitten of moet ik hem hierna opnieuw laten uitlijnen? Wazzup zei net zoiets, maar dat was in een andere situatie denk ik?

  13. #12
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Jij hebt dus geen quattro dan is de constructie inderdaad heel anders als bij mij. Dan is het zoals op de foto van plorie en valt er ook niets af te stellen aan de wielophanging.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Jij hebt dus geen quattro dan is de constructie inderdaad heel anders als bij mij. Dan is het zoals op de foto van plorie en valt er ook niets af te stellen aan de wielophanging.

    Toch bedankt voor het meedenken en het advies! Had zelf ook wat duidelijker kunnen zijn in mijn vraagstelling... Zal de volgende x iets meer info neerzetten om verwarring te voorkomen.

    Mvg Michael

  15. #14
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Hulpveren zitten alleen achterin toch?
    90 km/h-astronaut

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door atjong Bekijk Berichten
    Hulpveren zitten alleen achterin toch?
    Klopt, zitten vast aan het chassis en de achterbrug. Het geeft de wagen meer lift vermogen en hij zou wat hoger op zijn "pootjes" staan.
    De veren gaan er hoop ik vanavond vanonder...

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Hulpveren demonteren... Hoe?

    Nou... Om 18.30 begonnen aan de eerste klus... Het vervangen van de linker onder as/fusee.... De poot zit vast met twee bouten, en als alles mee had gezeten binnen een half uurtje gepiept.... Eerst de boel ingespoten met wd40, de bout laten "schrikken" en losdraaien maar! De eerste paar slagen gingen zwaar, de laatste bijna niet wat bleek, de bout draaide mee en kon dus draaien tot ik een ons woog. In de weer met een grip tang gaf weinig soelaas, toen de ijzer zaag maar gepakt gezien ik mijn slijptol was vergeten de poot kwam los, maar de bout is van onder dikker dan de bovenkant en dus maar geprobeerd de moer te splijten... Lukte niet, maar daardoor kwam wel de moer wat losser te zitten en hij kwam los! Yeeehaaa! Dus dik twee uur verder.... De nieuwe poot eronder, eerst handvast, wiel erop en laten zakken en vast gezet. Kraakt en piept niet meer:-) vanavond de rechter onder achteras vervangen... Dat zijn drie bouten.... Alles alvast ingespoten en hopen dat het wat meer mee gaat zitten... En als er tijd over is ook nog de hulpveren ervanonder.... Anders morgen....
    Ben vergeten foto's te maken, zal ik vanavond doen, wellicht is mijn verhaal dan duidelijker en heeft iemand er ook nog wat aan qua info.
    Fijne dag allemaal.

    Mvg Michael

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •